Infraestructures i serveis

La Generalitat sol·licita gestionar els trens a l’aeroport

El conseller de Territori va anunciar ahir que ha demanat a Foment que iniciï la tramitació i ha fet l’encàrrec als FGC

Renfe considera que la llançadora pot ser “perjudicial” per al conjunt del servei

El con­se­ller de Ter­ri­tori i Sos­te­ni­bi­li­tat, Damià Cal­vet, va anun­ciar ahir al Par­la­ment que ha dema­nat for­mal­ment a Foment que la Gene­ra­li­tat pugui ges­ti­o­nar el ser­vei de llançadora a l’aero­port de Bar­ce­lona. Cal­vet ha adreçat una carta al secre­tari d’estat d’Infra­es­truc­tu­res, Trans­port i Habi­tatge, Pedro Saura, en què sol·licita que “s’iniciï la tra­mi­tació per assig­nar a la Gene­ra­li­tat la nova capa­ci­tat”. El con­se­ller va recor­dar que ja ha fet l’encàrrec a Fer­ro­car­rils de la Gene­ra­li­tat de Cata­lu­nya “perquè estudiï aquest ser­vei i que esti­guin a punt per si cal”.

Aquest anunci arriba pocs dies després que el pre­si­dent de Renfe, Isaías Táboas, asse­gurés a Bar­ce­lona que la com­pa­nyia està en con­di­ci­ons de fer arri­bar un tren a l’aero­port “cada set minuts”. Cal­vet va expli­car ahir que havia lle­git “amb pre­o­cu­pació que Renfe donava per fet que ells serien els que ofe­ri­rien aquest ser­vei”.

Fonts de Renfe van expli­car ahir que la pro­posta de l’empresa es basava a allar­gar el recor­re­gut d’una de les línies actu­als de manera que no es creï una línia nova. Con­si­de­ren que la llançadora podria arri­bar a ser “per­ju­di­cial” per al con­junt del ser­vei per l’estat de satu­ració actual dels túnels a Bar­ce­lona.

En aquest punt coin­ci­dei­xen amb l’Asso­ci­ació per a la Pro­moció del Trans­port Públic (PTP), que en un comu­ni­cat aler­tava dels ris­cos que pot supo­sar per als usu­a­ris de la resta de línies de roda­lies la cre­ació de la llançadora a l’aero­port.

Relació “bila­te­ral”

Durant la com­pa­rei­xença d’ahir a la comissió de Ter­ri­tori del Par­la­ment per expli­car la situ­ació del ser­vei de roda­lies i regi­o­nals de Renfe a Cata­lu­nya, Cal­vet va recla­mar “una relació bila­te­ral” entre el Minis­teri de Foment i la Gene­ra­li­tat. Quan es com­plei­xen deu anys del traspàs de roda­lies, que el con­se­ller va qua­li­fi­car d’“incom­plet”, Cal­vet va defen­sar un nou model de gover­nança i va asse­gu­rar que “cal dis­po­sar d’un nou con­veni marc entre el depar­ta­ment i el minis­teri que garan­teixi el com­pli­ment dels acords per part de tots, d’igual a igual”.

Segons el con­se­ller, aquest con­veni hau­ria d’incloure el traspàs dels recur­sos, per garan­tir que es trans­fe­rei­xin a la Gene­ra­li­tat; el con­tracte de ser­veis amb l’ope­ra­dora Renfe; un pla d’inver­si­ons per com­pro­me­tre la inversió de Foment; la segre­gació de roda­lies Cata­lu­nya com una uni­tat autònoma; el traspàs de les línies que pas­sen exclu­si­va­ment pel ter­ri­tori català, i el dis­seny d’un nou òrgan mixt o meca­nisme de coor­di­nació.

El titu­lar de Ter­ri­tori va expli­car que els plans d’inversió no s’han com­plert. Va recor­dar que “dels 4.000 mili­ons pro­me­sos en el pla de roda­lies 2008-2015 només se n’han exe­cu­tat un 14%, i dels 306 mili­ons del pla d’actu­a­ci­ons pri­o­ritàries 2014-2016, doncs, igual­ment hi ha hagut un com­pli­ment dece­be­dor: un 12,1%”.

Renfe, per la seva banda, acusa el govern de “quei­xar-se cons­tant­ment” i de no pren­dre cap decisió, tot i tenir com­petències per fer-ho. Fonts de la com­pa­nyia han recor­dat que en els últims anys hi ha hagut un “crei­xe­ment cons­tant” del ser­vei i que l’any pas­sat es va tan­car amb 125,3 mili­ons de viat­gers, un 2,4% més que el 2017. Hi afe­gei­xen que la Gene­ra­li­tat ha mos­trat un “pur interès par­ti­dista” i una “nul·la” pre­o­cu­pació pels ciu­ta­dans i l’acu­sen de “menys­te­nir cons­tant­ment” els 2.000 pro­fes­si­o­nals de Renfe a Cata­lu­nya.

LES FRASES

Demano que s’iniciï la tramitació per assignar a la Generalitat la llançadora a l’aeroport
Vam llegir amb preocupació que Renfe donava per fet que ells oferirien aquest servei
Damià Calvet
Conseller de territori


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.