Societat

L'‘Ictineu 3' busca casa a la Costa Brava

El submarí català es prepara per a les primeres immersions i per tenir un port fix

El creador espera que faci “grans descobriments”

Nou anys (i 80.000 hores) de feina i una inversió de 2,5 mili­ons d'euros, dels quals gai­rebé 200.000 acon­se­guits gràcies a una cam­pa­nya de micro­me­ce­natge, han fet pos­si­ble l'Icti­neu 3, el sub­marí científic català tri­pu­lat. El dis­se­nya­dor indus­trial i cre­a­dor del giny, Pere Forès, diu que els tre­balls de taller, a Sant Feliu de Llo­bre­gat, han fun­ci­o­nat. I ara només fal­ten els de mar. “Després dels mals moments que hem pas­sat i dels pro­ble­mes econòmics que hem tin­gut, i que no vol dir que esti­guin superats, és recon­for­tant ser on som ara”, diu Forès.

Forès forma part d'un equip fix que ha dis­se­nyat el sub­marí. També hi són l'engi­nyera topògrafa Carme Para­reda; el cap de taller, Jorge Lla­ma­za­res, i l'engi­nyer indus­trial Miquel Àngel Rodríguez, que ha desen­vo­lu­pat les bate­ries i és el res­pon­sa­ble elèctric. També hi han tre­ba­llat empre­ses d'engi­nye­ria. La seva feina es posarà al ser­vei d'ins­ti­tu­ci­ons i empre­ses, segons va dir ahir Forès al Parc Científic i Tec­nològic de la Uni­ver­si­tat de Girona (UdG).

En funció de la pro­fun­di­tat i la velo­ci­tat, l'Icti­neu 3 té una auto­no­mia de deu hores. Amb una cúpula de metra­cri­lat, du qua­tre bate­ries de ió-liti-polímer que pesen 115 qui­los cadas­cuna –les de plom farien cinc vega­des més–. Això el fa “molt còmode i molt hidro­dinàmic”, segons el seu inven­tor, que serà un dels tri­pu­lants. Forès va dir que la inversió del sub­marí és baixa tenint en compte –va deta­llar– que un helicòpter de bom­bers val 4,5 mili­ons d'euros i un de sal­va­ment marítim, 12.

I on s'esta­blirà l'Icti­neu 3? “Els ports de la Costa Brava són els que tenen més pos­si­bi­li­tats perquè hi ha a prop canons sub­ma­rins de més pro­fun­di­tat, per exem­ple a Bla­nes o al rec de Begur”, admet el cre­a­dor de la nova figura de tec­no­lo­gia marina cata­lana. “L'interes­sant dels canons sub­ma­rins és que hi ha mol­tes espècies per des­co­brir”.

Icti­neu 3 segueix la petja dels invents de Narcís Mon­tu­riol. Forès valora que la cri­a­tura de l'empresa Icti­neu Sub­ma­rins SL aju­darà el país a fer un pas enda­vant en un sec­tor en què països com ara Bulgària, Grècia o Roma­nia tenen avan­tatge. “Països no tan desen­vo­lu­pats tenen els seus vehi­cles sub­ma­rins des de fa anys”, va recor­dar. El dis­se­nya­dor indus­trial va beneir ahir a Girona la cin­quena edició de les Jor­na­des de Tre­ball en Tec­no­lo­gies Mari­nes (Mar­tech, en anglès), on va estar acom­pa­nyat pels inves­ti­ga­dors Marc Car­re­ras (UdG) i Joaquín del Río (UPC), experts en robòtica aquàtica.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.