Infraestructures i serveis

Pagar per circular

L’Estat admet ara que caldrà crear un sistema per finançar el manteniment de les autovies i les autopistes un cop vencin les concessions

L’aixecament dels peatges previst per al 31 d’agost no està en dubte

El manteniment de les autopistes de l’Estat ha generat 7.500 milions de dèficit
El govern posarà a licitació aviat el contracte per a la conservació de la C-32 al Maresme

Final­ment, el govern de l’Estat ha reco­ne­gut que pre­veu la cre­ació d’un sis­tema de paga­ment per l’ús de les car­re­te­res d’alta capa­ci­tat –auto­pis­tes i auto­vies– que per­meti “cobrir els cos­tos de man­te­ni­ment”. Així, l’aixe­ca­ment de peat­ges, que es va ence­tar a Cata­lu­nya l’1 de gener del 2020 amb la supressió de peat­ges a l’AP-7 sud des de Tar­ra­gona, i que farà un pas més aquest 31 d’agost amb l’aixe­ca­ment de bar­re­res de l’AP-7 de Salou fins a la Jon­quera, l’AP-2, la C-32 entre Mont­gat i Bla­nes i la C-33 de Mont­meló a Bar­ce­lona, no repre­sen­tarà el final del paga­ment.

Els detalls encara es des­co­nei­xen, però la intenció de fer pagar apa­reix deta­llada en el pla de recu­pe­ració, trans­for­mació i resiliència, un docu­ment de 200 pla­nes que es va pre­sen­tar la set­mana pas­sada al Congrés dels Dipu­tats i que abans de finals d’aquesta set­mana s’ha de pre­sen­tar a Brus­sel·les. El text deta­lla com el govern espa­nyol pensa inver­tir els 140.000 mili­ons del fons de recu­pe­ració que ha de rebre fins al 2026 amb l’objec­tiu de reflo­tar l’eco­no­mia després de la pandèmia. El docu­ment no pre­cisa si el paga­ment per ús s’apli­ca­ria a tots els vehi­cles o només a alguns. El minis­tre de Trans­ports, Mobi­li­tat i Agenda Urbana, José Luis Ábalos, ja havia espe­cu­lat ante­ri­or­ment amb la pos­si­bi­li­tat que el paga­ment per ús el fes­sin només els usu­a­ris de les vies que facin acti­vi­tats econòmiques que es bene­ficiïn de la infra­es­truc­tura pública, com és el cas dels trans­por­tis­tes i les empre­ses que opten per tras­lla­dar les mer­ca­de­ries per car­re­tera. En aquest cas, que­da­rien exempts de paga­ment els ciu­ta­dans que neces­si­tin des­plaçar-se per motiu de tre­ball o per qual­se­vol altra neces­si­tat.

“Tard i mala­ment”

El govern de la Gene­ra­li­tat cele­bra que final­ment el govern esta­tal hagi reco­ne­gut la neces­si­tat de bus­car vies de finançament, però vol­dria anar més enllà i que el paga­ment no ser­veixi només per al man­te­ni­ment de la xarxa de car­re­te­res, sinó també que generi recur­sos per equi­li­brar la balança amb el trans­port públic i per impul­sar polítiques que aju­din a com­pen­sar l’efecte de les emis­si­ons con­ta­mi­nants. Isi­dre Gavín, secre­tari d’Infra­es­truc­tu­res i Mobi­li­tat de la Gene­ra­li­tat, con­si­dera que l’anunci del govern espa­nyol es fa “tard i mala­ment” i indica que “fa la impressió que ho anun­cien ara perquè no tenen més remei o bé perquè Brus­sel·les els ho imposa”.

Des de la Gene­ra­li­tat recor­den que sem­pre han defen­sat un sis­tema de paga­ment per ús de les vies d’alta capa­ci­tat. “Tenim claríssim des de fa molt de temps que la gestió d’infra­es­truc­tu­res d’alta capa­ci­tat s’havia d’orde­nar d’acord amb el model euro­peu d’euro­vi­nyeta, de paga­ment per ús i que qui con­ta­mina ha de pagar”, manté Gavín, que explica que el govern esta­tal no els ha donat cap detall de com serà aquest sis­tema de paga­ment que pre­ve­uen implan­tar. “Hem mirat tots els docu­ments del govern i no hem vist cap detall ni cap des­cripció del que volen fer”, explica el secre­tari d’Infra­es­truc­tu­res i Mobi­li­tat. “Que el man­te­ni­ment de les vies d’alta capa­ci­tat es pagui des del pres­su­post gene­ral de l’Estat és el més poc equi­ta­tiu que hi ha perquè d’aquesta manera paga també qui no té cotxe i qui no cir­cula”, argu­menta Gavín.

Model homo­geni

El model que s’implanti s’haurà de posar en marxa de manera homogènia a tot l’Estat espa­nyol, segons la Gene­ra­li­tat, que indica que, en el cas del model d’euro­vi­nyeta que pro­po­sa­ven des de Cata­luny,a “amb un nivell de con­sens molt alt amb tots els sec­tors soci­als i econòmics”, havíem plan­te­jat fer una prova pilot només a Cata­lu­nya abans d’implan­tar-lo a tot l’Estat.

