Societat

Rafel Cisa

Coportaveu de l’Associació d’Usuaris per la Mobilitat Personal (AUMP)

“Els infractors han de ser severament castigats”

“Els patinets no són el problema sinó part de la solució; en lloc de posar-nos pals a les rodes ens haurien d’escoltar i promocionar”

“Seria bo que es fessin petits tallers en què s’expliquessin temes tècnics i es fes un repàs de les normes de circulació”

Creiem que l’estudi del RACC agafa una mostra molt baixa que no representa el que passa a la ciutat

Rafel Cisa, de 71 anys, i la seva dona es mouen per Bar­ce­lona amb mono­ci­cle elèctric, un vehi­cle d’una roda sense mani­llar que, pio­ners, van des­co­brir fa més d’una dècada. “M’apas­si­ona la tec­no­lo­gia i aquest vehi­cle amb sis­tema d’auto­e­qui­li­bri ens va atra­par”, reme­mora. Engi­nyer espe­ci­a­lit­zat en elec­tri­ci­tat ja jubi­lat, fa vuit anys va cofun­dar l’Asso­ci­ació d’Usu­a­ris per la Mobi­li­tat Per­so­nal per defen­sar els drets dels con­duc­tors de mono­ci­cle i pati­net, entre altres vehi­cles ecològics d’una plaça pro­pul­sats per motors elèctrics, que –insis­teix a fer públic– col·labora des de fa anys amb l’Asso­ci­ació pel Desen­vo­lu­pa­ment de l’Edu­cació Viària a Cata­lu­nya. En el cas dels pati­nets, Cisa asse­nyala que dins l’asso­ci­ació hi ha opi­ni­ons diver­ses sobre temes can­dents com ara l’obli­ga­to­ri­e­tat de la for­mació, el casc i l’asse­gu­rança, però tots tenen clar que s’ha de tre­ba­llar perquè canviï la per­cepció social: “No som el pro­blema sinó part de la solució.”

