Societat

El govern aprova la rebaixa dels peatges a la C-32 i C-33

La Generalitat pacta amb Abertis reduccions d'entre el 10% i 30% sense que suposi prolongar la concessió

El pla preveu inversions de prop de 100 milions d'euros en infraestructures viàries entre el 2014 i 2017

El govern ha aprovat aquest dimarts un pla per homogeneïtzar els peatges de les autopistes catalanes que preveu descomptes d'entre el 10% i el 30% i que entrarà en vigor a partir de l'1 de gener del 2014. La reducció de tarifes pactada amb la concessionària Abertis inclou descomptes a la C-32 al Garraf, al Baix Penedès i al Maresme i a la C-33 al Vallès Oriental.

El pla de reducció de tarifes comprèn també un programa d'inversions de 93 milions d'euros en infraestructures viàries entre 2014 i 2017 i l'establiment d'un cànon d'entre 1 i 3 milions d'euros a les concessionàries per al transport públic. Els descomptes existents per recurrència, vehicle ecològic i vehicle d'alta ocupació se seguiran aplicant als nous preus.

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, ha assegurat que amb la rebaixa dels peatges s'aconseguirà augmentar el flux de trànsit a les autopistes i descongestionar les carreteres que circulen en paral·lel a les vies de pagament. Vila ha precisat en roda de premsa que l'acord amb Abertis no contempla la prolongació dels terminis de la concessió actual en considerar que el grup d'infraestructures podrà recuperar el descompte que ara s'aplicarà gràcies a l'augment del trànsit rodat que es generarà. El conseller ha explicat que el govern decidirà en el termini de quatre anys si compensa a les concessionàries per les inversions realitzades a les autopistes a través dels pressupostos de la Generalitat o si renova la concessió.

El departament calcula que entre 2007 i 2012 el trànsit ha caigut un 30,6% al conjunt de Catalunya. A les vies esmentades, el trànsit ha baixat un 35,9% a la C-32 al Garraf, un 15,5% a la C-32 al Maresme, i un 24,5% a la C-33. Mentrestant, el cost de les bonificacions a les vies de peatge de la xarxa de la Generalitat ha estat de 57,1 milions el 2012, i acumula 433 milions de cost des de 2000.

El conseller ha destacat que la mesura aprovada a la reunió d'avui del govern català, és “ambiciosa” i pretén reformular un model de tarifes d'autopistes considerat “poc equitatiu” territorialment.

Descomptes la C-32 Sud i Nord

El pla preveu, per exemple, descomptes del 30% en les tarifes del tram Castelldefels-Sitges (per equiparar-ho amb l'accés pel túnel de Vallvidrera) o del 26,5% al tram Sitges-El Vendrell, ambdós per als vehicles lleugers, de dilluns a divendres laborables, i amb el sistema de teletac.

Les noves tarifes passaran de 3,84 euros a la barrera de Cubelles a 2,82 euros; de 0,66 euros a 0,44 euros a l'accés de Calafell; de 2,05 euros a 1,51euros a l'accés de Cubelles; i de 6,42 euros a 4,49 euros a la barrera de Vallcarca. Es mantindrà la gratuïtat dels trams Castelldefels-Port Ginesta i Sitges-Vilanova.

En els casos en què s'apliquin tots els descomptes, els recorreguts entre El Vendrell i Barcelona passaran de costar 10,26 euros a 5,96 euros (un descompte del 42%), o de Cubelles a la capital catalana, de 8,47euros a 4,65 euros (-45%). De la mateixa manera, el recorregut de Sitges a Barcelona passarà de costar 6,42euros a 3,14 euros (-51%) i el tram Calafell-El Vendrell, de 0,60 euros a 0,44 euros (-27%).

Per aquest tram de la C-32 Sud, el pla d'inversions preveu millorar l'enllaç de Sitges centre (5,5 milions d'euros), i millores a la calçada de Gavà (2,9 milions). A banda, es preveu instal·lar pantalles per reduir l'impacte acústic a Castelldefels i millorar la seguretat viària a la C-31.

A la C-32 Nord, el tram entre Montgat i Mataró tindrà una reducció del 10% per als vehicles lleugers, de dilluns a divendres laborables, i caldrà tenir el sistema de pagament automàtic Teletac, que serà gratuït per als usuaris habituals. En el tram Mataró-Palafolls hi haurà un sistema de peatge tancat, independentment del tipus de vehicle i dia que s'hi circuli. Es mantenen també els descomptes existents i la gratuïtat d'itineraris interns.

Les noves tarifes d'aquest tram passen de 0,37 euros a 0,33 euros a l'accés d'Alella, de 0,87euros a tancat a l'accés de Sant Andreu, d'1,12 euros a sistema tancat a la barrera de Santa Susanna, de 2,27 euros a la barrera i d'1,33 euros a l'accés d'Arenys de Mar a sistema tancat als dos peatges, d'1,08 euros a tancat a l'accés a Sant Vicenç, de 0,86 euros a 0,77 euros a l'accés a Premià, i d'1,37 euros a 1,22 euros a la barrera de Vilassar.

Amb aquests descomptes, els recorreguts de Sant Vicenç a Arenys passen d'1,33 euros a 0,26 euros (un 80% menys); de Mataró Oest a Arenys passen d'1,33 euros a 0,90 euros (-32%); d'Arenys a Malgrat, d'1,12 euros a 0,82 euros (-27%); de Montgat a Canet, de 3,64 euros a 2,87 euros (-21%), i de Sant Andreu a Mataró Nord, de 0,87 euros a 0,28 euros (-68%).

A la C-32 Nord, el pla preveu inversions de 65 milions d'euros per la nova carretera Blanes-Lloret de Mar i la connexió amb la C-32, 10 milions per millorar la connectivitat de Mataró i millorar la seguretat viària i la capacitat de l'autopista, 5,3 milions per la variant de Valldegata i 0,3 milions per reduir l'impacte acústic a Montgat, Masnou i Calella.

Rebaixes a la C-33

Per últim, l'acord preveu descomptes a la C-33, del 48,5% a la barrera de la Llagosta per als moviments d'accés i/o sortida a Mollet del Vallès i el manteniment de les bonificacions per recurrència, vehicle ecològic o d'alta ocupació. Les inversions de millora preveuen destinar 3,5 milions d'euros al nou ramal de connexió entre la C-33 i la C-17 en sentit Granollers.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.