Infraestructures i serveis

Els avions de Ryanair a Girona, més plens que mai

Des del 2016 que l’ocupació mitjana és d’uns 165 viatgers per vol, quan en l’època de més rutes no s’arribava a 145

La companyia irlandesa situava fa anys la rendibilitat de les rutes al voltant dels 140 passatgers

El 2017 i el 2018 es van batre rècords, amb més de 166 persones per avió
L’ocupació de Ryanair al Prat és només cinc viatgers per vol superior

Ryanair ha fet públic que tancarà la base de Girona el 8 de gener que ve, poc més d’un mes abans que es compleixi el 16è aniversari de l’obertura, i ho farà en el moment en què els vols que opera a Vilobí funcionen més bé que mai quant a nombre de passatgers. Mai hi havia hagut una ocupació tan alta dels avions de Ryanair a Girona com en els últims quatre anys, coincidint amb l’època en què la companyia irlandesa de baix cost hi està operant menys rutes i vols. Així doncs, les successives retallades d’operacions a Vilobí efectuades per l’empresa des del 2011 –fins a caure per sota dels 10.000 aterratges i enlairaments anuals des del 2015 fins ara– li han servit per elevar la rendibilitat dels vols a uns nivells molt i molt alts: se situa al voltant dels 165 passatgers per vol, cosa que significa que aproximadament el 87% dels seients que es posen a la venda s’omplen. Per fer-se una idea del que signifiquen aquests números, només cal assenyalar que una dècada enrere Ryanair fixava la rendibilitat de les rutes en una ocupació del 75% dels seients; és a dir, al voltant d’uns 140 passatgers per vol.

La companyia justifica el tancament de la base de Girona –i tres de les Canàries– dient que els beneficis han caigut perquè el mercat europeu està saturat, i al·lega també el retard en l’entrega de nous models de Boeing. Tot plegat fa que es plantegi una reducció de plantilla, que afectarà els treballadors de les quatre bases que tancarà, però fonts de Ryanair insisteixen que el tancament de les bases no té res a veure amb les rutes que s’operen als quatre aeroports en qüestió. I, certament, les xifres certifiquen que les rutes que opera actualment la companyia irlandesa de baix cost a Vilobí són més que rendibles.

Dades concretes

En concret, l’any passat Ryanair va executar 8.668 operacions d’enlairament i aterratge a l’aeroport Girona-Costa Brava i va transportar un total de 1.442.281 passatgers, dada que suposa una ocupació mitjana de 166,39 viatgers per vol. Les xifres són similars a les del 2017, exercici en què es van comptabilitzar 8.664 operacions i 1.443.897 passatgers, amb una ocupació de 166,65. Són els dos anys amb xifres més altes d’ocupació des que Ryanair va obrir la base de Girona, el 2004. Enguany de moment fins al juliol l’ocupació se situa en els 164,77 passatgers per vol, però caldrà veure com evoluciona fins a finals d’any.

En l’època daurada de la companyia a Vilobí, a finals de la dècada passada, quan va arribar als 35.000 vols i 5 milions de passatgers anuals, l’ocupació se situava entre els 142 i 144 passatgers per avió. La forta retallada de vols del 40% que Ryanair va fer el 2011 –coincidint amb un dels xantatges de la companyia amb la Generalitat– no va millorar l’ocupació ni la rendibilitat dels vols. De fet, els anys posteriors va anar de baixada, fins a caure a un mínim de 135 viatgers per avió el 2013.

En canvi, sí que van millorar la rendibilitat les tres fortes retallades consecutives que hi va haver entre el 2014 i el 2016, també arran d’un nou xantatge de la Generalitat i ja amb la falta d’avions com un dels arguments principals que la companyia esgrimia. Així, el 2014 Ryanair va operar un 29% menys de vols que el 2013 (va passar de tenir-ne més de 18.000 a no arribar a 13.000) i amb això l’ocupació va millorar un 8,5% (de 135 a gairebé 147 viatgers); el 2015 va retallar un 25% més les operacions (va caure per primer cop per sota de les 10.000) i l’ocupació va millorar un 9,6% més, fins als 161 passatgers per avió, i el 2016 va rematar la davallada amb un 17% menys de vols (fins a poc més de 8.000) i va millorar l’ocupació un 2,9%, fins a les 165 persones per vol. En total, en tres anys va reduir l’activitat a més de la meitat (55% de retallada) i l’ocupació va millorar un 22%.

