Infraestructures i serveis

Qui malmet els camins els paga

El TSJC obliga Ferrovial a abonar 314.816 euros pels danys causats a les vies de Sant Feliu de Buixalleu

El consistori va reclamar a l’empresa una compensació pels treballs del tren d’alta velocitat al poble

L’empresa va ignorar “un eix essencial de comunicació”

Una sentència del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) obliga Ferrovial Agromán SA a compensar l’Ajuntament de Sant Feliu de Buixalleu pels danys causats als camins públics del municipi durant les obres de construcció del tren d’alta velocitat (TAV). A l’agost, l’empresa ja va pagar 314.816 euros que el consistori li havia reclamat pel greuge causat pels treballs dins del seu terme municipal entre l’agost del 2004 i el novembre del 2006.

El 2002, l’Ajuntament, amb Vicenç Domènech d’alcalde, havia creat l’ordenança fiscal número 14, que regulava l’ús excepcional dels camins i les vies rurals municipals. Aquest ús –també pensat per a curses i proves esportives, prospeccions i instal·lacions mineres– permetia al consistori cobrar per autoritzar el pas de màquines i camions de gran tonatge pel municipi.

L’Ajuntament i Ferrovial, l’empresa adjudicatària de les obres, no van arribar a cap acord perquè l’empresa restituís les carreteres malmeses, i el consistori va fer pagar la taxa a l’empresa, recorda l’alcalde del municipi des del 2007, Josep Roquet (CiU). “Les grans obres aixafen i trinxen els camins dels municipis petits. Els camins no estan fets per suportar aquests nivells de trànsit”, hi afegeix.

Fonts jurídiques del consistori assenyalen que l’ordenança s’havia creat per garantir els projectes de reposició dels camins. “Vam establir, a partir d’un cert tonatge, un preu per dia per tal de fer bossa per reparar les carreteres, o anar-les pavimentant.” En l’ordenança, aprovada definitivament el 19 de desembre del 2002, es fixava que un camió de més de 10.000 quilos de càrrega útil havia de pagar una taxa diària de 25 euros.

Quan el 2006 el consistori va fer pagar la taxa a l’empresa, Ferrovial s’hi va negar i hi va presentar recurs. Però en la sentència del 24 de juliol del 2015 el jutjat contenciós administratiu número 3 de Girona destaca que l’empresa havia mostrat poc interès a reparar el dany en un municipi amb 64,5 quilòmetres quadrats de superfície.

Acta notarial

Abans de l’autorització, la constructora ja estava treballant. “Teníem vigilat el traçat i hi vam veure camins i maquinària pesant. Vam aixecar acta notarial i vam obrir uns 30 expedients pel fet d’haver-hi deixat passar camions sense permís. Ho vam enviar a Carreteres, a Adif i als Mossos, pels problemes de seguretat que això generava. Ens va dur molta feina administrativa”, admeten.

Segons la sentència del contenciós, l’empresa havia presentat, entre l’1 de març i el 5 de desembre del 2006, tres projectes de reposició amb l’objectiu “de guanyar temps, no assumir l’obligació de reparar els camins malmesos i no liquidar la taxa”. La magistrada admet que els camins no només uneixen les parròquies de Sant Feliu, Gaserans i Grions i són un bé d’interès municipal i supramunicipal, sinó que són “un eix essencial de comunicació” i se n’ha de garantir la protecció.

L’empresa va presentar recurs a aquella sentència. Però el 15 de febrer passat el TSJC va desestimar les peticions de Ferrovial, que volia que l’ordenança fos declarada il·legal i deia que l’obligació de pagar la taxa havia prescrit. L’empresa ha de pagar costes i interessos. El TSJC exposa que l’Ajuntament va donar el permís formal a Ferrovial Agromán quan les obres ja s’havien acabat, l’11 de desembre del 2006. Aquell dia, també va liquidar els 314.816 euros perquè no va veure bé els projectes de reposició. Hi ha informes tècnics desfavorables i decrets d’alcaldia.

Agromán és la unitat de Ferrovial per a la construcció d’obra civil, edificació i obra industrial de Ferrovial. Té delegacions a Polònia, Austràlia i els Estats Units, entre altres països. Ferrovial Agromán va tancar l’exercici 2017 amb un balanç de 4.600 milions en vendes. A l’hora de tancar aquesta edició, l’empresa encara no havia valorat la sentència del TSJC.

LES XIFRES

2,4
per cent
d’endeutament té l’Ajuntament, que arranjarà camins del poble ben aviat amb els diners de Ferrovial.

LA FRASE

5,2
quilòmetres
de la línia d’alta velocitat discorren per Sant Feliu, una via en direcció nord i una altra en direcció sud.
19
euros
al dia han de pagar els camions de més de 3.000 quilos i de menys de 10.000 de càrrega, segons l’ordenança.
Tenim més de 70 quilòmetres de camins i s’han de mantenir. Són essencials: són els nostres carrers
Josep Roquet
alcalde de sant feliu de buixalleu (CiU)

Un viaducte i un túnel a temps, i diners per millorar “els carrers” del municipi

J. Ferrer

Amb els diners obtinguts de la sentència del TSJC, l’Ajuntament de Sant Feliu ha aprovat el projecte d’arranjament dels camins malmesos del municipi, format per tres nuclis (Sant Feliu, Grions i Gaserans). Roquet calcula que abans de finals d’any ja s’haurà fet la millora dels camins. “Els camins són els nostres carrers”, diu.

La inversió s’acostarà als 400.000 euros, i properament l’equip de govern, de CiU, posarà a licitació els treballs. “Farem una repassada de tots els ferms. Perfilarem les cunetes i millorarem el paviment i el pintat de línies laterals. Com que no hi ha enllumenat públic, [les línies] van molt bé a la nit i en cas de boira o pluja.”

Se’n té cura des del 1985

A l’hora de fer la reclamació a Ferrovial i exposar els seus arguments als jutjats, l’Ajuntament de Sant Feliu va recordar que des del 1985 destina recursos públics, tant d’ajuts com d’aprofitament per a processos d’urbanitzacions, “a pavimentar carreteres i a millorar el subministrament d’aigua potable”, indiquen fonts jurídiques municipals.

La feina de tenir en condicions els camins i les carreteres a l’interior del poble va ajudar a facilitar “la relació social” dins del municipi. La sentència inicial del jutjat contenciós administratiu número 3 de Girona ho destaca.

A banda del conflicte per la taxa, el consistori, primer amb Vicenç Domènech d’alcalde i des del 2007 amb Roquet, assenyala que, durant les negociacions amb Adif i l’adjudicatària, va aconseguir, finalment, que hi hagués un viaducte per sobre de la riera d’Arbúcies i un túnel a Grions per reduir l’impacte acústic.

En les negociacions prèvies, el consistori va fer costat als veïns expropiats i ja va advertir Ferrovial que hi havia una ordenança vigent, segons la qual calia demanar autorització per accedir als camins i les vies rurals municipals. L’agost del 2014, l’empresa va registrar una sol·licitud per accedir als camins del poble.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona