Societat

Conesa assegura que la pandèmia no farà variar les inversions mediambientals previstes al port de Barcelona

La presidenta manté el compromís de reduir l’emissió de gasos d’efecte hivernacle a la meitat per al 2030

La presidenta del port de Barcelona, Mercè Conesa, ha assegurat aquest divendres que les inversions previstes en matèria mediambiental no es veuran afectades per la pandèmia del coronavirus ja que “són de futur” i no es poden endarrerir. En el webinar ‘El Port de Barcelona al capdavant de la revolució verda’ amb motiu del Dia Mundial del Medi Ambient, la presidenta s’ha refermat en el compromís que la infraestructura redueixi l’emissió els gasos efectes hivernacle en un 50% el 2030 i que l’objectiu és fer-ho completament el 2050 mitjançant actuacions com l’electrificació de molls, que permet a creuers, ferris i vaixells de càrrega, entre d’altres, connectar-se a la corrent elèctrica i no emetre gasos contaminants mentre són a port.

Conesa ha afirmat que és “evident” que la pandèmia de la covid-19 s’ha traduït en una davallada en el tràfic del port i dels ingressos però ha volgut deixar que per a aquest any es poden garantir les inversions previstes per a aquest any. En aquest sentit, ha dit que hi ha una “estratègia de priorització totes les inversions mediambientals” i ha insistit que “en cap cas” quedaran afectades.

Conesa ha explicat que el port s’ha marcat com un dels objectius principals la descarbonització a partir, ha dit, de quatre elements “fonamentals”: el compromís, l’alineació de tota l’estructura portuària i una aliança amb la resta d’administracions i de ports. Per la presidenta, aquests objectius també han de permetre tenir “ports més verds, més eficaços i eficients i preparats digitalment per garantir i mantenir la cadena logística”. Conesa ha posat l’exemple l’arribada aquesta setmana del segon portacontenidors més gran del món a Barcelona, una operativa que ha estat possible per la digitalització de les terminals i perquè són vaixells mes preparats per a la reducció de les emissions.

La presidenta del port també ha comentat que “la crisi del coronavirus ha fet accelerar una sèrie de canvis que ja eren presents en el context econòmic i social”, en referència a la digitalització i al Green Deal europeu. “Cap empresa o administració es podrà plantejar el futur sense basar-se en aquestes dues palanques”, ha subratllat.

64 tones de residus flotants al port durant el 2019

El cap de Medi Ambient del port de Barcelona, Jordi Vila, ha fet un repàs de les diverses actuacions mediambientals que ja es duen a terme dins del recinte i que han fet que la qualitat de l’aigua dins del port en alguns casos arribi a ser millor que les exteriors. “Les aigües portuàries no estan brutes com podrien estar”, ha afirmat.

Ho ha atribuït, per exemple, a la posada en marxa del sanejament del port a principis de segle -en què es deriven els aigües brutes a les depuradores del Besós i el Llobregat mitjançant una xarxa de 50 quilòmetres de canonades i 20 estacions de bombeig-, a l’obertura de la nova bocana que va permetre triplicar la renovació d’aigües o al servei de recollida de residus flotants a la làmina d’aigua, d’on l’any passat es van recuperar 64 tones, de les quals un 50% eren plàstics, segons ha detallat.

Quant a la qualitat de l’aire, Vila també ha explicat que des del port es pot estudiar vaixell per vaixell i escala per escala les emissions de gasos contaminants, així com en la resta d’activitats. La majoria d’aquestes emissions provenen de les maniobres dels vaixells. El cap de Medi Ambient del port ha assegurat que d’acord amb el darrer estudi complert, de l’any 2013, la contribució dels gasos en la concentració de contaminants al conjunt de la ciutat és “relativa”. Així, les instal·lacions contribuirien en un 7,3% del total en diòxid de nitrogen i un 1,5% en partícules en suspensió de pm10, tot i que no ha descartat que pugui ser fins a un 5% per la dificultat d’estimar de forma acurada l’emissió de partícules, ha precisat.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Nomenen Joaquim Mundet i Creus, fill predilecte de Cassà de la Selva

CASSÀ DE LA SELVA
salut

La primera fase del futur parc sanitari Joan XXIII s’enllestirà aquest trimestre

tarragona

El CAFGi veu inviable l’aplicació del decret d’obertura de piscines

GIRONA

L’Antic Hospital de Sant Jaume de Mataró reubicarà els nous interns a altres centres

mataró
LA CRÒNICA

Terricabras, patrimoni polifacètic

El 2028 s’enderrocarà l’edifici Venus de la Mina

Sant Adrià de Besòs

Campanya per omplir les motxilles d’infants vulnerables que van de colònies

Barcelona
barcelona

Una vintena d’entitats reclamen que la prefectura de la Via Laietana sigui “només un lloc de memòria”

barcelona
economia

El simulacre de risc químic amb sirenes a les Terres de l’Ebre i Tarragona es farà el 24 d’abril

barcelona