Infraestructures i serveis

Municipal

Les vies de l'Hospitalet es faran subterrànies el 2019

Els responsables de Foment posen per fi data a una obra llargament reclamada i reserven 600 milions d'euros per a l'Hospitalet

El ministeri es fa seu el projecte de Montcada, que redueix el cost i el temps de cobrir les vies

Adif s'ha fet seu el projecte encarregat per Montcada

L'inici del cobriment de les vies de la línia de Vilanova a l'Hospitalet ja té data: el 2019. Aquest és el compromís a què han arribat el secretari d'estat d'Infraestructures, Julio Gómez-Pomar, i el secretari general d'Infraestructures, Manuel Niño, amb l'alcaldessa de la ciutat, Núria Marín, en una reunió que es va fer ahir a Madrid.

El Ministeri de Foment té una reserva de 600 milions d'euros per a l'Hospitalet. D'aquests, 310 milions estan previstos per al cobriment de la línia de Vilanova i la construcció de l'intercanviador de la Torrassa i de la nova estació subterrània de Bellvitge. A més, s'han reservat 100 milions per a vies i catenàries, i els 190 milions restants estan reservats per al cobriment de la línia de Vilafranca, un projecte sense data.

Un cop concretada la data d'inici d'obres i la inversió, la comissió tècnica, formada per representants de l'Ajuntament, de la Generalitat i del Ministeri de Foment, revisarà i actualitzarà el projecte i l'impacte ambiental de les obres. Un cop conclòs aquest procés, començaria el del concurs públic.

El projecte que s'executarà està redactat des del 2009 i al calaix del ministeri des de llavors. Tot i això, el pla per fer les vies subterrànies arrenca de la dècada dels noranta, i semblava que l'arribada del tren d'alta velocitat l'havia de desencallar. Es van anunciar diverses dates d'inici dels treballs: 2008, 2009, 2010..., però l'obra va caure dels pressupostos de l'Estat el 2011 i, des de llavors, l'Ajuntament i la societat civil de l'Hospitalet agrupada en la plataforma L'Hospitalet Sense Vies reclamen un calendari. El ministre de Foment, Íñigo de la Serna, va precisar el març passat que el projecte s'iniciaria aquesta legislatura.

L'alcaldessa es va mostrar satisfeta en la sortida de la reunió perquè va considerar que “aquest és un plantejament raonable”. Com ha fet en múltiples ocasions, Marín va recordar ahir que el projecte “és cabdal per a l'Hospitalet i per al país”, ja que “el cobriment de les vies i la construcció del túnel de l'Hospitalet i de l'intercanviador de la Torrassa permetran cosir la ciutat, millorar les connexions entre els barris del nord i del sud, i reconvertir rodalies en un autèntic metro regional”. També va afirmar que l'execució d'aquest projecte contribuirà a disminuir el trànsit de vehicles privats i la contaminació atmosfèrica, “un tema prioritari a les agendes de les institucions”.

Montcada, més a prop

“Cobrir les vies a Montcada està més a tocar que mai”, va dir l'alcaldessa de la ciutat vallesana, Laura Campos, quan va sortir de la reunió que va fer ahir a Montcada amb el president de l'Administrador d'Infraestructures Ferroviàries (Adif), Juan Bravo, i el secretari d'Infraestructures i Mobilitat de la Generalitat, Ricard Font. Tot i que no es van avançar ni terminis ni el cost de les obres, Bravo va assegurar que Adif s'ha fet seu el projecte encarregat per Montcada a Barcelona Regional i Barcelona Sagrera Alta Velocitat, que redueix el pressupost a uns 200 milions, així com el temps d'execució, i proposa l'ús de pantalles. En els pròxims quinze dies, els tècnics estudiaran si s'hi poden incloure millores, com ara una tercera via entre l'entrada de Barcelona i Montcada fins a Montmeló –que com afirmaven Bravo i Font milloraria el servei de rodalies perquè permetria fer avançaments–, i solucions per abordar el pas sota l'autopista C-33 i el costat del riu. “Fa tres mesos que treballem de forma coordinada per fer subterrànies les vies, no qüestionant si s'ha de fer o no”, va afirmar Bravo, que hi va afegir que tenen el pressupost necessari per elaborar l'estudi informatiu aquest any.

La comissió tècnica es tornarà a reunir d'aquí a quinze dies. Serà llavors quan esperen donar dates i més detalls del projecte. El nou portaveu de la Plataforma Tracte Just-Soterrament Total, Antonio Mollet, es va mostrar cautelós sobre els avenços, malgrat admetre que “ara sembla que hi ha predisposició” per tirar endavant una reclamació històrica del municipi, que s'ha saldat amb 168 atropellaments mortals. Després de la comissió, Bravo, acompanyat de membres del consistori i de la plataforma, va fer un recorregut dels punts més conflictius a la ciutat, com els passos a nivell i els pous de ventilació.

LA DATA

2019
és l'any en què començaran les obres per fer subterrània la línia de Vilanova, segons ha promès Foment.

LA FRASE

El cobriment permetrà cosir la ciutat i reconvertir rodalies en un metro regional
Núria Marín
Alcaldessa de l'Hospitalet de Llobregat


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona