Infraestructures i serveis

Les obres a la xarxa ferroviària provocaran talls i alteracions del servei aquest estiu

Els treballs al túnel de Toses començaran dilluns vinent i hi haurà transport per carretera entre Ribes de Freses i Puigcerdà

La instal·lació de la tercera via del corredor Mediterrani farà interrompre la circulació a Martorell

Les obres a la xarxa fer­roviària aga­fen embran­zida aquest estiu. Adif té pre­vista una sèrie de tre­balls que afec­ta­ran la cir­cu­lació de pas­sat­gers i mer­ca­de­ries i pro­vo­ca­ran alguns talls. Com cada any, els ges­tors de les infra­es­truc­tu­res apro­fi­ten els mesos amb menys afluència de pas­sat­gers per abor­dar les obres de millora necessàries. Tot i que aquest any la crisi del coro­na­vi­rus ha fet caure el picat el nom­bre d’usu­a­ris, la represa s’està fent de forma gra­dual. Si bé els incon­ve­ni­ents a l’estiu poden ser menors, el fet que la majo­ria d’obres pro­jec­ta­des s’allar­guin fins ben entrada la tar­dor pot pro­vo­car tras­torns amb la represa de la nova nor­ma­li­tat després de l’estiu.

Túnel de Toses

Els pri­mers talls de l’estiu es faran al tram nord de l’R3, entre les esta­ci­ons de Ribes de Fre­ser i Puig­cerdà, a causa dels tre­balls de moder­nit­zació del túnel de Toses, que va patir un des­pre­ni­ment el juliol pas­sat. Adif ini­ciarà les obres el pro­per dilluns 22 de juny i tin­dran una durada de 7 mesos i mig. Els tre­balls con­sis­ti­ran en la inter­venció en la estruc­tura inte­rior del túnel, situat entre Pla­no­les i la Molina, al mig de la collada de Toses. Es tracta d’una infra­es­truc­tura de 3,9 quilòmetres de llar­gada que data del 1922. Els tre­balls tenen un pres­su­post esti­mat supe­rior a 9,5 mili­ons d’euros i per­me­tran garan­tir l’esta­bi­li­tat i la dura­bi­li­tat de l’estruc­tura, la total dis­po­ni­bi­li­tat i segu­re­tat de la infra­es­truc­tura, reduir les neces­si­tats de man­te­ni­ment i mini­mit­zar la pro­ba­bi­li­tat d’incidències amb afec­tació al ser­vei. A més, s’eli­mi­narà la limi­tació tem­po­ral de velo­ci­tat que exis­teix actu­al­ment.

Men­tre durin les obres, es donarà un ser­vei alter­na­tiu per car­re­tera que cobrirà tot el tra­jecte afec­tat, des de Ribes de Fre­ser fins a Puig­cerdà, i quan obri la fron­tera fran­cesa els auto­bu­sos arri­ba­ran a l’estació de la Tor de Que­rol. A les pobla­ci­ons de Pla­no­les, Urtx-Alp i la Molina es modi­fi­carà el punt d’esta­ci­o­na­ment per fer més àgil i ràpida la pujada i bai­xada de viat­gers. Tot i això, el trans­port per car­re­tera com­por­tarà un incre­ment del temps de viatge d’uns 50 minuts.

Tall a Mar­to­rell

L’R4, la línia que cobreix el tra­jecte entre Sant Vicenç de Cal­ders i Man­resa per Vila­franca del Penedès, serà la més afec­tada de tot el con­junt de Roda­lies. Les obres, que ja es van anun­ciar l’any pas­sat però es van deci­dir pos­po­sar fins aquest estiu, tin­dran efec­tes col·late­rals en la cir­cu­lació d’altres línies, que Adif ha avançat que anun­ciarà més enda­vant.

