Medi ambient

El 3% de cotxes que circulen per la ZBE no tenen etiqueta

Són un total de 15.000 vehicles i una part poden acollir-se a exempcions

Ahir es va començar a multar

L’entrada en vigor del règim san­ci­o­na­dor a la zona de bai­xes emis­si­ons (ZBE) per­metrà mul­tar cot­xes i motos que cir­cu­len sense el dis­tin­tiu ambi­en­tal de la DGT. Segons els càlculs fets per l’AMB, es tracta d’un 3% del total, uns 15.000 vehi­cles, però una part d’aquests no seran mul­tats si cir­cu­len perquè tenen dret a exemp­ci­ons pel fet de trac­tar-se de vehi­cles pro­pi­e­tat de tre­ba­lla­dors autònoms amb ren­des bai­xes, de per­so­nes amb mobi­li­tat reduïda, vehi­cles d’emergències, fune­ra­ris o bé estan cata­lo­gats com a sin­gu­lars. La resta de cot­xes i motos sense eti­queta ambi­en­tal poden sol·lici­tar fins a deu per­mi­sos l’any per cir­cu­lar per la ZBE. A més s’han comp­ta­bi­lit­zat un 1,7% de vehi­cles pesants –fur­go­ne­tes, cami­ons i auto­cars– en cir­cu­lació sense eti­queta que tam­poc no cor­ren el risc de ser san­ci­o­nats perquè tenen una moratòria.

El regi­dor d’Emergència Climàtica i Tran­sició Ecològica, Eloi Badia, va expli­car ahir que l’Ajun­ta­ment de Bar­ce­lona ha ins­tal·lat 66 càmeres lec­to­res de matrícules, men­tre que el total dels cinc muni­ci­pis que for­men part de la ZBE en sumen 120, segons l’AMB, a més de punts mòbils que per­me­tran com­pro­var si els vehi­cles que cir­cu­len tenen el dis­tin­tiu de la DGT. Abans de pro­ce­dir a san­ci­o­nar els que cir­cu­lin sense eti­queta, les dades s’encre­ua­ran amb el regis­tre de l’AMB per a vehi­cles amb exemp­ci­ons, on ahir n’hi havia ins­crits 30.000, una xifra que podria créixer en els pròxims dies. Badia va recor­dar la importància de reduir el parc cir­cu­lant de vehi­cles con­ta­mi­nants, i també que a prin­cipi del 2019 el 10% de cot­xes i motos que cir­cu­la­ven ho feien sense eti­queta. Car­les Conill, direc­tor de Ser­veis de Mobi­li­tat Sos­te­ni­ble de l’AMB, indi­cava que l’inici del règim san­ci­o­na­dor “és un pas impor­tant cap a la con­so­li­dació de la zona de bai­xes emis­si­ons, que cul­mi­narà a final del 2021, quan aca­bin totes les moratòries”, i afe­gia que “caldrà fer més pas­ses per a la salut de tot­hom”.

LA XIFRA

120
càmeres
lectores de matrícules controlen els accessos a la ZBE; d’aquestes, 66 estan col·locades a Barcelona.

Tarragona limita la velocitat

La limitació de velocitat a 30 km/h al nucli urbà de Tarragona ha estat ben rebuda pels conductors. La Guàrdia Urbana va aturar dilluns, primer dia de la implantació de la mesura, 560 vehicles; d’aquests, 111 van sobrepassar el límit de velocitat de 30 km/h però només 11 anaven a una velocitat superior al s 40 km/h, el que representa que el 81% van complir amb la nova regulació circulatòria. Durant aquests primers dies els agents de la Guàrdia Urbana fan una tasca informativa i més endavant ja es començarà a sancionar. També s’aprofitarà per monitoritzar les velocitats dels cotxes de determinats carrers durant 24 hores per fer un balanç estadístic diari.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.