Societat

La reducció del trànsit fa que el diòxid de nitrogen baixi fins a un 80% alguns dies a Barcelona

Barcelona supera puntualment els límits de contaminació atmosfèrica recomanats per la CE tot i el confinament

Es demostra de nou l’impacte que tenen els vehicles en la qualitat de l’aire, segons la directora general de Qualitat Ambiental i Canvi Climàtic,

Els límits de contaminació atmosfèrica recomanats per la Comissió Europea s’han superat puntualment en algunes estacions ambientals de Barcelona en el darrer mes i mig, tot i l’estat d’alarma que ha comportat una reducció significativa del trànsit. Així ho apunta la directora general de Qualitat Ambiental i Canvi Climàtic, Mercè Rius, en una entrevista a l’ACN. Malgrat aquests registres concrets, Rius assenyala que hi ha hagut una disminució general de la contaminació i alguns dies els nivells de diòxid de nitrogen (NO2) han caigut fins a un 80%. Un fet que considera rellevant perquè han seguit en marxa la central de cicle combinat del Besòs, el port i l’aeroport, cosa que apuntaria als vehicles com a principal agent contaminant.

La comparació dels registres s’ha establert respecte el mateix dia de la setmana dels mesos de març, o abril, d’entre el 2015 i el 2019. És a dir, els nivells d’un dimarts de març d’enguany, s’han comparat amb els altres dimarts de març dels cinc anys anteriors. “Els nivells d’emissions depenen del què s’emet però també de com es dispersa l’aire. Si tenim una zona ben ventilada o un dia que fa vent o plou, la mostra serà molt més neta que si hi ha una situació anticiclònica”, comenta Rius. Per això, poder comparar la mostra d’aquests darrers dies amb una mitjana dels últims anys permet establir amb més fidelitat la situació actual.

El component estudiat per analitzar l’impacte del trànsit, el diòxid de nitrogen (NO2), es va escollir perquè permet disposar de dades diàriament i una de les fonts d’origen són els combustibles fòssils, com el petroli. Però malgrat el funcionament de grans empreses, la central de cicle combinat del Besòs, el port de Barcelona i l’aeroport del Prat, la contaminació ambiental ha baixat significativament a la capital catalana, segons Rius. “Portàvem molt temps dient que la part en la qual s’havia d’actuar més era el trànsit i per això es va muntar la Zona de Baixes Emissions”, remarca.

Respecte si hi ha hagut molta diferència entre els dies de confinament total o parcial pel que fa a la contaminació atmosfèrica, Rius és prudent. “És complicat dir-ho perquè hi ha hagut dies de pluja”, valora. El que sí té clar és que amb aquest episodi de menys mobilitat es demostra de nou l’impacte que té el trànsit de vehicles en la qualitat de l’aire. “La gran solució és treure els cotxes de combustió” i apostar per vehicles elèctrics i bicicletes, defensa. A més, també apunta que “cal fomentar el teletreball” perquè “moltes reunions de feina que requerien desplaçaments, s’ha vist que no eren desplaçaments imprescindibles”.

Sobre l’impacte de l’aeroport, la directora general creu que “segurament s’ha notat per la disminució de trànsit d’avions”. Tot i això, diferencia “les emissions de CO2 i NO2”. “Quan mires de la qualitat de l’aire es mira la zona que la gent respira. Els avions emeten NO2 només a l’enlairament, i quantitativament és molt poc sobre el total que respirem”, detalla. En la seva opinió, “la importància de l’aeroport és la mobilitat associada que té de cotxes i furgonetes”.

Disminució generalitzada

En les primeres dues setmanes de confinament, els nivells diaris de diòxid de nitrogen (NO2) a Catalunya es van reduir una mitjana aproximada de més del 60%, segons les dades registrades per les diferents estacions de la Xarxa de Vigilància i Prevenció de la Contaminació Atmosfèrica (XVPCA). Les estacions estan repartides per tot el territori i algunes estan col·locades estratègicament per mesurar amb més precisió diferents agents contaminants, com el trànsit o la indústria.

Algunes de les que són bones indicadores de la contaminació industrial també han tingut una davallada en els registres per la davallada del trànsit. Rius assenyala que la contaminació industrial és més complicada d’avaluar perquè en part es fa a partir dels Compostos Orgànics Volàtils (COV), que requereixen una anàlisi més complexa, i els resultats poden tardar uns dos mesos en obtenir-se.

Les estacions que han registrat canvis més marcats són les instal·lades en àrees urbanes. “A les estacions de les zones rurals, el NO2 habitualment és baix perquè no noten un impacte directe del trànsit”, comenta.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

El web de l’Àrea privada ciutadana de la Generalitat, ara més senzilla i amb més serveis per a les persones

Olot

La pressió veïnal fa reestudiar la urbanització de Montolivet

Olot

Nomenen Joaquim Mundet i Creus, fill predilecte de Cassà de la Selva

CASSÀ DE LA SELVA
salut

La primera fase del futur parc sanitari Joan XXIII s’enllestirà aquest trimestre

tarragona

El CAFGi veu inviable l’aplicació del decret d’obertura de piscines

GIRONA

L’Antic Hospital de Sant Jaume de Mataró reubicarà els nous interns a altres centres

mataró
LA CRÒNICA

Terricabras, patrimoni polifacètic

El 2028 s’enderrocarà l’edifici Venus de la Mina

Sant Adrià de Besòs

Campanya per omplir les motxilles d’infants vulnerables que van de colònies

Barcelona