Infraestructures i serveis

Nou intent per recuperar el tren Transpirinenc a Ripoll

L’alcalde inclou el projecte en la llista de peticions al nou govern espanyol i rescata la idea d’activar-lo per a ús turístic

Hauria d’unir la vila amb Puigcerdà amb les locomotores 900

La rehabilitació de les antigues instal·lacions ferroviàries del Transpirinenc a Ripoll va ser una de les peticions que l’alcalde, Jordi Munell, va incloure a la llista de temes pendents del govern espanyol a la vila i va activar així un projecte que, l’any 2005, va quedar per enèsima vegada al calaix dels desitjos. La rehabilitació d’aquestes instal·lacions inclou les antigues cotxeres amb plataformes giratòries, un dipòsit d’aigua i sobretot l’antiga estació d’estil neogòtic, ubicada davant per davant de l’actual.

De fet, tot plegat forma part del projecte per recuperar el Transpirinenc com a tren turístic amb les famoses locomotores de la sèrie 900 que uniria Ripoll amb Puigcerdà. L’estudi era de la Universitat de Girona i va acabar a mans de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya, que n’havia de determinar la viabilitat des del punt de vista econòmic. Això era abans dels anys de la crisi econòmica que ha afectat la Generalitat.

El projecte va ser impulsat per una comissió de polítics i ciutadans, que va prendre com a referent el popular Tren Groc de Perpinyà, que uneix la capital nord-catalana amb la Tor de Querol.

El projecte més ambiciós, però, era i continua sent la rehabilitació de l’estació vella de Ripoll, que és coneguda popularment com a Nova i que té un estil neoromànic que la fa molt espectacular. La Gestora d’Infraestructures Ferroviàries hi havia fet una intervenció d’urgència invertint-hi 300.000 euros per a la substitució de les cobertes, dels baixants i de la infraestructura de sanejament. A més, va buidar l’edifici per dins. Aquesta estació hauria de ser el futur centre operatiu del nou tren turístic i, a més, un centre d’interpretació del que va ser i què va significar per a les comarques del Ripollès i la Cerdanya aquest servei ferroviari de muntanya.

El Transpirinenc va néixer com a ramal de la línia que des del 1880 va unir Sant Joan de les Abadesses amb Barcelona, que es va construir per transportar el carbó de les mines d’Ogassa fins a la capital catalana.

El primer tram del Transpirinenc es va inaugurar el 1919 i unia Ripoll amb Ribes de Freser. El 1922 es va obrir el tram fins a Puigcerdà, amb el famós túnel del cargol, i 7 anys després es va habilitar la connexió amb la xarxa de ferrocarrils francesa a la Tor de Querol. La línia continua oberta i fa anys que és objecte de reivindicacions al territori per a la seva millora.

LA XIFRA

300.000
euros
és la quantitat que s’ha invertit en la millora de l’antiga estació del tren Transpirinenc

LA DATA

1919
és l’any en què
es va inaugurar el primer tram de la línia ferroviària Transpirinenca entre Ripoll i Ribes de Freser
13
anys
ha estat al calaix el projecte de recuperació de les antigues instal·lacions ferroviàries de Ripoll


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona