Medi ambient

Nou caos a la carretera per una nevada

Efecte

La neu obliga a tallar artèries viàries importants, com ara l'AP-7 i l'A-2

Centenars de conductors queden atrapats i es queixen de falta de previsió

El conseller Espadaler defensa la gestió de les incidències

Bona part de Catalunya es va llevar ahir emblanquinada, per una nevada que els meteoròlegs ja havien anunciat i que va afectar sobretot les comarques de Lleida i Tarragona. L'episodi va deixar gruixos de fins a 34 centímetres de neu a llocs com ara el Pla de Manlleu, a l'Alt Camp, però també va arribar a zones on la seva presència no és habitual ni tan sols en ple hivern, com ara al Tibidabo, a Barcelona. Més enllà dels paisatges de postal, però, la nevada va afectar de forma severa la xarxa viària catalana i va obligar a tallar artèries tan importants com ara l'AP-7 (entre Martorell i el Vendrell), l'AP-2 (entre Soses i la Bisbal del Penedès) i l'A-2 (entre Collbató i el Bruc). Els problemes a les carreteres –que també van afectar vies secundàries– van deixar atrapats centenars de vehicles, i alguns conductors es van queixar de falta de previsió i van criticar la manera com s'havien gestionat les incidències.

Una de les situacions més caòtiques es va viure a l'autovia A-2, on es van acumular gruixos de neu importants. Centenars de vehicles van quedar encallats al túnel del Bruc, entre els quals, el de l'Esteban Collado. Aquest conductor va quedar atrapat cap a les set del matí, quan anava a treballar a la Seat. “És increïble que per quatre volves de neu es talli la carretera; jo viatjo molt, i a l'estranger se circula per les carreteres nevades; això és una falta de previsió”, va criticar en declaracions a l'agència ACN. Amb la mateixa indignació s'expressava un altre conductor, David Espinosa: “Ja se sabia que hi hauria aquestes nevades, i per tant això hauria d'estar més preparat; no és normal que hagi de perdre un dia de feina i no cobri.” Els conductors van quedar retinguts durant hores fins que es va poder reobrir l'autovia, cap a les dues de la tarda. No van ser els únics, però. Als túnels del Garraf, a la C-32, també van quedar atrapats durant unes tres hores nombrosos vehicles, en aquest cas a conseqüència de dos accidents simultanis amb camions implicats i que no van provocar ferits. Al vespre, les principals incidències a la xarxa viària ja s'havien resolt i només quedaven afectacions a les carreteres secundàries.

El conseller d'Interior, Ramon Espadaler, va explicar en una roda de premsa que entenia la sensació dels conductors que havien quedat atrapats, però va defensar la decisió de no prohibir la circulació de camions des de primera hora del matí. Alguns problemes de circulació els van causar precisament els vehicles pesants, ja que n'hi ha que van quedar entravessats a les carreteres i van impedir l'accés de les màquines llevaneu. Espadaler va argumentar que vies importants com ara l'eix transversal, la C-14 i la C-17 no havien quedat afectades per la neu i que, per tant, no tenia “gaire sentit” prohibir de forma genèrica la circulació de camions.

Devolució del peatge

Arran de les queixes dels conductors atrapats, el diputat d'ICV-EUiA Jaume Bosch va anunciar durant el ple del Parlament que el seu grup demanarà la compareixença del conseller i dels directors de Protecció Civil i el Servei Català de Trànsit –Jordi Aurich i Joan Josep Isern– perquè donin explicacions sobre el dispositiu en relació amb la nevada. Bosch va indicar que el d'ahir va ser un episodi de nevades “molt anunciat”, i va considerar que amb una “certa planificació” s'haurien pogut evitar determinades situacions, com ara alguns dels col·lapses viaris.

El govern, per la seva banda, va informar ahir que els conductors que van quedar atrapats a les autopistes de titularitat catalana recuperaran els diners del peatge, mesura que s'aplicarà a la barrera de Vallcarca de la C-32 (al tram Castelldefels-Sitges) i als peatges de les Fonts i Sant Vicenç de Castellets de la C-16 (al tram Terrassa--Manresa). En el cas de l'AP-7 i l'AP-2, les barreres es van obrir i, per tant, no es va cobrar peatge. A més de tenir conseqüències per als conductors, la nevada va repercutir en el transport escolar, que es va suspendre en algunes comarques. Aquest fet, sumat al tancament de centres escolars, va fer que 43.850 alumnes quedessin sense anar a classe.

Els serveis d'emergència van treballar a tot rendiment des de la matinada fins a les deu del matí, moment en què el sistema telemàtic de la Generalitat va quedar afectat per una avaria en la xarxa de l'operador de telefonia i de dades que és titular
de les línies, fet que va complicar la comunicació entre els equips d'emergència –que van haver de recórrer a les trucades– i la divulgació d'informació a la ciutadania. Malgrat tot, el servei del telèfon d'emergències 112 es va poder mantenir actiu en tot moment. Les nevades ja han remès i ara la principal preocupació és l'onada de fred que escombrarà Catalunya durant els
pròxims dies i que pot afavorir la formació de glaç a les carreteres nevades i mullades.

LES FRASES

Ja se sabia que hi hauria aquestes nevades; això hauria d'estar més preparat
David Espinosa
Conductor atrapat al Bruc

LES XIFRES

1.500
trucades
va rebre ahir el telèfon 112 per problemes derivats de la neu i el gel.
43.850
alumnes
van quedar sense classe per les afectacions al transport escolar i les escoles.
Crec que no tenia gaire sentit aturar la circulació de camions de forma genèrica
Ramon Espadaler
Conseller d'interior


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona