Infraestructures i serveis

Adif desencalla per fi el darrer tram del parc Central

Se sotmet a informació pública el projecte d’urbanització dels poc més de 2.500 m² pendents

Han passat més d’onze anys des que van començar les obres en aquest parc

Les obres al parc Central de Girona van començar fa més d’onze anys

Més d’onze anys després que comencessin les obres al parc Central de Girona i un any i mig després que es donés per acabada l’obra principal, ahir, finalment, va sortir publicat al BOE que se sotmet a informació pública el projecte de construcció de l’últim tram pendent. És un espai de tan sols 2.586 metres quadrats, les obres es preveu que duraran dos mesos, però durant tots aquests anys ha deixat aquesta zona del sud del parc Central en un estat de deixadesa.

En l’anunci d’Adif publicat ahir pel Ministeri de Foment al BOE, es dona un període de quinze dies hàbils a partir d’avui per presentar al·legacions –és a dir fins al 13 de desembre–, a efectes d’expropiacions, a aquest Projecte de construcció d’urbanització de plaça Europa. L’informe d’expropiacions d’aquest projecte inclou la zona a urbanitzar però no detalla els elements concrets que s’hi faran. Precisament, va ser comunicat ahir mateix també a l’Ajuntament de Girona, que durant tot aquest temps ha reivindicat aquestes obres i que, de fet, és el propietari de la major part dels terrenys que s’han d’expropiar –1.999 metres quadrats–. L’altre titular, amb 587 metres quadrats, és el mateix Adif.

El consistori gironí va explicar que tot just rebut el projecte ara s’estava analitzant per veure fins a quin punt s’incorporaven les diverses propostes que l’administració havia fet, i que un cop estudiat i valorat es podria fer una valoració sobre el projecte. L’Ajuntament, per exemple, va presentar l’any 2018 als veïns una proposta per a aquesta zona que incloïa, entre altres coses, una pista poliesportiva i el trasllat del parc que ara és al carrer Josep Maria Gironella. Ara caldrà veure què incorpora aquest projecte.

Espai diàfan

Segons l’informe d’expropiacions del projecte de construcció, es proposa “el tractament integral de tota la zona obrint nous espais viaris que permetin generar un espai diàfan d’acostament a l’estació, creant noves vies per a vianants i àrees verdes que relacionin aquesta actuació amb la zona de la plaça Europa”. Es tracta, justament, de la parcel·la que encercla l’actual entrada i sortida de l’estació d’autobusos i que s’estén fins al viaducte de les vies del tren. Precisament, i pel que fa al fet que es puguin veure afectades temporalment altres zones durant el transcurs de les obres, el document d’expropiacions no preveu que això arribi a passar ja que es calcula que la zona d’emmagatzematge o abastiment serà dins la mateixa superfície.

LES XIFRES

2.586
metres
quadrats és la part que queda pendent per urbanitzar, a la part sud del parc Central de Girona.

LA DATA

2
mesos
com a màxim es preveu que durin les obres d’aquest tram final del parc.
18.8.2008
Dia
que van començar les obres al parc Central de Girona. Ja fa més d’onze anys.

La marquesina entre estacions, també pendent

Si tots els càlculs es mantenen dins el calendari previst, l’any que ve també estarà finalitzada la marquesina que ha d’unir les dues estacions de tren i la d’autobusos, cosa que acabarà de remodelar també l’aspecte de tota aquesta zona.

L’obra, que depèn de l’Ajuntament de Girona, s’ha de treure a licitació d’aquí a poques setmanes –abans que acabi aquest mateix any– perquè és considerada financerament sostenible (per tal de poder destinar-hi el superàvit de tresoreria de l’any anterior) i això obliga a treure-la a licitació aquest any i a tenir-la executada abans que s’acabi l’any que ve.

La marquesina que ara s’ha de fer és una infraestructura que ha de substituir el finger –passadís cobert– que es va tirar a terra fa més de dos anys i que unia abans les dues estacions –la del tren convencional i la del tren d’alta velocitat–, i ha de servir per aixoplugar els passatgers que passin entre aquestes dues estacions. Aquesta obra es va treure a concurs i adjudicar la tardor del 2017 (per 331.650 euros), però l’adjudicatària (Argón Informática) va presentar a principis del 2018 concurs de creditors. El consistori va preferir passar l’obra a l’empresa que havia quedat segona (Rubau Tarrés) que no pas tornar a convocar concurs per anar més ràpid, però la burocràcia va fer que quan li va poder oferir la feina a aquesta ja no li interessés. Després de diversos retards més per falta de documentació sobre el concurs de creditors, finalment ara es traurà de nou a licitació l’obra.

Obres pendents, alta velocitat i molts mesos (i anys) d’espera

U.C

Quan el 18 d’agost del 2008 van començar les obres per al tren d’alta velocitat al parc Central de Girona, la previsió era que durarien 30 mesos, és a dir, dos anys i mig. La realitat ha estat molt diferent.

Per començar, es va trigar gairebé quatre anys i mig perquè el tren d’alta velocitat pogués arribar a la ciutat, cosa que va ser el gener del 2013 –52 mesos després de l’inici dels treballs–. És a dir, anys de sorolls, pols i altres molèsties per als veïns de Sant Narcís. En acabar, l’àrea va quedar desolada, i es mantenien les tanques i la barrera que separava el barri de Sant Narcís amb el centre de la ciutat. Havia arribat el tren, però no hi havia projecte per reurbanitzar el parc Central ni tampoc per recuperar algunes de les zones contigües afectades pels treballs. La decisió de qui s’havia de fer càrrec de finançar l’àrea pendent va comportar un temps i, finalment, el novembre del 2016 van començar les obres del parc. Havien de durar cinc mesos, però de seguida van quedar mig aturades. L’Ajuntament va denunciar “deficiències i insuficiències” en el projecte i Adif va admetre-ho i el va haver de refer. Al final el parc va quedar inaugurat oficialment el 20 d’abril del 2018, nou anys, vuit mesos i dos dies després de l’inici dels treballs. I cinc anys, tres mesos i onze dies després que comencés a funcionar el TAV, però, encara quedava pendent aquesta zona del sud del parc Central, que ara sembla que torna a activar-se.

Un projecte pendent

Paral·lelament, un projecte pendent és la recuperació d’una zona afectada col·lateralment per les obres i que també és molt cèntrica: la plaça Espanya, que va quedar en desús el 8 de maig del 2017 quan es va obrir l’estació de busos subterrània al parc Central. Pel que fa a aquesta zona, fa temps que el consistori té un projecte, però cal que Adif s’avingui a pagar-lo i fer-lo. L’Ajuntament va assegurar fa mesos que Adif s’hi avé, però la seva execució entra dins d’una negociació molt més àmplia que hi ha entre les dues administracions i que també inclou el traspàs d’Adif al consistori de la titularitat de terrenys com ara la mateixa plaça Espanya i la plaça Poeta Marquina.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona