Societat

Més controls i més complets dels Mossos gironins a l’AP-7

Els agents de trànsit es focalitzen molt en aquesta via, on han fet quasi 5.300 controls fins a l’octubre, un 8% més que el 2023

Se’n fan més de velocitat i de distraccions i s’han engegat controls de trànsit integrals i d’específics per a furgonetes

La meitat dels controls de velocitat i un terç dels de transports que es fan a la demarcació són a l’AP-7

“Des de l’alli­be­ra­ment dels peat­ges, s’ha incre­men­tat molt la cir­cu­lació, tant de cami­ons com de turis­mes. Si puja la mobi­li­tat, puja l’acci­den­ta­li­tat. A més, molts con­duc­tors no esta­ven acos­tu­mats a les vies ràpides amb dife­rents car­rils. Per exem­ple, cot­xes que van pel mig enlloc de pel car­ril dret, o cops de volant per sor­tir. En aquest esce­nari, foca­lit­zem molt l’ope­ra­tiva en l’AP-7.” Són parau­les de l’ins­pec­tor dels Mos­sos Joan Costa, cap de Trànsit de la regió poli­cial de Girona, que espe­ci­fica que espe­ci­al­ment han aug­men­tat els con­trols de velo­ci­tat i de dis­trac­ci­ons (sobre­tot per vigi­lar l’ús de mòbils), tot i que s’intenta anar vari­ant la tipo­lo­gia.

Les dades ho cor­ro­bo­ren. De gener a octu­bre d’aquest 2024, els Mos­sos han fet un total de 5.291 con­trols als 100 km giro­nins de l’AP-7, xifra que suposa, apro­xi­ma­da­ment, un incre­ment del 8% res­pecte del 2023, indica Costa.

A banda dels ope­ra­tius de vigilància i con­trol d’infrac­ci­ons en movi­ment (2.003), des­ta­quen els 1.040 con­trols de velo­ci­tat. Són gai­rebé la mei­tat de tots els con­trols de velo­ci­tat que s’han fet a totes les vies de la demar­cació (2.205). També res­sal­ten els 650 con­trols de dro­gues i alco­holèmia (que es fan sobre­tot a les entra­des i sor­ti­des), els 509 genèrics de trànsit i els 410 de dis­trac­ci­ons.

A l’AP-7, també cal des­ta­car els con­trols de trans­ports. “En aquests 100 quilòmetres, tenim un trànsit d’uns 17.000 cami­ons al dia. Mirem de fer un con­trol de trans­port en cada torn, mínim dos con­trols al dia”, asse­nyala Costa, que exposa que hi miren tant pos­si­bles infrac­ci­ons de segu­re­tat viària (temps de des­cans dels con­duc­tors) com irre­gu­la­ri­tats del vehi­cle (tacògrafs, no dur tar­ge­tes del con­duc­tor, auto­rit­za­ci­ons...) i que sovint es com­bi­nen amb altres con­trols, com ara d’alco­holèmia. En total, els pri­mers10 mesos de l’any, a l’AP-7 s’han fet 275 con­trols de trans­ports, gai­rebé un terç del total que s’han fet a totes les vies de la regió poli­cial (900).

Macro­con­trols

Costa, a més, subrat­lla la posada en marxa, els últims mesos, de dos tipus nous de con­trols: els ano­me­nats con­trols de trànsit inte­grals i els específics de fur­go­ne­tes.

En el pri­mer cas, es tracta de macro­con­trols que impli­quen la par­ti­ci­pació d’entre 20 i 25 agents i en què es con­tro­len dife­rents aspec­tes alhora. “Per exem­ple, podem situar en una àrea de des­cans agents amb bàscu­les de pes per fer con­trols de trans­port i, abans del con­trol, posar un o dos punts amb radars de velo­ci­tat. Amb patru­lles de moto­ris­tes inter­cep­tem els vehi­cles que el radars detec­ten que estan come­tent una infracció i els fem anar al punt de con­trol. Allà, a més, es fan pro­ves d’alco­holèmia i dro­gues. També hi ha agents de segu­re­tat ciu­ta­dana per detec­tar dro­gues, amb un gos del ser­vei de la canina. I dis­po­sem d’ins­pec­tors de tre­ball per mirar que el con­duc­tors tin­guin la docu­men­tació de tre­ball en regla.” Aquest tipus de con­trols van començar a l’estiu i fins a l’octu­bre se n’han fet cinc a l’AP-7.

