Infraestructures i serveis

RAMON QUERALT

PORTAVEU DE LA PLATAFORMA RESCAP-2

“La desviació parcial de camions a l’N-240 és incomprensible”

El tram afectat esdevé una via urbana plàcida, però la mesura agreuja el trànsit de les Borges a Lleida. Confien que no es renovarà la concessió de l’autopista AP-2, que acaba el 2021.

La plataforma va ser qui, el 2012, va posar sobre la taula un estudi en què demostrava que l’alternativa de rescatar el peatge de l’autopista AP-2 era més barata i sostenible que construir el tram de Montblanc a Lleida de l’autovia A-27, que connecta Tarragona amb Sant Sebastià. Amb les reivindicacions es persegueix evitar una ferida al territori i alleugerir una N-240 amb una altíssima sinistralitat i via estratègica de comunicació amb la costa. Durant aquests anys s’han pronunciat a favor de l’alliberament institucions com el Parlament, el Congrés i ajuntaments. On som ara?
Som a tres anys de la finalització de la concessió de l’Estat de l’autopista, el 31 d’agost del 2021. Fa poques setmanes es va aplicar una solució intermèdia, i sols en alguns trams: la desviació obligatòria i bonificada per l’autopista del trànsit de camions de l’N-240. Per nosaltres, això era un pla B. La mesura redueix un 70 o 80% la sinistralitat, tal com ja s’havia demostrat amb l’N-II a Girona. El donem per bo, perquè aviat s’acaba la concessió, i sempre que no es renovi, és clar. A hores d’ara, el rescat de l’autopista entre Montblanc i Lleida costaria 41 milions, i l’autovia, 350 milions. Creiem que a hores d’ara les administracions ja estan d’acord a utilitzar l’autopista al tram de Montblanc a les Borges. El problema es concentra entre les Borges i Lleida.
Amb aquests números sobre la taula, per què els governs continuen defensant l’A-27?
Perquè alliberar aquest tram de l’autopista crea un precedent. De fet, la concessionària Abertis tampoc ingressa tant, uns 10 milions anuals, i això que la inversió de l’empresa està amortitzada des del 1989. Comparat amb l’AP-7, on hi ha el gran benefici, és la xocolata del lloro.
Confien que la finalització del peatge es farà efectiva?
Els socialistes ja s’hi havien compromès i els del PP no eren tan clars... Aquest 30 de novembre acaba la primera concessió, la de l’AP-1 entre Burgos i Àlaba. Si alcen les barreres allà, serà molt difícil que no ho facin amb l’AP-7 l’any vinent i després amb l’AP-2.
La desviació de camions que s’ha aplicat entre les Borges Blanques i el Pla de Santa Maria ha millorat del trànsit?
Totalment. Abans, circular entre les Borges i Montblanc per l’N-240 era fer-ho en processó de camions, lent i perillós. Ara, es condueix amb placidesa i en 20 minuts fas la ruta.
Ha estat ben rebut?
Tota la gent que va a Tarragona està contentíssima. Per contra, els qui fan la ruta de les Borges a Lleida, més sovintejada i on no s’ha aplicat la desviació, encara estan més indignats. A més, la desviació del tram sud ha aconseguit posar en relleu amb cues la magnitud del problema. En pocs dies s’ha constatat que quan treus les mercaderies, l’ús de la carretera és interurbà. El 66% dels viatges per l’N-240 en aquest tram són de llarg recorregut. Entre el 2010 i el 2016 hi van morir 22 persones i hi va haver 39 ferits greus.
Així, al tram nord s’ha agreujat el problema de l’N-240?
Al tram de les Borges a Lleida sí que ha empitjorat, perquè ara els camions concentren les sortides de l’autopista a les Borges per anar cap a Lleida i es troben amb dos estops. La cruïlla no està preparada i els camions s’esperen els uns als altres i circulen en grup. Això alenteix el trànsit i posa la gent més nerviosa, perquè impedeix avançar fins a Lleida. Ningú entén per què s’ha fet la desviació a tot arreu, i a la zona que més s’ha mobilitzat i hi ha més sinistralitat no s’ha aplicat. En total hi ha bonificats de peatge 250 quilòmetres, fins i tot s’aplica on sols ho reclamava l’alcalde de Valls. És a dir, al tram de Montblanc al Pla de Santa Maria. Sols queda penjat de les Borges a Lleida. És incomprensible.
I quin n’és el motiu?
No n’hem tret l’aigua clara. Ho preguntem a qui ho ha demanat a l’Estat –el propietari– i a qui té les competències de desviar els camions, la Generalitat.
La Diputació de Lleida demana que se solucioni el greuge, i aquesta setmana comencen a passar mocions als ajuntaments.
Crec que veurem una cosa inèdita i rocambolesca: que la bonificació l’acabi pagant la Generalitat en lloc de Foment. Seria un greuge a Catalunya, deficitària crònica d’infraestructures.
Alguns ajuntaments mantenen que cal desdoblar l’N-240.
Les dues opcions del principi es mantenen: construir l’autovia o no fer-ho i aprofitar l’autopista, que hi va en paral·lel en bona part. Aquests ajuntaments primer en deien desdoblament, però hi ha zones on no hi ha espai i caldria fer una via nova. El trànsit intern és d’uns 3.500 vehicles. Aquesta carretera és segura, segons índexs europeus. Si hi ha accidents és perquè hi passen 11.000 vehicles i la capacitat és per a uns 5.000, però serà suficient que s’alliberi l’AP-2.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona