Escapades

Sobre rodes per l'altre Empordà

A la Costa Brava acaba de néixer una nova ruta d'esperit ‘biker' de 188 km, amb sortida i arribada a l'Escala, que permet descobrir els racons més verges i desconeguts de la comarca

Camins al voltant del massís del Montgrí, a les vores del Ter, panoràmiques de les illes Medes, els arrossars de Pals, els boscos silenciosos de Fitor i les pinedes de Vilopriu, corriols de formes desgastades a la serra de les Gavarres, santuaris i ermites medievals, pobles mil·lenaris, ruïnes romanes, platges de sorra blanca, racons de tranquil·litat amb el Canigó de fons... És el que ofereix la Gran Volta a l'Empordà (GVE), una nova ruta d'orientació en BTT per l'Alt i el Baix Empordà, amb sortida i arribada a l'Escala, preparada per fer en dos o tres dies, amb un recorregut total de 185 quilòmetres i un desnivell positiu acumulat de 2.000 metres aproximadament.

La ruta –creada recentment per l'empresa Outdoor Empordà amb la col·laboració dels ajuntaments de l'Escala, Peralada i Pals–, permet descobrir la cara més oculta i verge de l'Empordà, a través d'un itinerari variat i dinàmic format per senders, camins i pistes –alguns de tècnics i trialers, i altres de més ràpids i rodadors–, en què no hi ha massa desnivells acumulats (1.000 metres positius de mitjana per jornada), la qual cosa fa que es pugui realitzar en només dos dies (si s'està ben entrenat i es vol devorar quilòmetres), o en tres (si es vol agafar amb més calma, perfecta per disfrutar durant un cap de setmana, i també ideal per iniciar-se en aquest tipus de travesses).

Quilòmetre zero: l'Escala

El punt de partida de la ruta és l'Escala, concretament davant del port esportiu, on l'organització explica als participants l'itinerari, dóna instruccions de com arribar als allotjaments de les jornades següents i els fa entrega del mallot, el track i un aparell de GPS per cada dues persones, o cada tres o quatre, segons la disponibilitat, a més d'un mapa amb l'itinerari marcat, com a reforç, i una Guia de Ruta explicativa de tots els detalls del recorregut i els perfils d'altimetria.

A partir d'aquest punt, l'itinerari s'endinsa immediatament a les pinedes del massís del Montgrí i, un cop a dalt del coll de les Dunes baixa cap a Torroella de Montgrí amb unes esplèndides vistes sobre el Baix Empordà. Creua el poble i el pont sobre el Ter i continua per la riba dreta fins a la seva gola.

Després d'avançar uns metres per la sorra de la platja l'itinerari s'endinsa cap a l'interior, creuant recs i camps d'arròs fins a les pinedes de Pals; puja a dalt del Quermany Gros, des d'on es pot gaudir d'unes vistes extraordinàries sobre tot el Baix Empordà, i baixa finalment a la vila de Pals, on cal segellar el passaport.

Des de Pals el recorregut continua cap al sud, per anar a pujar a l'ermita de Santa Coloma de Fitor, al capdamunt de les Gavarres, i baixa tot seguit per una llarga trialera fins a Sant Pol, creua el Daró, fins a Cruïlles i Monells, on cal tornar a segellar el passaport. Des de Monells en direcció nord s'arriba pujant fins a Vilopriu, on s'acaba la primera etapa.

Segona jornada, des de Vilopriu

L'endemà al matí se surt en direcció nord fins a Ermedàs, on es creua l'autopista, l'AVE i l'A-2, fins a la Torre de l'Àngel, des d'on s'atalaia l'horitzó de tot el recorregut. A partir d'aquest punt, la travessa transcorre per corriols i camins de tot tipus, entre pinedes mediterrànies, fins a arribar a Pontós, Romanyà, Navata i, finalment, Lledó. Allà l'itinerari tomba cap a l'est i, passant per rieres i boscos frondosos, deixa enrere Cistella just per sobre fins a arribar a Vilarig i Llers, i enllaça amb un corriol de baixada fantàstic que porta fins a Pont de Molins pel marge dret de la Muga.

I d'aquí a Peralada, per camins envoltats de canyissars i creuaments de canals. Després de travessar vies i carreteres, la ruta s'acosta a Sant Pere Pescador, ja dins del Parc Natural dels Aiguamolls de l'Empordà, per on recorre la riba dreta del Fluvià de pujada fins a l'Armentera i després, directe cap a les platges de Sant Martí d'Empúries i l'Escala, punt final del trajecte.

Al final del recorregut, si s'ha passat per tots els controls del recorregut (7 a l'itinerari llarg i 4 al curt), el participant rep un lot de productes de la terra en el qual hi ha arròs de Pals, oli de Pau, vi de Peralada i anxoves de l'Escala.

La versió curta

Aquesta ruta, que també es pot fer repartint el quilometratge en tres dies, té una germana petita anomenada Volta Petita a l'Empordà, amb un recorregut més curt pensat per a ciclistes que s'estan iniciant en el mountain bike de travessa. Suma 112 km amb 929 metres d'ascensió acumulada en dues etapes, dormint a Monells.

FITXA DE LA RUTA

Recorregut. 185 km.
Desnivell positiu acumulat. 2.000 metres.
Itinerari. Circular.
Durada. La ruta es pot fer en dos o tres dies.
Punt de sortida i arribada. Davant del port esportiu de l'Escala.
Informació i reserves. www.outdoor-emporda.com Tel. 627 496 465

DADES D'INTERÈS

Outdoor Empordà. C/ Port de la Clota, 1, escala A, local 2. L'Escala. Tel. 627 49 64 65 www.outdoor-emporda.com info@outdoor-emporda.com
Oficina de Turisme de l'Escala. Plaça de les Escoles, 1. Tel. 972 770 603 www.visitlescala.com turisme@lescala.cat
Ajuntament de Peralada. Plaça Gran, 7. Tel. 972 53 80 06 www.peralada.org ajuntament@peralada.org
Ajuntament de Pals. Plaça Major, 7. Tel. 972 636 161 www.pals.es info@pals.es

Altres propostes

A banda de la Gran Volta a l'Empordà, l'Escala acaba de dissenyar quatre rutes per fer en bicicleta per la zona amb la implicació dels càmpings locals, per només 5 euros, de dimarts a divendres fins al dia 31 d'agost, a partir de 2/4 de 10 del matí. A més, s'ha presentat també la guia 11 rutes per l'Escala. Itineraris a peu i amb bicicleta, del periodista Gabriel Pernau, disponible a les oficines de turisme.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Diagnòstic mèdic al català

Barcelona

Un nou barri que aspira a ser un referent internacional

Sant Adrià de Besòs
Societat

Busquen sostre per als usuaris de l’alberg que tanca a Badalona

Badalona
Dilluns s’inicia l’enderroc del Gimnàs Sant Pau
Societat

barcelona
Moda

El món mira la moda nupcial que s’exhibeix a Barcelona

Banc Sabadell celebra la setzena edició dels Aces Solidaris

gastronomia

Cap de setmana de festival gastronòmic al Moll de la Fusta

cultura

L’Ajuntament de Vic introduirà clàusules lingüístiques en els contractes públics

vic
Iran

La Policia de la Moral torna a detenir dones per no portar el vel islàmic