Infraestructures i serveis

Infraestructures

Foment reasfaltarà l'A-2 entre la Panadella i Esparreguera

El ministeri anuncia el concurs per adjudicar l'obra, amb un cost de prop de 24 milions d'euros

Els alcaldes del tram fa anys que reclamen millores en el manteniment del ferm de l'autovia i en el seu traçat a l'Anoia

El ferm de l'autovia A-2 es renovarà al llarg de l'any vinent al tram de 49 quilòmetres que va des del límit entre les demarcacions de Lleida i Barcelona fins al terme municipal d'Esparreguera (Baix Llobregat). El Ministeri de Foment, a través de la Societat Estatal d'Infraestructures de Transport Terrestre, va anunciar el 28 de desembre al BOE l'inici del procés d'adjudicació de l'obra. Es tracta de la rehabilitació superficial “i puntualment estructural” del ferm de l'autovia entre el punt quilomètric 530,7 –al nucli anoienc de la Panadella– i el 580, a Esparreguera.

La tardor passada ja es van fer algunes intervencions puntuals de renovació de l'asfalt en aquest tram, tot i que els alcaldes de la zona fa anys que es queixen de l'estat de l'autovia, amb nombrosos punts del ferm deteriorat. De fet, un endarreriment de nou mesos en la posada a licitació d'aquestes obres va provocar un enfrontament entre el govern municipal d'Igualada i el regidor del PP a la capital de l'Anoia el mes de març passat.

40.000 vehicles diaris

El tram de l'A-2 que es reformarà suporta el trànsit de 40.000 vehicles diaris de mitjana, dels quals al voltant de 8.000 són pesants.

En aquests 49 quilòmetres es produeixen una mitjana de 200 accidents a l'any. En alguns casos, l'alt volum de trànsit i la implicació de vehicles pesants provoquen grans afectacions en la mobilitat.

És precisament l'elevat trànsit de camions un dels factors que causen el deteriorament del ferm, motiu pel qual es rehabilitarà amb doble capa d'asfalt el carril dret de cada sentit.

A totes dues calçades s'aplicarà una nova capa de 3 cm, en una superfície que supera el milió de metres quadrats, segons fonts del ministeri. Al carril dret es retiraran 15 cm de ferm que es reposaran amb asfalt nou en prop de 80 quilòmetres de via. Als trams més deteriorats, que el ministeri xifra en 19,2 km, es retiraran entre 25 i 35 cm i es reposarà amb espessors similars d'asfalt.

Per executar les obres es tallarà al trànsit una de les calçades i l'altra s'habilitarà per a la circulació en doble sentit. Fonts de Foment expliquen que les obres es duran a terme “preferentment” en horari nocturn per tal de disminuir les afectacions als usuaris.

Divuit mesos d'obres

Les obres es posen a licitació per un import de 23.983.370,14 euros i el concurs es resoldrà a la primavera. El termini d'execució de les obres és de divuit mesos.

El delegat del govern espanyol a Catalunya, Enric Millo, ha explicat que el govern espanyol “respon amb un volum important d'inversió a una reivindicació llargament demandada pel territori''.

LES XIFRES

40.000
vehicles diaris
circulen per aquest tram de l'A-2, segons dades de Foment.
23,9
milions d'euros
és el cost de l'obra estimat en el concurs públic.

Front comú dels municipis

Els alcaldes d'Igualada, Òdena, Castellolí i el Bruc, a l'Anoia, i Collbató i Esparreguera, al Baix Llobregat, van fer visible el gener del 2015 un front comú per reivindicar conjuntament inversions i millores en aquest tram de la via, amb l'objectiu de reduir l'alt índex d'accidents i afectacions de trànsit que s'hi registren cada any. Tots els ajuntaments van aprovar mocions en els seus plens i van portar la demanda al Congrés dels Diputats a través del grup de CiU, que hi va portar una proposició no de llei.

En un tram de poc més de vint quilòmetres hi ha els pendents i el túnel del Bruc, corbes amb un radi insuficient i diferents variacions de tres a dos carrils, fet que provoca lentitud i aturades cada dia en hores punta. Bona prova de la dificultat del traçat és que fins a tres corbes estan limitades a 80 o 90 km/h de velocitat màxima.

El ministeri s'havia compromès, abans de la crisi, a estudiar un nou traçat entre el Bruc i Òdena per transformar l'A-2 en una autovia “d'alta capacitat”, amb calçades de tres carrils i l'eliminació de revolts i pendents. El nou traçat també era necessari per a l'ampliació de la pista de l'aeròdrom Igualada-Òdena. Ara per ara no hi ha cap previsió.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona