Medi ambient

Error de connexió

Cap a 2.500 persones van haver de dormir en pavellons, 100.000 telèfons ahir encara no tenien línia i el tren no va funcionar

Recuperar la normalitat va ser ahir impossible per a més de 200.000 persones. Avui dia, no tenir electricitat vol dir no tenir aigua calenta ni calefacció, ni poder cuinar, ni treure diners d'un caixer automàtic. I això és el que van patir sobretot a la Selva, el Baix Empordà i el Gironès, però també en molts altres punts de l'Alt Empordà, la Garrotxa o el Pla de l'Estany. Els grups electrògens van ser la solució per a molts barris de Girona, que no van recuperar la llum fins a mitja tarda. Va ser just quan Red Eléctrica, cap a les cinc, connectava la línia de 220kV entre Vic i Juià. Aquesta és la línia principal de subministrament, i s'havia desconnectat 24 hores abans per diversos danys menors. A partir d'aleshores, un 70% dels afectats van recuperar el servei. Segons el delegat del govern, Jordi Martinoy, això permetrà destinar els grups electrògens als punts, sobretot de la Costa Brava centre, que continuaven sense llum, pendents que Endesa resolgués els desperfectes, sobretot la caiguda de cables i suports.

La manca de llum va provocar molts danys col·laterals. La línia de tren entre Barcelona i Portbou no va poder funcionar en tot el dia –un miler de viatgers van haver de dormir en pavellons–, i va deixar sense cobertura 50.000 telèfons fixes i 50.000 de mòbils. Aquest també serà avui el motiu que deixarà sense classe 25.000 alumnes, una tercera part dels afectats ahir. La majoria de CAP i hospitals comarcals com els de Palamós, Blanes i Salt es van veure obligats a suspendre consultes externes i operacions.

Més col·lapses viaris

A mesura que va anar avançant el dia, la situació a la xarxa viària millorava lentament. No podia ser de cap altra manera: les llevaneus treballaven i el sol ajudava els vehicles a convertir la neu i el glaç en el xip-xap habitual d'aquestes ocasions. Al matí encara hi havia vies principals tallades o amb retencions, sobretot per camions i cotxes entravessats, com ara a les carreteres que connecten Girona amb la Costa Brava centre, o l'eix transversal. Quan els conductors que havien dormit al cotxe, o els prop de 2.500 que ho havien fet en pavellons municipals, van poder tornar a circular, la fesomia va canviar ràpidament del caos absolut a un mínim ordre i moviment. L'autopista entre Maçanet i la Jonquera va tornar a obrir a dos quarts de dotze del migdia, però es va acabar convertint en una ratonera. A les set de la tarda ja s'arribava als 50 quilòmetres de cua entre la duana i Girona, per l'acumulació de camions que emprenien de nou la marxa des de l'Alt Empordà, i també perquè les autoritats franceses només van obrir un carril en la seva autopista per l'acumulació de neu. L'N-II també va estar tancada bona part del dia, i al vespre s'hi circulava amb retencions en la part nord. A l'aeroport també hi va haver cancel·lacions i retards tot el dia.

El govern es defensa

El govern va defensar la seva gestió en una nevada excepcional, però que els models meteorològics havien previst. El president de la Generalitat, José Montilla, i el conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, es van desplaçar ahir a la tarda a Sant Feliu de Guíxols, per donar suport als municipis afectats.

L'exèrcit ve per ajudar

Diverses unitats de l'exèrcit espanyol van arribar ahir al matí a les comarques gironines per ajudar en les tasques de neteja de vies i de rescat de vehicles que havien quedat colgat per la neu. Van ser uns cent militars de les UME (unitat militar d'emergència) procedents de les bases militars de Saragossa i València, que van donar suport als cossos de seguretat catalans en tot el que se'ls va requerir. Per exemple, se'ls va poder veure per la C-65 entre Cassà i Girona, retirant tractors i cotxes encallats a la via i als vorals, i també apartant i retirant neu de la calçada. A part de les comarques gironines, també es van desplaçar fins a diversos punts de la demarcació de Barcelona, netejant carreteres de l'Estat, però també d'altres que eren titularitat de la Generalitat. La seva presència va sorprendre a la majoria de conductors.

