Medi ambient

França tira endavant una llei climàtica decebedora

Prohibeix els viatges en avió en les distàncies curtes i limita el lloguer en edificis poc eficients, però queda lluny de la reducció d’emissions

Els ecologistes i les esquerres en denuncien la migradesa

Un simple vernís verd? O un pas endavant per afrontar la urgència climàtica? L’Assemblée Nationale va adoptar ahir una de les legislacions que marcaran el final del mandat d’Emmanuel Macron. Amb 332 vots a favor i 77 en contra, la majoria dels diputats francesos van aprovar la nova llei climàtica. Presentat al febrer com una resposta a la Convenció Ciutadana pel Clima —una singular assemblea ciutadana formada per 150 membres escollits a l’atzar—, el text prohibirà els viatges en avió de curta distància o limitarà el lloguer d’aquells habitatges menys eficients energèticament.

Malgrat alguns aspectes interessants, la llei ha rebut dures crítiques del moviment ecologista i de la Convenció Ciutadana. Greenpeace l’ha qualificada “d’oportunitat perduda”. De les 149 propostes de la Convenció per reduir un 40% les emissions de CO2 a França abans del 2030 –un objectiu ja obsolet, després que la CE el fixés en el 55%–, la llei només en reprodueix de manera fidedigna 15, i 50 han estat edulcorades i 79 més, descartades. Algunes de les mesures més mediàtiques, com ara la prohibició dls viatges en avió dins de França, reflecteixen aquesta pèrdua d’ambició respecte a les propostes fetes per la Convenció. La legislació suprimeix aquelles línies aèries internes quan hi hagi una alternativa ferroviària de dues hores i mitja. La proposta inicial demanava que fossin aquelles amb una alternativa de quatre hores. Aquesta redacció final permet que no es vegin afectats els vols amb més passatgers. Per exemple, els París-Niça o París-Marsella. Pel que fa als habitatges, es limita el lloguer d’aquelles llars menys eficients energèticament a partir del 2028. Es descarta, però, la renovació energètica de la majoria dels edificis abans del 2040. Malgrat prohibir-se la poc sovintejada publicitat d’energies fòssils, aquesta restricció no inclou productes molt contaminants: els vehicles esportius utilitaris.

Durant el debat parlamentari, la ministra de la Transició Ecològica, Barbara Pompili, va defensar: “El combat ecològic no s’acaba mai, però amb aquesta llei marquem un punt d’inflexió en incrustar l’ecologia en la vida quotidiana i no deixar ningú enrere.” I hi va afegir: “El text ha estat millorat de manera considerable. Com ara la prohibició del greenwashing, una etiqueta mediambiental obligatòria en els anuncis i una dotació verda de les comandes públiques”, va destacar en una entrevista a Le Figaro.

Aquests canvis no van resultar suficients per convèncer l’oposició, tot i que la llei va ser aprovada còmodament gràcies al suport dels macronistes i d’altres grups centristes. “La vostra política de petits passos no segueix el ritme dels canvis econòmics i socials que imposa la crisi econòmica i climàtica”, va lamentar el diputat comunista Hubert Wulfranc, que, com la resta de representants d’esquerres, va votar-hi en contra.

LA FRASE

El combat ecològic no s’acaba mai, però amb aquesta llei marquem un punt d’inflexió
Barbara Pompili
MINISTRA FRANCESA DE TRANSICIÓ ECOLÒGICA


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona