Societat

opinió

Vindicar el model i fer nous projectes educatius

Entenem que els projectes d'Aprenentatge-servei són una bona oportunitat per sumar voluntats i esforços

Des de juny del 2010 no s'ha parat de qüesti­o­nar el model edu­ca­tiu i lingüístic català, cons­truït al llarg dels dar­rers trenta anys i san­ci­o­nat per la llei d'edu­cació de Cata­lu­nya (LEC) del 10 de juliol de l'any 2009. Els atacs fron­tals al model edu­ca­tiu propi i a la sin­gu­lar regu­lació de l'edu­cació esta­blerta a la LEC ens obli­guen a vin­di­car l'escola cata­lana, com una pri­o­ri­tat cul­tu­ral clau. Vin­di­car l'escola cata­lana és voler una escola cata­lana en llen­gua i con­tin­guts; inte­grada i oberta a tot­hom; una escola de qua­li­tat; que compta amb el valor edu­ca­tiu i soci­a­lit­za­dor del lleure i que pro­mou el dret de tots els alum­nes a acce­dir-hi en con­di­ci­ons d'igual­tat.

Aquest estiu, el Depar­ta­ment d'Ense­nya­ment ha anun­ciat la implan­tació del nou pro­jecte de Ser­vei Comu­ni­tari que pot fer pos­si­ble la intro­ducció dels pro­jec­tes d'Apre­nen­tatge-Ser­vei (ApS), una pro­posta edu­ca­tiva que com­bina pro­ces­sos d'apre­nen­tatge i de ser­vei a la comu­ni­tat en un sol pro­jecte ben arti­cu­lat en el qual els par­ti­ci­pants es for­men tot tre­ba­llant sobre neces­si­tats reals de l'entorn amb l'objec­tiu de millo­rar-lo. Ente­nem que la difusió i la pro­gres­siva implan­tació de la meto­do­lo­gia d'ApS a secundària cons­ti­tu­eix una bona opor­tu­ni­tat per sumar volun­tats i esforços al vol­tant de nous pro­jec­tes edu­ca­tius: és l'hora de la col·labo­ració ins­ti­tu­ci­o­nal, de fer nous i deci­dits avenços en la com­ple­men­ta­ri­e­tat entre el món esco­lar i el del lleure edu­ca­tiu.

La pro­gres­si­vi­tat en la implan­tació de l'ApS; el trac­ta­ment cur­ri­cu­lar de les com­petències i dels con­tin­guts dels apre­nen­tat­ges, en les àrees cor­res­po­nents a cada pro­jecte; les con­di­ci­ons en què es rea­litza el ser­vei a la comu­ni­tat; la col·labo­ració de l'escola amb les ins­ti­tu­ci­ons soci­als i edu­ca­ti­ves del ter­ri­tori més pro­per; els recur­sos dis­po­ni­bles i la impres­cin­di­ble eficaç coor­di­nació entre cen­tres i enti­tats soci­o­e­du­ca­ti­ves són les qüesti­ons que cal deba­tre si pre­nem seri­o­sa­ment el nou pro­jecte.

Es tracta de seguir vin­di­cant el model propi i sin­gu­lar de l'escola que volem pel país i d'avançar en la cons­trucció de nous pro­jec­tes com­par­tits. La clau són els agents impli­cats. De ben poca cosa ser­virà cap llei, decret, reso­lució o ins­trucció si no compta amb la necessària i con­vençuda impli­cació d'aquells que l'han de fer rea­li­tat viva als cen­tres edu­ca­tius, a les enti­tats i als bar­ris.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.