Les previsions indiquen fred però descarten precipitacions

Les previsions pels pròxims dies assenyalen un manteniment de la tendència que ja va haver-hi ahir: temperatures molt baixes, però preveuen sol i gairebé descarten més pluges o nevades. Hi pot haver alguna precipitació, però seria molt aïllada i feble, i en funció del model meteorològic que es consulti. En tot cas, la borrasca ja s'ha allunyat definitivament del davant de la costa catalana, i si bé els termòmetres baixaran amb facilitat dels zero graus a l'interior, ja no hi haurà grans problemes. Per avui pot haver-hi algun ruixat al migdia i les temperatures es mouran durant bona part del dia en registres negatius a l'interior, i entre 0 i 5 graus a la costa. Això farà molt perilloses les glaçades. Per demà ja es descarten definitivament les precipitacions, els cops de vent aniran a menys, i les màximes podran pujar lleugerament. L'ambient continuarà molt fred. A partir del cap de setmana les temperatures tornaran a pujar.

Consells per conduir amb glaç

Aquest episodi de neu i glaç ha fet que el RACC hagi fet públic un decàleg de recomanacions per als conductors que es trobin aquests elements. Augmentar la distància de seguretat amb el cotxe del davant, reduir la velocitat i no fer frenades brusques serveix per millorar la capacitat de reacció davant qualsevol imprevist, i el RACC també aconsella en cas de neu que se segueixi la marca de rodament que queda a la carretera i que es facin servir les cadenes. Pel que fa al vehicle, cal revisar que el desgast dels pneumàtics no sigui inferior als tres mil·límetres i que tinguin suficient pressió, i comprovar l'estat de la bateria abans d'agafar el cotxe.

Primera nevada 2.0

La nevada, per internet.

Ha estat la primera nevada que es pot considerar 2.0 a Catalunya perquè a mida que queien els flocs de neu es començaven a omplir els perfils dels usuaris a les xarxes socials com ara Twitter i Facebook, així com en blocs, Youtube, Flickr i Picassa. Comentaris enviats des del mòbil, així com fotos i vídeos permetien als usuaris que tenien cobertura des d'un ordinador o un altre mòbil seguir la nevada. Imatges de carrers, avingudes, autopistes, pobles i ciutats anaven descrivint el paisatge del temporal. Mentre al matí les fotos eren més bucòliques, a la tarda ja es va explicar els seus efectes amb alertes sobre els talls en carreteres, trens i metro.

Els boscos, destrossats

Els boscos hauran patit especialment aquesta nevada. El tipus de neu que va caure, molt humida i pesada, haurà fet que molts arbres i branques no hagin suportat el pes de la neu i hagin caigut. Segons ha explicat el tècnic del Consorci Forestal de Catalunya, Josep Maria Tusell, les zones més afectades seran les que es van aclarir recentment i les reforestacions, ja que els arbres estaran més desprotegits o seran joves i, per tant, més vulnerables. En tot cas, els efectes s'agreujaran perquè en molts punts com Montseny i les Guilleries ja és la tercera nevada de l'any. Tot plegat pot ajudar a incrementar la intensitat i la perillositat d'incendis a l'estiu.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

El Consell del Baix Empordà reforçarà els serveis socials

la bisbal d’empordà

Greta Thunberg avisa que molta gent ja pateix l’emergència climàtica

madrid

Les obres al túnel de les Glòries provocaran talls a rodalies

barcelona

Ryanair decideix finalment mantenir la base de Girona

vilobí d’onyar
Medi ambient

Fixar els límits del soroll

barcelona

Adif farà la plaça Espanya i tres altres projectes del TAV el 2020

girona

L’obertura del pàrquing del Far a Figueres, més a prop

FIGUERES

Amplien la capacitat del cementiri de Santa Cristina

santa cristina d’aro
FIGUERES

Aigua de l’aixeta