La cons­trucció de la ter­cera via del cor­re­dor Medi­ter­rani obli­garà a tallar total­ment la cir­cu­lació entre les esta­ci­ons de Sant Sadurní d’Anoia i Mar­to­rell. L’alcalde de Sant Sadurní d’Anoia, Josep Maria Ribas, ha con­fir­mat a aquest diari que l’inici pre­vist de les obres és el 25 de juliol i que s’allar­ga­ran qua­tre mesos. Ribas ha expli­cat que el trans­port alter­na­tiu es farà per car­re­tera men­tre duri el tall i que, d’entrada, està pre­vist que hi hagi fins a 16 cir­cu­la­ci­ons diàries d’auto­bu­sos cap a Mar­to­rell. Per faci­li­tar l’accés dels auto­bu­sos a l’estació, Renfe ha expli­cat a l’Ajun­ta­ment de Sant Sadurní que abor­darà unes obres de millora de l’estació que per­me­tran la parada dels busos sense afec­tar l’apar­ca­ment. Està pre­vist que, en el futur, la parada del bus urbà, que ara és fora del recinte, s’ins­tal·li també en aquest punt.

L’estiu pas­sat, Adif va començar els tre­balls per implan­tar l’ample de via inter­na­ci­o­nal del cor­re­dor medi­ter­rani entre les esta­ci­ons de Cas­tell­bis­bal i Mar­to­rell i es van ins­tal·lar les tra­ves­ses d’ample mixt que donen accés a la fàbrica de SEAT. A més, per poder ampliar la capa­ci­tat ope­ra­tiva, es van ence­tar unes obres al túnel de Cas­tell­bis­bal, que estava en desús, que encara estan en marxa. Aquests tre­balls no van afec­tar la mobi­li­tat, però Adif ja va avançar, ales­ho­res, que el pro­per tram sí que pro­vo­ca­ria talls a la infra­es­truc­tura viària en un punt sen­si­ble on al trans­port de pas­sat­gers se suma la cir­cu­lació de trens de mer­ca­de­ries. I és que, segons va expli­car Adif en aquell moment, per aquest punt pas­sen, cada set­mana, uns 1.500 trens entre els de l’R4 de Roda­lies i els de mer­ca­de­ries, una de les den­si­tats més impor­tants de l’Estat. És per això que el des­vi­a­ment dels ser­veis de mer­ca­de­ries pot pro­vo­car de rebot afec­ta­ci­ons en altres línies de pas­sat­gers de Roda­lies.

L’R1 per la Sagrera

Les obres de la futura estació inter­mo­dal de la Sagrera avan­cen i això farà, tal com ja estava pre­vist, que les pri­me­res vies a tras­lla­dar-s’hi siguin les de l’R1 de Roda­lies. La pandèmia ha obli­gat a endar­re­rir algu­nes set­ma­nes l’inici del tras­llat de les vies, anun­ciat per a mit­jans d’aquest any. Els tre­balls pro­vo­ca­ran un tall total de l’R1 els dies 25 i 26 de juliol i la cir­cu­lació per una sola via en un tram apro­xi­mat d’1,7 quilòmetres durant tres mesos i mig. Està pre­vist que, a par­tir de novem­bre, els trens ja puguin cir­cu­lar per doble via per l’inte­rior de la futura estació de la Sagrera. Hi haurà trans­port alter­na­tiu per als dos dies de tall total, però la resta del temps el ser­vei de l’R1 que­darà reduït i sense oferta com­ple­mentària de trans­port per car­re­tera, segons ha con­fir­mat el Depar­ta­ment de Ter­ri­tori.

Un cop fets aquests tre­balls i en un ter­mini de 18 mesos, es farà el tras­llat de les vies de l’R2 de Gra­no­llers a l’estació, que estarà divi­dida en tres nivells. A la part més baixa, hi haurà les qua­tre anda­nes amb vuit vies de Roda­lies. Per sobre, hi haurà el vestíbul de l’estació, que tindrà 12.000 m² i donarà accés a les línies de roda­lies, d’alta velo­ci­tat i al metro, i dos apar­ca­ments amb capa­ci­tat per a més de 1.400 vehi­cles. Per sobre del vestíbul, es cons­trui­ran les anda­nes d’alta velo­ci­tat. En seran qua­tre amb una lon­gi­tud de 800 metres i amb un total de vuit vies.

