Administracions

lleida

Molt canal i poc asfalt a les terres de Lleida

Un any més el Segarra Garrigues acapara la major part de les inversions previstes pel govern a Ponent

Amb 151 milions, el canal ocupa el 64% dels diners destinats pel govern a les comarques del pla de Lleida

Al Pirineu s'inverteixen 41 milions i les obres més destacades són l'aeroport de la Seu i els nous regadius de Tremp

Les comar­ques de Ponent rebran el 12,6% (223,1 mili­ons d'euros) del total de les inver­si­ons al ter­ri­tori català per part de la Gene­ra­li­tat. L'Alt Piri­neu i l'Aran rebran el 2,2% (41,3 mili­ons d'euros), segons la pro­posta de pres­su­pos­tos que ha pre­sen­tat el govern per a la seva tra­mi­tació par­la­mentària.

El canal Segarra-Gar­ri­gues és, un any més, la par­tida més des­ta­cada, i amb diferència, a les comar­ques de Ponent. L'empresa pública cons­truc­tora del canal Reg­sega compta el 2011 amb par­ti­des per valor de 151.211.816 euros. El 64% dels diners que la Gene­ra­li­tat pensa inver­tir al llarg del 2011 a les comar­ques de Ponent van des­ti­nats a aquesta obra hidràulica, la qual s'està cons­truint amb un esforç inver­sor com­par­tit entre l'Estat i la Gene­ra­li­tat. El 2014 és l'any en què es vol donar per enlles­tida l'obra.

L'aero­port d'Alguaire, el qual començarà a aco­llir vols fora de l'espai Schen­gen aquest hivern si es com­plei­xen els con­trac­tes assu­mits ja amb un pri­mer ope­ra­dor britànic, tindrà una par­tida de poc més d'un milió d'euros per fer l'ampli­ació dels espais de la ter­mi­nal dema­nats per l'ope­ra­dor. Aques­tes obres han d'estar enlles­ti­des a mit­jans de desem­bre i la intenció del govern és tra­mi­tar-les ràpida­ment un cop s'aprovi la par­tida pres­su­postària. A l'aero­port de la Seu d'Urgell, en plena cons­trucció, la Gene­ra­li­tat hi des­tina més diners que a Alguaire aquest 2011: dos mili­ons d'euros en edi­fi­ca­ci­ons i com­pra de ter­renys.

Quant a grans vies de comu­ni­cació, no tenen cap par­tida i per tant que­den per al futur el des­do­bla­ment de la C-53 entre Tàrrega i Alfarràs i el de la C-13 entre Lleida i Bala­guer, així com els trams de doble via de la línia fer­roviària de la Pobla entre Lleida i Bala­guer. Tam­poc no es des­tina cap a par­tida al tram de la Vari­ant Sud de Lleida que ha de cre­uar l'Horta i que encara no té el traçat defi­nit.

La inversió de la Gene­ra­li­tat al Segrià, inclòs Lleida capi­tal, cau un 36% res­pecte l'any pas­sat i només suposa el 4,1% del total que el govern es gas­tarà en inver­si­ons reals en aquesta comarca. Seran 76,3 mili­ons d'euros. Sense la part del Segarra-Gar­ri­gues que toca al Segrià (34 mili­ons), la cai­guda seria espec­ta­cu­lar. Lleida, a més cen­tra­litza par­ti­des que són per a tota la província, com en con­ser­vació o senya­lit­zació de car­re­te­res.

La ciu­tat de Lleida

La inversió més grui­xuda és la cons­trucció de l'IES Escola la Mit­jana, amb un cost de 5 mili­ons d'euros. Seguei­xen per dar­rera els 4 mili­ons per la residència per a dis­ca­pa­ci­tats físics de Balàfia i la des­pesa en equi­pa­ments dels hos­pi­tals Arnau de Vila­nova i Santa Maria amb poc més de 3 mili­ons. En el cas de l'Arnau des­taca el nou TAC i l'acce­le­ra­dor lineal, men­tre que al Santa Maria, l'aca­ba­ment de la reforma de l'ala est. La Gene­ra­li­tat també gas­tarà prop de 3 mili­ons en expro­pi­a­ci­ons i com­ple­tar la vari­ant sud, entre Magra­ners i Alco­letge. L'ampli­ació dels jut­jats del Canye­ret també és de les impor­tants amb 1,5 mili­ons.