En més d’una ocasió, l’asso­ci­ació ha denun­ciat que el pati­net està “cri­mi­na­lit­zat”. A què atribuïu la des­con­fiança que genera en una part de la soci­e­tat?
L’ori­gen del pro­blema és que, per culpa d’uns pocs, tots estem mal vis­tos. Els con­duc­tors de pati­net que no ho fan bé són mino­ria, però les espec­ta­cu­lars acci­ons dels que no com­plei­xen les nor­mes, com ara cir­cu­lar molt ràpid per les vore­res, pas­sar massa a prop dels via­nants i dels por­tals i sal­tar-se semàfors, fan que els pati­nets sem­blin peri­llo­sos, sense ser-ho en abso­lut. Entre els que no ho fan bé i ens per­ju­di­quen a tots, hi ha gent molt jove que no ha tin­gut cap con­tacte previ amb les nor­mes de cir­cu­lació, ni tan sols anant en cotxe amb els seus pares, i no té la cul­tura de cir­cu­lar per la dreta i no moles­tar. A alguns dels quals no els importa gaire que els atu­rin o s’esca­pen con­tra direcció si hi ha un con­trol poli­cial.
Què cal per posar fi a aques­tes con­duc­tes incíviques i peri­llo­ses?
Per­so­nal­ment, estic a favor que les auto­ri­tats per­se­guei­xin, cas­ti­guin i repri­mei­xin de la manera més severa pos­si­ble els infrac­tors. Per acon­se­guir la recon­ci­li­ació dels usu­a­ris amb la ciu­ta­da­nia, hem d’acon­se­guir un canvi d’imatge i això inclou aquesta repressió. També a títol per­so­nal, perquè hi ha dife­rents opi­ni­ons dins l’asso­ci­ació, penso que seria bo que es fes­sin petits tallers en què s’expli­ques­sin els avan­tat­ges tec­nològics i energètics del pati­net, que són molts, però també els incon­ve­ni­ents. Els usu­a­ris han de saber que no es pot bai­xar amb un pati­net car­re­gat al màxim des de Vall­vi­drera a Bar­ce­lona, perquè, com que el fre elèctric fun­ci­ona per rege­ne­ració, la bate­ria es podria sobre­car­re­gar. Hi ha alguns detalls tècnics que s’han de saber, i a més en aquest cur­set es podrien repas­sar les nor­mes de cir­cu­lació.
Per garan­tir la segu­re­tat pròpia i de ter­cers, aquesta for­mació no hau­ria de ser obli­gatòria?
La meva idea és que fos un conei­xe­ment, o sigui, que els usu­a­ris rebes­sin un docu­ment que acre­dités que han assis­tit a clas­ses i que se’ls ha expli­cat un con­tin­gut.
Però un exa­men no garan­ti­ria que s’ha entès el que s’ha expli­cat?
Aposto per un conei­xe­ment, sense exa­men.
A l’inici de la con­versa deia que per culpa d’uns pocs s’ataca tot el col·lec­tiu. L’informe que acaba de publi­car el RACC, però, asse­gura que el 61% dels usu­a­ris de Bar­ce­lona adme­ten sal­tar-se semàfors i el 48%, cir­cu­lar con­tra direcció o per la vorera.
Cre­iem que l’estudi del RACC agafa una mos­tra molt baixa que no repre­senta el que passa en una metròpoli com Bar­ce­lona, on et podràs tro­bar situ­a­ci­ons molt dife­rents. El RACC sem­pre ha defen­sat els seus socis de l’automòbil, per això han ter­gi­ver­sat tant com han pogut les dades en con­tra dels vehi­cles de mobi­li­tat per­so­nal.
Tro­beu a fal­tar un fòrum en què s’escol­tin les vos­tres pro­pos­tes de millora i també deman­des?
En l’època de l’alcalde Xavier Trias, vam estar col·labo­rant amb l’Ajun­ta­ment per defi­nir la xarxa viària de Bar­ce­lona. Vam par­ti­ci­par en una desena de reu­ni­ons, i lla­vors ja dèiem que el gran pro­blema és que s’ha sobre­po­sat la xarxa de cir­cu­lació de vehi­cles de mobi­li­tat per­so­nal a la xarxa exis­tent d’automòbils. Això crea con­flic­tes, com el de les can­to­na­des, on als con­duc­tors de pati­nets ens tom­ben com bit­lles perquè som els més fràgils. Pot­ser per evi­tar acci­dents, en què la gran majo­ria de cops el pati­net és la víctima i no el cau­sant, cal­dria en llocs espe­ci­al­ment con­flic­tius posar un semàfor específic que donés als con­duc­tors de pati­net uns quants segons d’avan­tatge per tra­ves­sar abans, com ja tenen els auto­bu­sos i els taxis. De tot això, se n’ha de par­lar, així com de la neces­si­tat de tor­nar al trans­port públic.
Ente­neu la por que té la gent dels incen­dis de pati­nets, l’ori­gen de la pro­hi­bició? En molts casos, es deu a pati­nets tru­cats, que són actu­al­ment un 12%, segons el RACC.
Si pre­gun­tes a la gent, molta et dirà que està d’acord amb la pro­hi­bició perquè els pati­nets explo­ten i són peri­llo­sos. El pri­mer gran incendi que hi va haver als Fer­ro­car­rils, a Bar­ce­lona, va ser el cas d’un noi a qui se li va aca­bar la bate­ria, en por­tava una d’externa a la mot­xi­lla i la va con­nec­tar en paral·lel a la des­car­re­gada. Això és un trans­va­sa­ment d’ener­gia bru­tal i per això es va encen­dre. Un altre pro­blema detec­tat és que hi ha usu­a­ris que can­vien el vis del cava­llet late­ral per un de més llarg i es clava a la bate­ria. Per això seria impor­tant el taller for­ma­tiu que defenso, per expli­car aquests temes tècnics, però cal dei­xar clar que els pati­nets no són peri­llo­sos i han de tor­nar al trans­port públic. Són part de la solució, no el pro­blema, així que en comp­tes de posar-nos pals a les rodes ens hau­rien d’escol­tar, aju­dar i pro­mo­ci­o­nar.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia