Urbanisme

URBANISME

Tarragona preveu que la ZBE no es posi en marxa fins el gener del 2026

El projecte, que preveu una temporalitat dilluns a divendres de 7 a 19 h, està ara en període d’exposició pública

L’Ajun­ta­ment de Tar­ra­gona ha publi­cat el pro­jecte ini­cial de la zona de bai­xes emis­si­ons (ZBE) de Tar­ra­gona, que es troba en fase d’expo­sició pública perquè es puguin pre­sen­tar al·lega­ci­ons. Un cop fina­litzi aquest procés (el mes de setem­bre), el docu­ment pas­sarà a apro­vació defi­ni­tiva per part de l’Ajun­ta­ment. Tot i això, es pre­veu que el des­ple­ga­ment de totes dels actu­a­ci­ons necessàries per des­ple­gar aquesta zona on es vol reduir la con­ta­mi­nació no esta­ran lles­tes fins el 2025 i per tant la ZBE no serà una rea­li­tat fins el gener del 2026.

El pro­jecte de ZBE de Tar­ra­gona és el docu­ment redac­tat en com­pli­ment del Reial Decret de 27 de desem­bre de 2022 i que inclou, entre d’altres aspec­tes, l’estudi previ i anàlisis sec­to­ri­als, els estu­dis ambi­en­tals, la deli­mi­tació del perímetre, diver­sos estu­dis d’impacte (econòmic, social, de gènere…), el pro­jecte exe­cu­tiu i el pla de comu­ni­cació, par­ti­ci­pació i sen­si­bi­lit­zació.

L’apro­vació defi­ni­tiva del pro­jecte de ZBE a Tar­ra­gona és el pas previ a l’orde­nança, que és el marc nor­ma­tiu que s’haurà d’apro­var al ple­nari i que regu­larà els aspec­tes més con­crets de la ZBE com ara la tem­po­ra­li­tat i hora­ris –la pro­posta actual del govern és de dilluns a diven­dres de 7 a 19 h—, les excep­ci­ons o el règim san­ci­o­na­dor que s’apli­carà després d’un període d’avi­sos en els casos d’incom­pli­ment.

Les pre­vi­si­ons de l’Ajun­ta­ment de Tar­ra­gona són que l’orde­nança pugui estar apro­vada ini­ci­al­ment a finals de 2024, men­tre que el Pla de Mobi­li­tat Urbana Sos­te­ni­ble (PMUS), que ha d’incloure totes les mesu­res muni­ci­pals des­ti­na­des a la reducció d’emis­si­ons –ZBE inclosa—, es pre­veu que es pugui apro­var abans de juny de 2025.

Els pro­jec­tes finançats amb Fons Next Gene­ra­tion-EU tenen dife­rents fases d’exe­cució. En con­cret es tracta del pro­jecte exe­cu­tiu, que inl­cou la implan­tació (amb la ins­tal·lació de sen­sors de matrícules i medi­dors de qua­li­tat de l’aire) i l’enfor­ti­ment de la ZBE; de la com­pra de 4 auto­bu­sos elèctrics i de l’inter­can­vi­a­dor d’auto­bu­sos de Bat­tes­tini.

Les obres de l’inter­can­vi­a­dor de Bat­tes­tini es pre­veu que puguin estar aca­ba­des aquesta tar­dor men­tre que per a la implan­tació s’ha dema­nat una pròrroga al Minis­teri de Trans­ports d’un any, és a dir, fins al 31 de desem­bre de 2025. La mateixa pròrroga s’ha dema­nat per a la com­pra d’auto­bu­sos, ja que, per falta de proveïdors, s’ha pas­sat dels busos d’hidro­gen pre­vis­tos ini­ci­al­ment als elèctrics. Per tot ple­gat, l’Ajun­ta­ment pre­veu que la ZBE pugui estar en fun­ci­o­na­ment al gener de 2026.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia