Societat

tecnologia

Itunes compleix una dècada pendent de la reformulació

La botiga musical d'Apple, inaugurada tot just fa deu anys, va modificar el consum cultural i va fer triomfar la companyia

Ara podria reinventar-se amb un servei de subscripció semblant a Spotify

Pels uns, va ser determinant per adaptar la indústria musical al món digital en trobar la fórmula per monetitzar les descàrregues davant la puixança de la pirateria. Pels altres, va acabar d'enfonsar algunes discogràfiques amb un pacte abusiu en un moment que per si mateix ja era delicat. En qualsevol cas, és innegable que l'aparició, avui fa deu anys, d'Itunes va canviar la nostra manera de consumir la cultura. Primer limitada únicament a la música, la botiga d'Apple va permetre als usuaris comprar, des de casa i per uns cèntims, les cançons que els agradaven. Una a una, sense haver d'adquirir tot un àlbum si no ho volien. Més endavant, amb la incorporació de les pel·lícules i els llibres a la seva oferta, la cultura es deixava d'acumular a les prestatgeries i no ocupava espai, més enllà del disc dur.

Però si d'una cosa pot estar orgullosa Apple es del fet que, més enllà de canviar la manera de consumir i emmagatzemar la cultura, la seva botiga va ser clau per impulsar els Ipod, els reproductors musicals que havia llançat el novembre del 2001. La combinació d'un disseny excel·lent amb una oferta brutal a l'abast va fixar les bases sobre les quals es van edificar més tard els èxits de l'Iphone i l'Ipad.

Actualment, Itunes supera els 25.000 milions de cançons venudes, però encara ha tingut més descàrregues d'aplicacions en molt menys temps (vegeu la cronologia).

Tot i que no es va complir la promesa de Steve Jobs de no pujar el preu de les cançons més enllà dels 99 cèntims, la botiga Itunes no va tenir problemes per esdevenir la principal minorista de música del planeta. No hi ha dubte, doncs, que ha sabut rendibilitzar el seu model de negoci. La qüestió ara és si el mantindrà o si, tal com assenyalen alguns rumors, crearà un nou servei de subscripció per consumir continguts al núvol.

Spotify en l'àmbit de la música i Netflix en la producció audiovisual han demostrat que la fórmula funciona, però, en canvi, en l'àmbit empresarial els números no els acaben de sortir. Apple, amb el múscul que té al darrere, podria tornar a fer un cop de puny a la taula. De moment, però, ni ho confirma ni ho desmenteix. Això sí, darrerament les filtracions relacionades amb el món de la poma mossegada han guanyat fiabilitat. En qualsevol cas, caldrà esperar al dia 10 de juny, en què es fa el congrés per a desenvolupadors, per saber si són certs o no.

LA XIFRA

99
centaus
de dòlar valien les primeres cançons. Ara la majoria costen 0,99 euros, però també n'hi ha de 0,69 i 1,29.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Els carrers de Vic s’omplen de clams feministes per denunciar que la pandèmia ha agreujat les desigualtats

Vic

Suspès un acte del 8-M a Tarragona perquè els Mossos identifiquen una quinzena de persones per pintades a la seu de Vox

Tarragona

Desenes de persones es concentren a la Puerta del Sol pel 8-M tot i la prohibició i es produeix algun moment de tensió

Madrid

El jutjat de primera instància número 2 de Sabadell deixa sense efecte la reobertura del cas Jubany

Sabadell

En estat crític un noi de 15 anys després de patir un accident amb quad a Alcarràs

Lleida

En marxa les primeres manifestacions amb motiu del Dia de la Dona

Barcelona

Meghan Markle va considerar suïcidar-se quan formava part de la família reial britànica

Washington

Els anticossos generats per la covid i els de la vacuna protegeixen contra la variant britànica

Barcelona

La vaga feminista deixa la UAB a mig gas en una jornada de protesta marcada per la no presencialitat a les aules

Cerdanyola del Vallès