Pont de la Tor­dera

L’R1 de Roda­lies manté l’afec­tació entre les esta­ci­ons de Mal­grat de Mar i Bla­nes fins a final d’any. El tem­po­ral Glòria va des­truir, el 21 de gener pas­sat, el pont de fer­ro­car­ril de la Tor­dera i els ope­ra­ris tre­ba­llen per aixe­car un nou pont que per­meti tor­nar a unir la línia entre el Maresme i la Selva.

A hores d’ara, ja estan enlles­tits els tre­balls de demo­lició de les res­tes de l’antic pont, el des­vi­a­ment de les cana­lit­za­ci­ons i els ser­veis afec­tats i s’ha ini­ciat la fase de cimen­tació dels pilars. El nou port tindrà 221,3 m de lon­gi­tud i s’aixe­carà sobre una estruc­tura de cinc vanos. Les obres tenen un pres­su­post de 8,1 mili­ons d’euros i es van atu­rar els pri­mers dies de l’estat d’emergència pro­vo­cat per la pandèmia, però ja fa set­ma­nes que s’han reprès. Men­tre duren els tre­balls, un ser­vei d’auto­bu­sos uneix per car­re­tera les esta­ci­ons de Mal­grat de Mar i Bla­nes.

Fle­xi­bi­lit­zar Sants

A prin­cipi de juny, van començar els tre­balls per al nou esquema d’esta­ci­o­na­ment de les línies d’ample con­ven­ci­o­nal a Sants, que han de per­me­tre que l’estació cen­tral de Bar­ce­lona i també la més con­ges­ti­o­nada gua­nyi fluïdesa. Aquesta millora dotarà amb qua­tre vies d’esta­ci­o­na­ment cadas­cun dels dos túnels urbans de Bar­ce­lona, el que ve de la plaça Cata­lu­nya i el de pas­seig de Gràcia, i per­metrà equi­li­brar els tràfics. Durant la pri­mera fase de les obres, que s’allar­garà fins al 31 d’agost, les úniques afec­ta­ci­ons són la modi­fi­cació dels recor­re­guts del dos dar­rers trens de la nit i del pri­mer del matí, que habi­tu­al­ment cir­cu­len pel túnel de pas­seig de Gràcia i ara és des­vien pel de plaça Cata­lu­nya. Adif ha anun­ciat que quan s’abor­din les pro­pe­res fases de l’obra hi podrà haver més des­vi­a­ments selec­tius pels túnels en funció de com avan­cin els tre­balls que s’ani­ran anun­ci­ant.

LES XIFRES

7,5
mesos
duraran les obres al túnel de Toses, al tram final de l’R3, que afectaran 6 estacions del recorregut.
4
vies
d’estacionament tindrà l’R1 a l’interior de la futura estació de la Sagrera. Seran les primeres a traslladar-s’hi.

Recuperades les mercaderies entre Tarragona i Lleida

El port de Tarragona i Renfe han recuperat el transport ferroviari de productes agroalimentaris a Lleida després de més de 20 anys sense servei. El primer es va fer la setmana passada i va ser un carregament amb fava de soja al port de Tarragona amb destinació a les instal·lacions de Bon Àrea a Lleida. El transport ferroviari amb productes agroalimentaris es va deixar de prestar perquè la proximitat de Lleida amb el port de Tarragona no el feia prou competitiu respecte a altres transports terrestres. Ara, la represa d’aquest servei a la zona de ponent obre la possibilitat que es mantingui i s’incrementi a mitjà termini gràcies als nous condicionants del mercat, la sostenibilitat i la competitivitat.

El servei iniciat per Renfe Mercancías és de transport de cereal amb trens de 17 vagons d’unes 850 tones de càrrega neta. En la primera etapa, es tracta d’un tren de freqüència setmanal, que s’anirà augmentant en funció de les necessitats de subministrament del client final.

Aquest nou servei ferroviari evidencia uns canvis en la logística que van començar l’any passat amb trens de productes agroalimentaris amb destinacions com ara Saragossa, Monsó i Vic. El port de Tarragona rep productes de països com ara Ucraïna, Romania, Argentina i els Estats Units. La distribució abasta una àrea que inclou tot Catalunya, Aragó i gran part de Navarra i de l’est de Castella, i on es produeix més del 40% del pinsos de l’Estat.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia