Societat

Recuperen les rutes garrotxines dels maquis

Amical d’Antics Guerrillers edita un mapa i una guia en què estan detallades

La ruta entre Manlleu i Prats de Molló per boscos i cims de muntanya va ser, en els quaranta del segle passat, un dels itineraris més concorreguts pels maquis, que van protagonitzar la lluita guerrillera contra el franquisme. Un itinerari amb moltes variants, perquè discorria per corriols i camins. I es va consolidar com a tal, perquè de tots els passos de maquis que hi havia a tot el Pirineu, des del País Basc fins al Mediterrani i, fins i tot, algunes de marítimes, era la més practicable els mesos d’hivern. Cal tenir en compte que les expedicions de maquis transcorrien de nit i per boscos i cims per evitar els controls de la Guàrdia Civil. Ara, i després d’un intens treball de recerca de testimonis familiars i documentals, l’Amical d’Antics Guerrillers ha documentat aquesta ruta, ha editat un mapa i una guia explicativa, juntament amb un vídeo –tot aquest material també es pot consultar en el web maquis.cat–, i l’ha senyalitzat sobre el terreny.

Es tracta de la ruta que des de Manlleu pujava a Cantonigròs i Rupit i seguia per les Planes d’Hostoles, Sant Esteve d’en Bas, Sant Aniol de Finestres, Santa Pau, Sant Julià del Mont, Castellfollit de la Roca, Oix, Beget i arribava pel Comanegra a la Manera i Prats de Molló. “Eren les rutes que seguien, als anys quaranta, els maquis del Partit Comunista i del PSUC amb la col·laboració de la Resistència per a la lluita guerrillera i que, en els cinquanta, van abandonar per la lluita política”, ha remarcat Josep Serra, Amical d’Antics Guerrillers.

Amb el nom de Camins de llibertat. Guia de senders dels maquis. Ruta Jové-Gros de Prats a Manlleu, l’entitat detalla les rutes entre Prats i Sant Antoni de Camprodon, entre aquest punt i Sant Martí del Clot, des d’aquí fins a Bianya i Sant Miquel de Castelló i, finalment, des de Sant Miquel a Manlleu. Per a cadascuna, detalla les distàncies, el temps del recorregut i els desnivells màxims i mínim i les plasma en un mapa. La guia ofereix fins i tot ressenyes dels maquis de qui s’ha pogut obtenir informació. Serra indica que aquestes rutes es poden fer senceres o, simplement, petits trams.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

ADMINISTRACIONS

Joan Giraut, absolt a Platja d’Aro pels triennis abonats indegudament a la plantilla

CASTELL I PLATJA D’ARO
estats units

Utah prohibeix als menors fer servir les xarxes sense permís dels pares

barcelona
lA CRÒNIcA

Un passaport cap al 1900

Cadaqués

Protesta veïnal en defensa de la identitat del municipi

Cadaqués
Ripoll

Usuaris de la Fundació MAP i reconeguts artistes, junts en el projecte Les Retallables

Ripoll
Girona

Es multiplica per 10 el nombre d’animals de companyia

Girona
CALDES DE MALAVELLA

Un prematur deixa el Trueta després de vuit mesos

“Ens pensàvem que no se’n sortiria”
ANNA DURAN
PEDIATRA DE L’HOSPITAL JOSEP TRUETA

“Ens pensàvem que no se’n sortiria”

St.j.de les abadesses

Més de 9 milions d’euros en millores a la travessera de l’eix Pirinenc

Sant Joan de les Abadesses