Com a “inver­si­ons” anecdòtiques, des­ta­quen els 911 euros que es gas­ta­ran en unes cor­ti­nes vene­ci­a­nes per als Ser­veis Ter­ri­to­ri­als de Ports i Trans­port i 502 euros més per unes cor­ti­nes iguals a la seu del depar­ta­ment de Ter­ri­tori i Sos­te­ni­bi­li­tat a Lleida.

No hi ha inver­si­ons per a la res­tau­ració del cam­pa­nar de la Seu Vella i més actu­a­ci­ons per al monu­ment més emblemàtic de Lleida, així com la pri­mera des­pesa per començar el gran polígon de Tor­re­blanca, vora la N-240, per citar-ne dues. A més de l'IES Cap­pont, molt recla­mat per pares i veïns del barri i amb moci­ons apro­va­des pel Par­la­ment perquè s'acce­leri la seva exe­cució.

Ros es queixa per l'ins­ti­tut

En aquest sen­tit, l'alcalde Àngel Ros va afir­mar ahir que en un con­text de crisi i de con­tenció de l'endeu­ta­ment i el dèficit ente­nia les reta­lles en inver­si­ons, però lamen­tava que la pri­o­ri­tat no hagués estat per fer aquest ins­ti­tut de Cap­pont. Ros, però, espera que en el tràmit par­la­men­tari s'hi pugui incloure-. Ros també lamen­tava que la con­versió de l'antiga escola de magis­teri en seu cen­tral i uni­fi­cada de la Gene­ra­li­tat tam­poc tingués con­sig­nació. L'alcalde res­sal­tava que les diferències són en les pri­o­ri­tats i que actu­al­ment “cal posar per davant l'edu­cació i la salut i no és el que ens en tro­bat”.

Fora de Lleida capi­tal, al Segrià només des­taca el poc més d'un milió que es gas­tarà en la cons­trucció del CAP d'Alpi­cat.

Pla de Lleida

A Bala­guer, la Gene­ra­li­tat con­tem­pla par­ti­des per a la cons­trucció del nou edi­fici judi­cial i per a l'ampli­ació i reforma del CAP amb ser­veis d'urgències i hos­pi­tal lleu­ger. També s'auto­rit­zen els pri­mers paga­ments per a la cons­trucció de la con­nexió nord-oest de la vari­ant de Bala­guer amb la car­re­tera d'Àger. Actu­al­ment per anar de Lleida al Piri­neu per Àger cal pas­sar pel cen­tre de Bala­guer i enfi­lar la car­re­tera del Sant Crist. A la Noguera, es con­tem­pla també una par­tida de 10 mili­ons d'euros per a la vari­ant d'Artesa de Segre que con­nec­tarà, a més, la C-26 amb la C-14.

Molle­russa tindrà diners per a les obres del CEIP Pom­peu Fabra i Cer­vera per a l'ampli­ació del CAP i diver­ses reha­bi­li­ta­ci­ons del cen­tre històric. A Tàrrega, com ja va anun­ciar el govern, des­a­pa­rei­xen del pres­su­post del 2011 les obres de cons­trucció de la presó

Piri­neu

A les comar­ques del Piri­neu, es pre­veu un milió d'euros per a la moder­nit­zació i implan­tació de nous rega­dius a la conca de Tremp, una par­tida de 2,5 mili­ons per al CEIP Àngel Serafí Casa­no­vas de Sort i una altra de prop de dos mili­ons per a l'escola de primària Els Raiers de la Pobla de Segur. L'hos­pi­tal de Tremp tindrà uns 700.000 euros per a obres de millora, i la vari­ant d'Esterri d'Àneu compta el 2011 amb una par­tida de 660.000 euros. Com a curi­o­si­tat, al Pallars Sobirà es des­ti­na­ran tres mil euros per a la redacció d'un inven­tari del patri­moni indus­trial de la comarca. A la Val d'Aran, la prin­ci­pal des­pesa de la Gene­ra­li­tat el 2011 serà el con­di­ci­o­na­ment de la C-28. A la comarca de l'Alta Riba­gorça és on menys diners inver­tirà la Gene­ra­li­tat aquest 2011: només 46.952 euros, en obres a l'escola de Bar­ru­era.

(Infor­mació ela­bo­rada per David Marín, Eva Poma­res i Joan Tort.)



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.