Pel que fa als con­trols específics de fur­go­ne­tes, Costa asse­nyala que és una nova moda­li­tat que el Ser­vei Català de Trànsit està implan­tant, des de fa un parell de mesos, a tot Cata­lu­nya arran de l’auge de les fur­go­ne­tes de repar­ti­ment de com­pres fetes per inter­net. “I a l’AP-7 hi ha molt vehi­cle de pas”, apunta el cap de Trànsit a Girona, que recorda que les fur­go­ne­tes són vehi­cles indus­tri­als lleu­gers i tenen una velo­ci­tat màxima dife­rent depe­nent del pes i la matrícula.

Més de 20.000 mul­tes

Fruit dels 5.291 con­trols fets entre gener i octu­bre, s’han inter­po­sat 20.504 san­ci­ons. El 62% (12.781), per excés de velo­ci­tat. D’aques­tes, a prin­cipi de novem­bre, ja se n’havien noti­fi­ca­des 3.422 i 9.359 encara esta­ven pen­dents. Mirant les dades per mesos, des­ta­quen les 2.675 mul­tes per velo­ci­tat inter­po­sa­des al maig, segui­des de lluny per les 1.819 de l’agost i les 1.609 del març. Al cos­tat con­trari, hi ha el mes d’octu­bre, amb només 498 san­ci­ons per velo­ci­tat. “Els con­trols de velo­ci­tat estan molt supe­di­tats al temps. Si plou, ja no es fan”, explica Costa.

Quant a la resta de san­ci­ons, des­ta­quen –molt lluny de les de velo­ci­tat– les 558 mul­tes per dis­trac­ci­ons (bàsica­ment, per fer ser­vir el mòbil). També hi ha hagut 5.708 san­ci­ons més inter­po­sa­des per incom­plir el regla­ment de cir­cu­lació –a banda de velo­ci­tat i dis­trac­ci­ons–, que Costa explica que són per cau­ses molt vari­a­des: des de no man­te­nir la distància de segu­re­tat fins a no posar el tri­an­gle en atu­rar-se, pas­sant per fer avançaments per la dreta, no dur el cin­turó posat...

Les dades dels Mos­sos també asse­nya­len que, aquests mesos, al tram gironí de l’AP-7 s’han impu­tat 85 delic­tes con­tra la segu­re­tat viària i s’han fet 31 deten­ci­ons. “Abans, el delicte estre­lla era el con­sum d’alco­hol; ara, el delicte estre­lla con­tra la segu­re­tat viària és con­duir sense permís”, remarca Costa. En con­cret, hi ha hagut 19 denúncies per con­duir sota els efec­tes de l’alco­hol i 66 per con­duir sense tenir permís (31 per haver-ne per­dut la vigència per punts, 31 sense haver-lo tin­gut mai i 4 per estar-ne pri­vat per ordre judi­cial).

Quan a les deten­ci­ons, Costa pre­cisa: “Si tenen domi­cili cone­gut, se’ls imputa, però no se’ls deté. Només dete­nim els que no tenen domi­cili cone­gut. Això és així en tots els delic­tes, també en els de con­ducció temerària, si no és que es tracta d’un cas molt greu.” Dels 31 detin­guts pels Mos­sos giro­nins a l’AP-7 fins a l’octu­bre, 10 van ser-ho per con­duir sota els efec­tes de l’alco­hol, 8 per con­ducció temerària, 5 per ori­gi­nar un greu risc per a la cir­cu­lació, 4 per con­duir sense haver tin­gut mai permís, 3 per haver-se negat a sot­me­tre’s a les pro­ves i 1 per velo­ci­tat penal­ment puni­ble.

12.781
multes per excés de velocitat
hi ha hagut entre gener i octubre del 2024 al tram gironí de l’AP-7. Són el 62% de les sancions interposades pels Mossos en aquesta via.
85
delictes contra la seguretat viària
han imputat els Mossos gironins a l’AP-7 fins a l’octubre. La majoria (66) han estat per conduir sense tenir el permís per fer-ho (ja sigui perquè no s’ha obtingut, perquè s’han perdut els punts o perquè el jutge l’he retirat).

Ciclistes passant per la ronda de Girona

El cap de trànsit dels Mossos a Girona destaca un tema que els ha preocupat els últims mesos: ciclistes circulant per l’AP-7 a la zona de la ronda de Girona. “Entren a l’autopista per Girona Nord i hi circulen fins a la primera sortida (Girona Oest) o fins i tot fins a Salt (Girona Sud). Molts són estrangers que desconeixen el territori i els navegadors els hi envien com a ruta més ràpida.” Els Mossos van detectar-ho la primavera passada i van actuar reforçant la senyalització i fent controls. “Hem anat trobat un degoteig de ciclistes professionals. Ara, últimament, també per la climatologia, està més controlat”, explica Joan Castro, que subratlla que és un tema que els preocupa: “És molt perillós per la intensitat de trànsit i el volum de camions que hi ha en hores punta al cinturó de Girona.”



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.