Els anys 2017 i 2018, la companyia va tornar a augmentar lleugerament el volum de vols i això no ha fet disminuir l’ocupació, sinó que fins i tot ha crescut i s’han assolit les dues xifres històriques anuals més altes. Això demostra la rendibilitat de Girona sense necessitat de noves retallades.

Una última dada: les xifres d’ocupació de Girona gairebé igualen les de Ryanair a Barcelona, on la companyia té al voltant de 170 passatgers per avió.

LES XIFRES

22
per cent
va millorar l’ocupació dels avions de Ryanair del 2014 al 2017 arran d’un 55% de retallada en el nombre de vols.
170
passatgers per vol
és l’ocupació mitjana amb què s’està movent Ryanair en els últims anys a l’aeroport del Prat.

Va operar 14 mesos a Vilobí abans de tenir-hi base

Ryanair insisteix que el tancament de la base de Girona no afectarà les rutes que s’operen a l’aeroport i argumenta que actualment té 13 bases a l’Estat espanyol i, en canvi, opera vols en 23 aeroports. El cas és que la prova que això és possible –una altra cosa és el que acabi passant– no cal anar a buscar-la gaire lluny: a Girona mateix, Ryanair hi va operar durant més d’un any abans d’obrir-hi la base.

Ryanair va obrir a l’aeroport Girona-Costa Brava la seva primera base a l’Estat espanyol –i la més important de la companyia al sud d’Europa durant anys– el febrer del 2004, però l’empresa ja operava a les instal·lacions gironines des de feia 14 mesos.

El primer avió de la companyia irlandesa de baix cost es va enlairar de Vilobí el 5 de desembre del 2002, amb destí a la ciutat alemanya de Frankfurt. Aquell primer mes de desembre ja va transportar gairebé 13.000 passatgers. Durant el 2003, encara sense base establerta, Ryanair ja va començar a fer disparar les dades de l’aeroport gironí: va transportar més de 950.000 passatgers d’un total d’1.450.000 (els anys anteriors les instal·lacions gironines s’havien mogut entre el mig milió i els 650.000 viatgers, bàsicament gràcies als xàrters estivals). I el gener del 2004, el mes previ a l’obertura de la base, Ryanair va tenir més de 85.000 viatgers més.

En total, doncs, en 14 mesos hi va haver gairebé 1.050.000 viatgers amb vols de Ryanair sense que els avions dormissin a Vilobí.

La retallada arrenca a l’octubre: només set rutes aquest hivern

L.A

El tancament de la base de Ryanair a Girona serà el 8 de gener, però la retallada arrencarà dos mesos i mig abans, l’últim cap de setmana d’octubre, amb l’inici de la temporada d’hivern 2019/20, en què la companyia marcarà el seu mínim històric a Girona, amb només set rutes. En concret, entre finals d’octubre i finals de març només volarà des de Girona a l’Alguer, Eindhoven, Pisa, Bremen, Karlsruhe, Cracòvia i Rabat. Respecte a l’hivern passat, en què va oferir vuit rutes, deixarà d’operar vols a Frankfurt i Càller –dos dels clàssics– i també a Bratislava. En canvi, es recuperarà el vol a l’Alguer –un dels vols estel·lars durant 12 anys que ara en fa tres que es va suprimir– i s’hi incorporarà també Bremen.

La companyia va anunciar el març passat que només operaria sis rutes, però fa unes setmanes hi va sumar Bremen. En aquell moment, Ryanair preveia que aquest any arribaria als 1,41 milions de passatgers a Vilobí i marcaria un nou mínim de la companyia a l’aeroport gironí.

Les retallades que Ryanair ha anat efectuant en els últims anys en les rutes d’hivern –que s’operen d’octubre a març– estan fent tornar l’aeroport a una forta estacionalització. Durant els primers anys de la companyia a Girona, gairebé oferia els mateixos vols a l’estiu que a l’hivern.

Pel que fa a l’estiu que ve, la programació encara no està definida, però de moment en el web de Ryanair es poden comprar vols per a només onze rutes: les set de l’hivern més Londres Stansted, Brussel·les Charleroi, Milà i Varsòvia. Fonts de la companyia subratllen que encara falta temps perquè s’acabi de tancar.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona