La majoria d’accidents en bicicleta tenen lloc dins de l’àmbit urbà
En deu anys n’hi ha hagut 7.577 a l’àrea metropolitana de Barcelona
Són menys que amb altres tipus de transport
Un total de 7.807 ciclistes es van accidentar a l’àrea metropolitana de Barcelona entre els anys 2010 i 2019, quan es van registrar 7.577 accidents, alguns amb més d’un ciclista implicat. Són dades del primer estudi sobre aquest àmbit fet per l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) juntament amb l’Institut d’Estudis Regionals i Metropolitans de Barcelona (Iermb) a partir de dades del Servei Català de Trànsit (SCT). La xifra situa aquests vehicles entre els que tenen una accidentalitat més baixa comparada amb altres mitjans de transport. En aquests deu anys, 21 ciclistes han mort en accident. La taxa d’accidentalitat s’ha mantingut de manera sostinguda a l’entorn de 36 ciclistes per cada 10.000 desplaçaments, tot i que l’ús de la bicicleta s’ha incrementat un 77% durant la dècada.
Un 94% dels accidents han tingut lloc en l’àmbit urbà, a la primera corona metropolitana i sobretot a Barcelona, tot i que els ocorreguts en zones interurbanes han estat més greus. Els sinistres amb turismes han causat més del 50% de ciclistes accidentats i un 54% han tingut lloc en interseccions. Pel que fa a altres persones ferides en accidents amb bicicletes, un 45% eren vianants i un 35%, motoristes. La majoria han resultat ferits lleument. A la primavera i l’estiu és quan hi ha més accidents i són més greus com més gran és el ciclista.
Els resultats d’aquest estudi serviran a l’AMB per detectar les mancances i els punts negres en la circulació de bicicletes i per prioritzar la millora de les infraestructures existents i la construcció de nous trams pedalables segurs. Amb totes les dades obtingudes s’ha creat un visor digital interactiu a través d’Instamaps que permet localitzar les ubicacions aproximades dels accidents, definir el tipus d’accident i visualitzar les zones d’alta concentració d’accidents a l’àrea metropolitana de Barcelona. També permet visualitzar i filtrar els punts corresponents a ciclistes accidentats per tipus de via i grau de lesivitat.