Reclamen canviar el traçat i soterrar la nova línia elèctrica al Baix Penedès

La Bisbal, Albinyana i el Vendrell denuncien l'impacte visual i ambiental del projecte de Fecsa-Endesa

El projecte de Fecsa-Endesa, en dansa des de fa anys, preveu fer arribar una línia elèctrica d'alta tensió des de la Bisbal del Penedès fins al barri vendrellenc de Sant Vicenç de Calders, passant pel terme d'Albinyana. L'objectiu és alimentar la subestació prevista al Vendrell, i que ha de millorar la qualitat del servei a la comarca. El traçat que ara ha plantejat la companyia, elaborat després que la primera opció topés amb l'oposició del Departament de Medi Ambient, ha hagut d'entomar també les crítiques del territori. «No han escoltat el territori, hem presentat al·legacions els tres ajuntaments i ni tan sols s'han molestat a contestar-nos», denuncia l'alcalde de la Bisbal del Penedès, Josep Maria Puigibet.

A prop dels nuclis

Pels ajuntaments afectats, la línia té un impacte important pel que fa als aspectes visual i ambiental. Així, les torres (de fins a 70 metres d'alçada) han de passar a prop del nucli de Bonaterra d'Albinyana i d'algunes zones urbanitzades o pendents d'urbanitzar-se del Vendrell, fins arribar al punt on s'ha de construir la subestació, al nord de Sant Vicenç de Calders. «Això seria un impacte visual important, ja que les torres s'aixecarien sobre les muntanyes de terra que ja es van fer amb el pas del TAV per la zona», explica el regidor d'Urbanisme del Vendrell, Jaume Escarré. El consistori reclama que la línia pugui ser soterrada des de l'entrada al terme d'Albinyana i fins a l'arribada a la subestació

A la Bisbal, a banda de l'impacte visual (la línia ha de passar entre les urbanitzacions La Miralba i Can Gordei), també en denuncien el cost ambiental: «Ens destruiria una zona boscosa de pi blanc, l'única que no s'ha cremat mai al terme», diu Puigibet.

Sobre la taula

Les gestions dels tres municipis van permetre que a mitjan mes de març la comissió d'Urbanisme de Tarragona, depenent de la Generalitat de Catalunya, acceptés la seva petició de deixar sobre la taula el pla especial urbanístic que ha de permetre la construcció de la línia elèctrica, una oportunitat que els consistoris reclamen que s'aprofiti per reconduir el projecte. Tot i que en un principi l'alternativa plantejada per Albinyana i la Bisbal era que la línia anés de manera paral·lela a l'AP-7 des de l'encreuament amb l'altra autopista que travessa la comarca, l'AP-2, ara l'opció que defensen com a única, almenys des de la Bisbal, és una altra.

«Existeix una altra línia d'alta tensió propera al Vendrell, però gestionada per Red Eléctrica Española, i només acceptarem que s'enllaci la subestació amb ella, sense necessitat de crear una línia nova», defensa Puigibet. Així, no quedaria afectat el terme de la Bisbal i es reduiria l'impacte a Albinyana. «Si no ho accepten, estem disposats a mobilitzar-nos», va concloure el batlle bisbalenc, el qual va acusar la companyia elèctrica de fer «polítiques pròpies de gàngsters».

Els tres consistoris van rebre recentment el suport de l'Ajuntament de l'Arboç, des del qual es va reclamar també l'aturada del projecte.

Un primer projecte ja aturat

Ara fa tres anys, la companyia elèctrica ja va plantejar un primer traçat d'aquesta línia d'alta tensió que va topar frontalment amb l'oposició d'ecologistes i del Departament de Medi Ambient de la Generalitat, cosa que va obligar l'empresa a buscar una alternativa. En el primer traçat, la línia travessava el massís de Bonastre, un espai triplement protegit per la Xarxa Natura, la Zona d'Especial Protecció de les Aus (ZEPA) i el pla d'espais d'interès natural (PEIN), tal com van assenyalar el Gepec i el Grup Ecologista del Vendrell i el Baix Penedès (Geven) a les al·legacions que van presentar llavors al projecte. Entre altres aspectes, la línia afectava de ple un dels hàbitats principals de l'àliga cuabarrada. En el traçat ara proposat, des de la Bisbal se sosté que les línies passaran massa a prop d'una zona també protegida.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona