El desdoblament de l'eix transversal acabarà el 2012, un any més tard del previst

El tram entre Vic i Vilobí és l'únic en obres, a la resta encara s'arrosseguen els problemes econòmics de la concessionària

Les obres en el tram Vic-Vilobí d'Onyar van començar al setembre, i bàsicament consisteixen en la reposició de serveis afectats per les obres, com ara línies elèctriques, conduccions de gas o serveis de cases particulars. Això fa que els treballs siguin poc visibles, si bé en alguns punts determinats ja s'hi veuen màquines treballant. En canvi, a la resta de trams –de Cervera a Manresa i de Manresa a Vic– encara s'ha d'aprovar el projecte constructiu definitiu, i posar a licitació els treballs, tal com ha explicat el director general de Carreteres de la Generalitat, Jordi Follia, que ha assegurat que els treballs es posaran a licitació la primavera vinent. «És una obra molt llarga, amb incerteses que fan que no sapiguem ara mateix com pot anar de calendari», ha dit Follia.

Processos diferents

El procés d'adjudicació de les obres és diferent en els dos trams entre Cervera i Vic i el tercer de Vic a Girona. Aquest últim l'executarà la mateixa concessionària Cedinsa, que s'ha dividit els 55 quilòmetres entre les quatre empreses constructores que formen l'UTE –Copisa, Copcisa, FCC i Compsa–, mentre que els altres dos els haurà d'adjudicar a altres empreses. Follia ho ha justificat dient que d'aquesta manera un sol constructor no es queda una obra d'aquesta envergadura i hi poden participar altres empreses.

Els problemes van arribar amb la crisi econòmica, ja que no es va aconseguir el crèdit necessari per començar els treballs, tot i que Caixa Catalunya és el cinquè soci de Cedinsa. Això és el que està fent retardar les obres, ja que els treballs es van adjudicar pel sistema de peatge a l'ombra. O sigui, Cedinsa es fa càrrec del desdoblament, i la Generalitat li pagarà llavors una quantitat de diners cada any en funció del trànsit que hi passi, i durant 33 anys.

Desbrossaments i altres

En la majoria dels punts on s'actua ara mateix en el desdoblament entre Vic i Vilobí es fan feines de reposició de serveis. A part, s'han començat a fer desbrossaments, com en els viaductes del Pla de Perer i Sot de l'Ullastre, i feines de fonamentació de futurs viaductes, i també de drenatge. La majoria del traçat anirà paral·lel a la via actual, i en alguns trams la via tindrà 5 carrils.

Això és el que costarà el desdoblament entre Vic i Vilobí, un tram de 55 quilòmetres que serà el més complicat de fer de tot el recorregut de la carretera. El motiu són els 21 viaductes i 12 túnels que s'hauran de desdoblar, als quals s'hauran de sumar 14 enllaços. Els altres dos trams –entre Cervera i Manresa i d'aquí a Vic– no tenen tantes estructures, i en total, l'obra es va adjudicar per poc més de 700 milions.

El peatge de camions, per ara descartat

Una de les incògnites sobre el desdoblament de l'eix és el possible peatge per a camions. Per ara això està descartat, però la concessió permet al govern aplicar peatges en cas que ho vulgui. Això depèn en bona part de l'aplicació de l'eurovinyeta, una directiva europea que pretén establir un sistema de tarifes per a l'ús de les carreteres que faci el transport de mercaderies.

Viaducte de les Fosses

Les obres del tram final de l'eix fins a l'enllaç amb l'A-2 les fa Compsa, i ara es concentren en el viaducte de les Fosses, sobre la riera de Santa Coloma de Farners. De fet, aquest és un dels punts on ara mateix es veu més moviment, ja que s'hi estan executant treballs de desbrossament i també obres de drenatge per millorar el pas de la riera. A més, ja s'ha començat a avançar en feines paral·leles com ara el terraplenat o la fonamentació del viaducte. Pel que fa a la resta del tram, encara no s'hi ha començat a treballar, si bé a la part final d'aquest tram no s'esperen grans complicacions perquè la majoria d'obres es fan en terreny planer, sense túnels ni viaductes.

Obres de drenatge al coll de Revell

Les obres al coll de Revell, dins el tram que executa Copcisa, es distribueixen en diversos punts abans d'arribar a Espinelves. Són sobretot noves obres de drenatge perquè s'hauran de canalitzar torrents per adaptar-los al desdoblament. Ja s'han desbrossat diversos terrenys i s'han portat alguns materials per fer la canalització, com ara tubs de formigó.

Terraplenat a la zona de Vic

Una de les primeres obres que es va començar del desdoblament entre Vic i Girona va ser la retirada de terra vegetal i el terraplenat a la zona de Vic, en el tram de l'eix que fa de ronda urbana de la capital d'Osona, amb connexió a altres pobles com Gurb i Manlleu. El tram l'executa Copisa i, a part del desdoblament, comportarà la millora dels enllaços.

Manteniment i renovació de ferm

Paral·lelament a les obres de desdoblament, la concessionària Cedinsa està fent els últims mesos la renovació de l'asfalt en els punts on estava més deteriorat, ja que el traçat actual de l'eix es mantindrà gairebé en tot el recorregut. Això ha ocasionat petites retencions, perquè s'ha d'anar alternant la circulació per un sol carril. A més, també s'han fet altres feines de manteniment, com ara el correcte funcionament de l'enllumenat dels túnels.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona