Societat

infraestructures

La C-31 guanya 1.360 vehicles que eviten el peatge del Garraf

L'autopista dels túnels ha perdut 12.516 vehicles diaris des de l'inici de la crisi fa cinc anys, força més que altres peatges de la xarxa catalana

En un sol any, el trànsit de la carretera de la costa ha guanyat 1.000 vehicles diaris

La caiguda del trànsit a les vies de peatge per l'allargament de la crisi econòmica s'ha accentuat el darrer any a l'autopista del Garraf. El triple de vehicles que els anys anteriors van abandonar al 2012 el tram de pagament de la C-32, l'autopista Pau Casals, que uneix el Baix Penedès amb el Barcelonès a través del Garraf. Segons les dades del Departament de Territori de la Generalitat, aquesta autopista perdia de 1.000 a 2.000 vehicles durant els anys 2010 i 2011 mentre que l'any passat el descens es va extremar fins als 5.000 en un sol any, una evolució que ha fet que s'hagin perdut 8.233 vehicles des del 2009, una caiguda del 21,5%. El govern català també comptabilitza el tram d'autopista que no és de peatge.

La major caiguda

La tendència encara és més extrema si es pren només com a referència el tram de peatge gestionat per la concessionària Aucat, filial d'Abertis. Fins al 2007, el tram dels túnels va anar guanyant trànsit ininterrompudament any rere any. Aquell any s'arribava als 34.489 vehicles diaris. Començava un cicle descendent que ha fet que l'any passat la intensitat mitjana diària (IMD) hagi caigut fins als 21.973. Això són 12.516 vehicles menys cada dia respecte del trànsit de sis anys endarrere, un 36,2% menys. La intensitat d'aquesta caiguda es fa més evident comparant-la amb el descens d'altres peatges de la mateixa Abertis. El tram de Barcelona a la Jonquera de l'AP-7 n'ha perdut 9.964 –un 21%– des del 2007. Al començament de la crisi, la C-31, la carretera de les costes del Garraf entre Sitges i Castelldefels, també anava perdent trànsit. Però aquesta tendència s'ha capgirat per l'important volum de conductors que ha acabat abandonant l'autopista dels túnels el darrer any. Així, segons les dades de la Generalitat, l'any 2010, aquesta via continuava notant el descens de trànsit per la crisi econòmica tal com passava a l'autopista veïna. Com arreu, conductors que es quedaven sense feina deixaven de fer el trajecte diari entre el Garraf i Barcelona o d'altres canviaven el vehicle privat pel transport públic per la pèrdua de poder adquisitiu.

Però la prolongació temporal de la crisi ha acabat convertint la C-31 en alternativa obligada per a determinats conductors que fins fa dos anys encara utilitzaven cada dia els túnels. De la mateixa manera que al 2012, l'autopista Pau Casals ha registrat la major pèrdua de trànsit. També ha estat el darrer any quan la via de la costa ha acumulat el major increment, uns 1.000 vehicles diaris més quan al 2011 ja havia augmentat la intensitat diària en uns 320. Pel president del Consell Comarcal del Garraf, el socialista Juan Luis Ruiz, la raó és clara: “Molta gent ha optat per una ruta en què tarda deu minuts més perquè no pot pagar 6,42 euros d'anada i 6,42 més de tornada cada dia [preu entre Vilanova i la Geltrú i Barcelona]. És una animalada.”

LA XIFRA

4.976
vehicles
diaris ha perdut el darrer any l'autopista Pau Casals entre Sitges i Castelldefels

LA FRASE

Molta gent no pot pagar 6,42 euros d'anada i 6,42 de tornada cada dia. És una animalada
Juan Luis Ruiz
president del consell del garraf

El govern busca una rebaixa o bonificació

El conseller de Territori, Santi Vila, ha promès un canvi respecte dels peatges de la C-32 tenint en compte que són els més cars de Catalunya –entre els més cars d'Europa, defensa el president del Consell del Garraf–. L'objectiu de futur és l'homogeneïtzació progressiva de preus a les barreres del país. El departament havia promès posar una proposta sobre la taula abans de l'estiu, diu Ruiz.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
canvi climàtic

El desglaç polar per la crisi climàtica alenteix la rotació terrestre

barcelona
societat

Rebaixen la condemna a l’exalcalde de Torredembarra pel cas de les guinguetes

Torredembarra
SALT

Identifiquen un inhibidor d’una proteïna clau en el procés de la metàstasi

SALT
Societat

Els sindicats de presons convoquen vagues el 26 d’abril i 11 de maig

Barcelona
CAMPRODON

S’estrena una guia turística que utilitza la Intel·ligència Artificial

CAMPRODON
VENTALLÓ

Les últimes pluges garanteixen els farratges als pagesos gironins

VENTALLÓ
TURISME ESPORTIU

El MICFootball2024 genera fins a 33.000 pernoctacions aquesta Setmana Santa

GIRONA

Pressió per un cos perfecte

Barcelona
Èlia Soriano
Directora de l’Institut Català de la Dona (ICD)

“Totes hem patit allò de «No soc prou prima», «No soc prou alta»”

barcelona