Infraestructures i serveis

VICENÇ ARQUÈS

PRESIDENT DEL CLUB NÀUTIC PORT D’ARO

“Hem aconseguit abaratir la reforma”

El projecte per remodelar el Port d’Aro arrenca aquest hivern, amb un pressupost de 18 milions d’euros, deu menys del plantejat inicialment

Es reduirà el nombre d’amarradors, fet que no afecta els socis però els restarà negoci de lloguer

Quatre anys.
Vicenç Arqués presideix el club des del gener del 2016, quan un elevat nombre de socis es queixava del cost de les obres i del fet que deixarien sense cabuda les embarcacions més petites i populars. La junta ha reconduït els costos a la baixa i ha negociat solucions per als socis, tot i la pèrdua d’un 40% d’amarradors.

Fa més de tres anys i mig que va entrar en vigor, l’abril del 2016, la nova concessió del Port d’Aro, fins al 2041. Preveia l’execució d’un seguit d’obres de millora que no començaran de manera efectiva fins al gener, amb la idea de finalitzar-les l’estiu del 2021. El president del club, Vicenç Arqués, analitza el seu abast i els reptes pendents.

Han buidat d’embarcacions bona part de la dàrsena per fer les obres. Ha estat complicat?
La primera fase afecta una zona on se n’han hagut de treure unes 110. Molts socis ja tenen per costum hivernar-les sota cobert i la resta les hem concentrat a les zones sense obres. Ja s’han desmantellat els pantalans, les torretes de serveis i els norais. I al gener les obres s’intensificaran, també amb l’inici del dragatge.
La bocana va ser l’aspecte més controvertit del projecte, però el seu equip apostava per reduir l’impacte. Com quedarà?
Semblant a l’actual, però reforçada amb blocs de formigó de 33 tones, en comptes de roques. Suprimim part de l’esplanada interior de vela, que sacrifiquem perquè no tenia gaire ús. I així guanyarem amplitud en el canal d’entrada per tancar-lo una mica més per l’altra banda, amb un petit contradic. Però sense impacte a Punta Prima.
El dragatge serà molt complicat?
Preveiem que es draguin uns 20.000 metres cúbics de fangs del fons de la dàrsena, que amb els anys han anat aportant rierols subterranis i canonades de pluvials. Les anàlisis indiquen que no hi ha cap tòxic, i s’abocaran en alta mar. Bàsicament es fa per recuperar el calat original de 3,5 metres de profunditat.
N’estan satisfets, del resultat del projecte?
No s’adapta al cent per cent de l’aspiració, com ara la lluita per mantenir el màxim d’amarradors. Passarem de 790 a 464, però tots els socis que en volen en tindran, i se’n conserven per a embarcacions petites. A la llarga, però, d’aquí a quatre o cinc anys, potser farem curt pel que fa a la demanda de lloguer. Però sobretot estem satisfets d’haver aconseguit rebaixar el pressupost de l’obra dels 28 milions que es plantejaven inicialment a uns 18. Ara bé, encara queda algun serrell pendent.
Quins?
Ha estat una tramitació llarga, amb tres consellers diferents: Santi Vila, Josep Rull i, ara, Damià Calvet. I no renunciem a recuperar els tres anys i mig que s’ha endarrerit el vistiplau final, al novembre, perquè poguéssim iniciar les obres. Teòricament, l’inici de la concessió, el moment en què comencen a córrer els 25 anys, s’hauria de traslladar a ara. També estem esperant que l’Estat ens aclareixi alguns aspectes, dels quals fa mesos que esperem respostes, com ara sobre l’adscripció dels límits portuaris i algunes modificacions respecte a la configuració actual que podríem incorporar sobre la marxa, si responen abans de primavera. El moment polític no ajuda.
Respecte a l’ampliació projectada, què en saben?
No és un projecte que depengui de nosaltres. Però n’estem al corrent a través de l’Ajuntament, que ens diu que va endavant, i l’empresa adjudicatària dels 300 futurs amarradors. Ens hi hem reunit i tenim un preacord per prestar-los serveis de gestió i administració, i la marineria. Per dimensió, no els sortiria a compte fer-s’ho ells, que se centraran més en l’obra i el negoci immobiliari, i nosaltres ho podem assumir.
En paral·lel a les obres de reforma, mouran el nou tram de passeig marítim?
Depèn de l’Ajuntament i de Costes. Sembla que va endavant, i nosaltres mantenim el compromís de posar-hi 250.000 euros.
Han fet recentment eleccions a la junta del club i han revalidat el càrrec. Han estat plàcides?
Sí. És el segon cop que renovem mandat, per sis anys més. Però vam decidir avançar-les perquè no coincidissin a meitat de les obres. No s’ha presentat cap llista alternativa i el debat amb els socis, en què vam explicar les fases del projecte, va ser tranquil i amb diverses propostes en positiu. Tot i la reducció d’amarradors, mantenim molt estable el nombre d’uns set-cents socis.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona