Societat

Blanco indulta tres autovies de la retallada d'obra pública

Foment rescata parcialment l'A-2, l'A-14 i l'A-27 però manté aturat l'enllaç per tren al Prat

Catalunya queda fora de les vuit licitacions del 2010

Eleva de 500 a 700 milions el muntant final d'obres que no es congelen

Amb el mapa de carreteres de l'Estat a la mà, el ministre de Foment, José Blanco, va traçar ahir el detall de les infraestructures que ha decidit indultar de la tisorada de 6.400 milions que va decretar al juliol per al pressupost del 2011, dins el rescat d'obres per valor de 700 milions –inicialment eren 500 milions–. Si bé a Catalunya Blanco centra el gruix del rescat en les tres autovies A-2, A-14 i A-27, en paral·lel el ministeri de Foment exclou qualsevol obra catalana dins l'avenç de vuit licitacions del pla extraordinari que es realitzaran el 2010.

El pla global indulta 49 infraestructures que corresponen a 98 actuacions en els propers dos anys i eleva el muntant a rescatar de 500 a 700 milions. De les 49 infraestructures, 10 corresponen a Catalunya: A-2, A-14 (Lleida-Sopeira), A-22 (Lleida-Osca), A-27 (Tarragona-Montblanc), l'autovia orbital de Barcelona B-40, les obres complementàries del Túnel de Vielha a la N-230 i les variants de l'Aldea i Vallirana de l'N-340. Alhora, Foment inclou obres com la reordenació d'accessos a l'aeroport de Reus-Tarragona i el pont sobre el riu Ter.

En el cas de l'A-2, el ministeri de Foment reactiva els trams al sud de Maçanet-Sils i Sils-Caldes, però alhora manté congelat el del nord Medinyà-Orriols. A la paralització d'aquest últim hi ha contribuït que una de les concessionàries es veiés esquitxada pel cas Gürtel, i ara s'espera que s'adjudiqui a un pla públic-privat. Per al tram Tarragona-Montblanc de l'A-27, Blanco va avançar que hi compromet una partida de 8 milions per al 2011, que hauria de continuar les obres del túnel sota el coll de Lilla.

Fre al port i l'aeroport

En inversió ferroviària, no obstant, queda exclòs l'accés al port de Barcelona i a l'aeroport del Prat, mentre que es manté el termini del 2012 de l'AVE Barcelona-Figueres, que ha d'enllaçar amb Perpinyà.

En la seva compareixença al Congrés, formalment a petició pròpia però forçada pels grups, Blanco va avançar el lot de vuit infraestructures que es licitaran el 2010 per valor de 5.000 milions dins el pla extraordinari d'infraestructures (17.000 milions). Un lot del qual Catalunya queda exclosa. En algun cas, com el del port de Barcelona, segons Blanco, perquè el projecte no està finalitzat.

El conseller Joaquim Nadal, va acollir el rescat de Foment com un acte de contrició. “És la correcció d'una anomalia que feia perillar obres cabdals”, va assegurar.

LA XIFRA

6.400
milions
d'euros va ser el muntant de la tisorada a l'obra pública decretada per Foment al juliol. Ara en rescata 700 milions.

LA FRASE

És la correcció d'una anomalia que feia perillar obres cabdals i el retorn a la la normalitat
Joaquim Nadal
conseller d'obres públiques

CiU i ERC lamenten l'oblit inversor

En el torn de rèplica, el diputat de CiU Pere Macias va agrair l'indult d'autovies però va reprotxar a Foment l'oblit en licitacions. “Si no està finalitzat un projecte és culpa del Ministeri”, va afirmar. Macias lamenta la paralització de l'enllaç 145 entre la Seu d'Urgell i Andorra –“ja li arribarà queixa diplomàtica via Andorra”, va avisar– i de l'N-260 a Portbou. “Si li dono el trànsit d'intensitat vial d'algun dels trams que em diu veuria que no arriba als mínims d'eficiència”, va replicar el ministre Blanco.

Des d'ERC, Joan Ridao culpava Blanco de premiar Andalusia i relegar Catalunya incomplint la disposició addicional tercera de l'Estatut, que obliga l'Estat a invertir l'equivalent al pes del PIB català dins l'estatal (17,8%). Segons Blanco, tot i l'ajust Catalunya queda en el 19,3%, 0,67% més que el mandat estatutari, i el 2009 va ser la primera comunitat en execució pressupostària (2.620 milions) i en licitació d'obra (1.990 milions). El lot d'obres figurarà en l'annex als comptes del 2011 i els grups temen que la inconcreció de Banco serveixi de munició al PSOE en la negociació del pressupost amb els grups.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.