Medi ambient

Contra la inacció climàtica

Quatre ONG volen portar l’Estat francès davant de la justícia per les polítiques insuficients contra l’escalfament global

Més de dos milions de persones firmen una petició a favor d’aquesta iniciativa

Make our pla­net great again”. El pre­si­dent francès, Emma­nuel Macron, pre­te­nia eri­gir-se en un refe­rent de la lluita con­tra el canvi climàtic amb aquest enginyós eslògan. Pro­nun­ciat el juny del 2017 en res­posta a la reti­rada dels Estats Units de l’acord del clima de París, aquest lema con­tra­po­sava el capi­ta­lisme cli­ma­to­escèptic de Donald Trump al neo­li­be­ra­lisme eco­lo­gista del jove diri­gent. Si bé l’inici del man­dat de Macron va estar mar­cat per uns objec­tius ambi­ci­o­sos, com ara la pro­hi­bició de la venda de vehi­cles de gasoil a par­tir del 2040, la dimissió al setem­bre de l’acti­vista Nico­las Hulot com a minis­tre de la Tran­sició Ecològica va qüesti­o­nar les seves polítiques medi­am­bi­en­tals. I ara qua­tre ONG por­ta­ran l’Estat francès davant dels tri­bu­nals per inacció climàtica.

Cone­gut com “l’afer del segle”, Gre­en­pe­ace, Oxfam, Notre affaire à tous i la Fun­dació per a la natu­ra­lesa i l’home van impul­sar aquest sin­gu­lar procés a final de desem­bre. Ales­ho­res, van llançar una petició que, en poques set­ma­nes, va acon­se­guir més de dos mili­ons de sig­na­tu­res. Tot un rècord a l’Estat francès. El govern francès tenia dos mesos per res­pon­dre al reque­ri­ment previ a la denúncia. Publi­cada el 15 de febrer, aquesta res­posta no va satis­fer les exigències de les qua­tre orga­nit­za­ci­ons. I, aquesta set­mana, han anun­ciat que pre­sen­ta­ran la denúncia el 14 de març.

“La reunió que vam cele­brar la set­mana pas­sada va ser molt dece­be­dora”, lamenta en decla­ra­ci­ons a El Punt Avui Noélie Cou­du­rier, res­pon­sa­ble de la cam­pa­nya de “l’afer del segle” per a Oxfam França, refe­rint-se a la tro­bada amb el pri­mer minis­tre, Édouard Phi­lippe. “El govern actual és, sens cap dubte, aquell que avança de forma més ambi­ci­osa, en haver esta­blert l’objec­tiu de reduir a zero les emis­si­ons de CO2 abans del 2050”, va defen­sar-se el minis­tre de la Tran­sició Ecològica, François de Rugy, que va res­pon­dre a la petició de les asso­ci­a­ci­ons amb un informe de deu pàgines.

“Estem can­sats de la política de petits pas­sos”, asse­gura Cou­du­rier. La res­pon­sa­ble de les cam­pa­nyes climàtiques per a Oxfam cri­tica la poca exac­ti­tud de les dades ofer­tes per l’exe­cu­tiu: “Ens diuen que l’any pas­sat es van reduir un 16% les emis­si­ons de diòxid de car­boni, però no es tracta de les xifres reals, sinó de les pre­dic­ci­ons del govern.” Segons un estudi de l’Ins­ti­tut del Desen­vo­lu­pa­ment Sos­te­ni­ble, publi­cat a l’octu­bre, l’Estat francès acu­mula un retard con­si­de­ra­ble en la lluita con­tra el canvi climàtic. La pro­ducció de les ener­gies reno­va­bles només repre­senta el 16% del total de l’elec­tri­ci­tat, per sota del 19,5% que demana la Unió Euro­pea. Tant el 2016 com el 2017, les emis­si­ons de CO2 van aug­men­tar.

Fruit d’aquest escàs progrés —l’Estat francès és un dels països euro­peus més afec­tats pel canvi climàtic, després que les tem­pe­ra­tu­res hagin aug­men­tat 1,4 °C—, les qua­tre asso­ci­a­ci­ons pre­te­nen empa­rar-se en la Cons­ti­tució fran­cesa i la con­venció euro­pea dels drets humans. “Volem que es reco­ne­gui la res­pon­sa­bi­li­tat de l’Estat” per limi­tar l’escal­fa­ment del pla­neta en 1,5 °C, explica Cou­tu­rier, que reco­neix que el procés “durarà uns quants anys”. La seva demanda s’ins­pira en el recurs judi­cial pre­sen­tat a Holanda per l’asso­ci­ació Urgenda que va com­por­tar que el govern holandès es veiés obli­gat a reduir les emis­si­ons de CO2 i a res­pec­tar la reducció d’un 25% d’aques­tes emis­si­ons abans del 2020.

“Ens tro­bem en una situ­ació tan urgent que resulta posi­tiva qual­se­vol mesura que forci les auto­ri­tats a actuar”, afirma Bruno Goube, mem­bre d’Enseig­nant.e.s pour la planète, un col·lec­tiu de pro­fes­sors fran­ce­sos que pre­para la jor­nada de mobi­lit­zació mun­dial als cen­tres edu­ca­tius el 15 de març. Seguint l’exem­ple de Bèlgica, Suïssa i Ale­ma­nya, els estu­di­ants fran­ce­sos també s’han sumat a les vagues con­tra el canvi climàtic. L’ado­les­cent sueca Greta Thun­berg, de 16 anys, va par­ti­ci­par, aquest diven­dres, en la mani­fes­tació estu­di­an­til a París. Per casu­a­li­tat del calen­dari, la pre­sen­tació del recurs judi­cial con­tra l’Estat francès coin­ci­dirà pràcti­ca­ment amb la mobi­lit­zació mun­dial impul­sada per Thun­berg, que ja va ser, diven­dres, a París per par­ti­ci­par amb estu­di­ants en la marxa con­tra el canvi climàtic.

Les qua­tre ONG pre­ve­uen orga­nit­zar una altra jor­nada de mani­fes­ta­ci­ons el dia 16. Una bona manera d’aug­men­tar la pressió envers la dece­be­dora acció climàtica de Macron.

LES FRASES

La situació és tan urgent que és positiva qualsevol mesura que forci les autoritats a actuar
Bruno Gouve
col·lectiu de professors Enseignant.e.s pour la planète

Múltiples demandes a tot el món

Les demandes judicials contra els estats per obligar-los a adoptar mesures més ambicioses contra el canvi climàtic es multipliquen arreu del planeta. A més del famós recurs de l’associació holandesa Urgenda, que ha inspirat les associacions franceses, a Europa en trobem diversos exemples: deu famílies afectades pel canvi climàtic han impulsat un recurs davant del Tribunal de Justícia de la Unió Europea i set joves portuguesos també han denunciat les autoritats del seu país davant del tribunal de Luxemburg pels incendis que van devastar el territori portuguès l’estiu passat. En el cas dels Estats Units, 21 adolescents, amb el suport de l’ONG Our Children Trust, van denunciar el govern nord-americà per inacció climàtica. I fins i tot a Colòmbia, la major instància judicial del país va exigir al govern d’aquest país que acabés amb la desforestació, després d’una demanda presentada per 25 menors d’edat amb el suport de l’associació Desjusticia.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el darrer article gratuït dels 5 d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia