Escapades

Resseguint els masos del Garraf

L'itinerari circular PR 37 transcorre per la major part de les masies del parc natural

El Parc Natural del Garraf ofereix un paisatge abrupte i dur, únic a tot el Principat. Una bona manera d'endinsar-s'hi és fent-ho a través de qualsevol de les rutes senyalitzades que recorren diferents indrets del massís. Habitualment de forma circular, una quinzena de propostes serveixen per mostrar-nos la riquesa del seu patrimoni natural i cultural. Una d'aquestes és la PR 37, que ens acosta a les masies del Garraf en BTT.

La ruta comença al nucli antic d'Olivella, un acollidor i pintoresc conjunt de cases de pedra i una de les portes d'entrada al Parc del Garraf. Des d'allà agafem la pista de terra senyalitzada amb els colors groc i blanc que ens portarà a can Camps, can Liona, els Masets, la Fassina, can Planes, Vallgrassa, el Corral Nou, les Piques i can Grau. A través d'aquestes masies, el Parc Natural del Garraf ens aboca al seu passat agrícola i ramader.

El fet que sigui un recorregut circular fa que també es pugui iniciar des de qualsevol altre punt de l'itinerari i fa goig pensar que cada dos, tres o quatre quilòmetres trobarem una masia. Si seguim la pista que comença a Olivella passarem per can Camps, un mas envoltat de vinyes i camps de conreu. Més endavant hi ha un trencall a la dreta que ens portarà a can Liona. En aquest primer tram, la vall és força oberta i es poden observar feixes conreades.

Continuarem la pista fins a arribar a una cruïlla, des d'on podríem anar a Sant Pere de Ribes; el nostre itinerari, però, continua en direcció a Sitges. Després d'una forta baixada arribarem als Masets, una agrupació de masies enrunades. Durant aquest trajecte es poden observar diferents estatges de la vegetació, des de petites taques de pineda jove –regenerada després de l'incendi del 1982– fins a bosquines de pins blancs madurs.

Si continuem la pista creuarem la riera de Jafre i el GR5 i el GR 92-4 fins a arribar a la Fassina, una masia de les poques que hi ha habitades i on encara es crien conills, pollastres i oques. Des de la Fassina ben aviat trobem un nou trencall que va en direcció a Plana Novella o Sitges. Prenem aquest últim camí i dalt d'un turonet es veu can Marcè. El camí puja fins a la carena i, un cop dalt, arribarem a una cruïlla que indica dues direccions: Vallcarca o Sitges. Seguirem la primera per arribar a can Planes.

En aquest tram la vista s'allarga fins al mar i gaudim d'unes bones vistes panoràmiques, amb la banda sud del massís a l'abast. Can Planes és una vella masia en bon estat de conservació, acompanyada d'una torre de defensa de planta quadrada. A l'entrada del mas es poden veure exemplars de margalló, atzavares i oliveres.

Sortint de can Planes per la mateixa pista, arribarem a un caminet que comença a l'esquerra i que està senyalitzat amb les fites de l'itinerari Masies del Garraf. A l'inici trobarem una bassa envoltada de càrritx. El camí, que tot pujant es converteix en corriol, s'enlaira fins a la collada de Vallgrassa. Un cop allà es veu al fons la masia de Vallgrassa envoltada de muntanyes.

La masia de Vallgrassa, que dóna nom a tota la vall, havia estat un mas vitivinícola (encara s'hi observen les antigues feixes o bancals on es plantaven els ceps) i també ramader, tal com s'aprecia en un tancat parcialment cobert per porxos destinat al ramat (bàsicament de cabres) que es troba adossat a la cara est de l'habitatge. Actualment és un equipament pedagògic.

Des d'aquí, deixant la masia a la dreta, prenem un camí de terra que segueix el fons de Vallgrassa i ens portarà a la cruïlla del camí de Begues. La creuarem i anirem en direcció a Olivella per la pista asfaltada, passant pel Corral Nou. El Corral Nou és un mas que es distingeix per la façana beix i pel pou que hi ha una mica separat. A més, hi ha plantades atzavares i una renglera de moreres.

Seguint la mateixa pista arribarem a les Piques, un antic convent en runes que queda enlairat; entre bancals i fruiters hi ha una font que abasteix d'aigua la Plana Novella.

Continuant la pista fins dalt de la carena, s'arriba a can Grau, una masia rehabilitada com a escola de natura que està situada en un replà, amb uns xiprers característics.

Baixant per la pista asfaltada trobarem una cruïlla a la dreta que indica Olesa de Bonesvalls. L'agafarem. Passarem al costat d'una petita ermita. No podem desaprofitar unes vistes que des d'aquí arriben més enllà de Cubelles. Dalt del turó, a l'esquerra, hi ha un camí que comença enlairant-se i s'enfonsa fins al Pou Tancat. El seguim i prenem la carretera que, tot pujant, arriba a Olivella, on s'acaba l'itinerari.

FITXA DE LA RUTA

Sortida i arribada. Olivella
Distància. 25,3 quilòmetres
Dificultat. Mitjana
Durada. 3 hores (en BTT)
Recomanem. Portar aigua i uns prismàtics per gaudir de les vistes panoràmiques.
Oficina del Parc Natural del Garraf i Comarcal d'Olèrdola. La Pleta. Horari: cada dia, de 10 a 15 h. Tel. 935 971 819
Centre Experimental de les Arts. Vallgrassa. Horari: ds. de 10 a 13 h i de 15 a 17 h; dg. i festius, de 10 a 14 h; laborables, visites concertades. Tel. 935 970 891
Observatori Astronòmic del Parc del Garraf. www.oagarraf.net
Escola de Natura Can Grau. Tel. 937 432 094
Diputació de Barcelona. Àrea d'Espais Naturals. Tel. 934 022 428 www.diba.cat/parcsn

De la terra i el cel

M.J.R,.

Can Grau és una masia envoltada de brolles i margallons, situada en un petit turó que ens regala un paisatge àrid i feréstec, amb el mar de fons. La casa és propietat de la Diputació de Barcelona i disposa de 52 places per allotjar-s'hi, diferents sales d'activitats, una aula de natura, cuina i menjador. A l'antic paller de Can Grau hi ha l'Observatori Astronòmic del Garraf, un dels millors equipaments per estudiar el firmament. Ofereix programes de divulgació (per al públic en general), didàctics (de tots els nivells formatius) i de recerca.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Publicat a

Disset anys esperant equipaments a les Glòries

Barcelona
Les roses del Firal i les del cementiri
crònica

enogastronomia

Cinc catalans competeixen avui a Madrid per ser el millor sommelier de l’Estat

Unes noranta persones participen a la Lectura de Josep Pla

palafrugell

Mollet i Granollers s’oposen a la centralització dels jutjats

Granollers
societat

Més d’un centenar de parades omplen la Rambla en un Sant Jordi marcat pel vent

figueres
estat espanyol

Aproven un pla per indemnitzar les víctimes d’abusos a l’església