Societat
La marquesina maleïda
Es frena un altre cop la construcció que ha d’aixoplugar passatgers entre estacions a Girona i caldrà treure l’obra a concurs per tercer cop el 2021
Havia d’estar feta el 2017
Era l’estiu del 2016 quan es va arribar a un acord per enderrocar el finger –túnel tancat– que unia l’estació de trens convencional amb la del TAV, perquè partia pel mig el parc Central, i construir per substituir-lo una marquesina que servís per aixoplugar els viatgers en el seu pas entre estacions. La idea i el projecte, de fet, ja venien d’abans, però en aquell moment es van concretar. A finals d’any, el govern de la ciutat aprovava el projecte de les marquesines –també se n’hi incloïa una altra, frontal a la façana del darrere de l’estació de Renfe, a desenvolupar més endavant– i el juny del 2017 es posava a licitació per primer cop la construcció de la marquesina entre estacions. En aquell moment, s’afirmava que la idea era que estigués feta a finals del 2017, just després de l’enderroc del finger, que va anar a terra al setembre. La construcció de la marquesina, però, no va començar mai, tot i que aquella tardor es va adjudicar l’obra a Argón Informática per 331.650 euros. A principis del 2018 aquesta empresa va presentar concurs de creditors. El consistori va preferir passar l’obra a l’empresa que havia quedat segona (Rubau Tarrés) que no pas tornar a convocar concurs per anar més ràpid, però la burocràcia va fer que, quan li van poder oferir la feina, molts mesos després, ja no li interessés. Després de diversos retards més per falta de documentació sobre el concurs de creditors, el projecte es va poder posar a licitació per segon cop a finals del 2019. Va ser una adjudicació complicada, però finalment al juny es va concedir l’obra a Comet Martínez Boix SL per 391.613,85 euros. Estava previst que les obres comencessin cap a finals d’estiu, però tampoc no ho han fet. El tinent d’alcalde d’Urbanisme, Lluís Martí, va explicar avui fa set dies en el ple que durant setmanes s’havien fet diversos requeriments a l’empresa, que inicialment justificava l’endarreriment per problemes vinculats a la pandèmia, però que finalment s’havia vist que això era una excusa, i el consistori ha decidit resoldre el contracte i tornar a treure el projecte a concurs. Primer, però, caldrà superar molta burocràcia per tal de resoldre el contracte –com s’ha vist també, per exemple, a la central del Molí– abans que es pugui fer aquest tercer concurs, previsiblement ben entrat el 2021. ¿La tercera serà finalment la bona en un projecte que és clar que està maleït? I, més enllà d’això, hi ha qui, arribats a aquest punt, en qüestiona la necessitat. Després de tants anys, els ciutadans ja s’han acostumat a anar d’una estació a l’altra sense cap estructura per resguardar-se de la pluja o el sol, i ningú sembla que hi trobi a faltar una marquesina.