Isi­dre Gavín lamenta la tar­dança del govern de l’Estat, que no havia plan­te­jat públi­ca­ment quin seria el sis­tema de paga­ment per al man­te­ni­ment de les vies d’alta capa­ci­tat, tot i que els peat­ges es van començar a aixe­car el desem­bre del 2018, amb l’AP-1 entre Bur­gos i Armiñon i després se n’hi han sumat altres. “No van tenir la valen­tia política d’expli­car que allò era un model obso­let” i el que es deia que era “gratuït” va gene­rar fins al 2019 un dèficit quan­ti­fi­cat en 7.500 mili­ons d’euros. “Aixe­car les bar­re­res no vol dir que les auto­pis­tes siguin gratuïtes, vol dir que les paga tot­hom”, asse­gura. “El govern de l’Estat ha fet zero peda­go­gia i ha comès l’error de dir als ciu­ta­dans que les auto­pis­tes serien gratuïtes”, reco­neix.

Tot i les crítiques, asse­gura que des de la Gene­ra­li­tat esta­ran atents a veure si el model que vol fer l’Estat encaixa amb el del govern de Cata­lu­nya. “Nosal­tres hem defen­sat sem­pre el model de vinyeta amb uns cos­tos molt asse­qui­bles i un model de tarifa plana”. La pos­si­bi­li­tat d’implan­tar un sis­tema de paga­ment no es podrà fer d’un dia per l’altre, tal com reco­neix Gavín. Men­tre això no passa, segui­ran aixe­cant-se bar­re­res i des­a­pa­rei­xe­ran els peat­ges tal com estava pre­vist a mesura que ven­cin les con­ces­si­ons.

És per això que ja s’ha apro­vat la posada a lici­tació dels con­trac­tes per a la con­ser­vació i l’explo­tació de l’AP-7 entre Tar­ra­gona i la Jon­quera i l’AP-2 entre Sara­gossa i el Ven­drell, on el 31 d’agost s’esgota la con­cessió, per un valor de 541 mili­ons d’euros. En total, són 375 quilòmetres de vies a Cata­lu­nya que s’hau­ran de con­ser­var a càrrec de l’erari públic, i també s’hi inclou l’explo­tació d’algu­nes àrees de ser­vei que hi ha al llarg d’aquest recor­re­gut: la Jon­quera, l’Empordà, el Gironès, el Penedès, el Mèdol, l’Alt Camp, Lleida, les Gar­ri­gues, la Selva, el Mont­seny, Bella­terra i Porta Bar­ce­lona.

En el cas de l’auto­pista del Maresme, que pas­sarà a ser titu­la­ri­tat de la Gene­ra­li­tat, el secre­tari d’Infra­es­truc­tu­res i Mobi­li­tat ha avançat que en breu sor­tirà el con­curs públic per a la posada a lici­tació del man­te­ni­ment i con­ser­vació d’aquest tram d’auto­pista entre Mont­gat i Bla­nes, sense con­cre­tar quin serà el valor del con­tracte.

A hores d’ara l’Estat espa­nyol se situa a la cua dels grans països euro­peus pel que fa a la inversió en car­re­te­res, segons un estudi de l’Asso­ci­ació d’Empre­ses de Con­ser­vació i Explo­tació d’infra­es­truc­tu­res (Acex), que cal­cula en 22.489 euros per quilòmetre la inversió de l’Estat. Es tracta d’una quan­ti­tat a molta distància dels recur­sos inver­tits per països com ara el Regne Unit, que lidera el rànquing amb 108.141 euros, seguit a força distància per Ale­ma­nya, que hi des­tina 49.229 euros, i de França, que hi inver­teix 45.318 euros. Aquesta falta de man­te­ni­ment pro­voca més con­ta­mi­nació i pot incre­men­tar el risc d’acci­dents via­ris. La patro­nal de la cons­trucció Seo­pan cal­cula que la intro­ducció de sis­te­mes de paga­ment a la xarxa esta­tal de vies d’altes pres­ta­ci­ons lliu­res de peatge gene­ra­ria uns ingres­sos de 12.649 mili­ons d’euros anu­als, men­tre que Hisenda ingres­sa­ria 4.700 mili­ons més en con­cepte d’IVA, d’impost de soci­e­tats i d’IBI.

A Cata­lu­nya, a par­tir del setem­bre que­da­ran alguns peat­ges. Es tracta de la C-32 de Cas­tell­de­fels al Ven­drell, on s’haurà de pagar fins al 2039 si abans no es troba una fórmula alter­na­tiva que per­meti l’eli­mi­nació de les bar­re­res, igual que a la C-16 entre Sant Cugat del Vallès i Man­resa, on la con­cessió no s’acaba fins al 2036. A més, a la mateixa C-16 que­da­ran els peat­ges dels túnels de Vall­vi­drera i del Cadí, on, sobre el paper, i si no es pror­ro­guen, la cir­cu­lació serà de paga­ment fins al 2037.

LA FRASE

Aixecar les barreres no vol dir que les autopistes siguin gratuïtes, vol dir que les paga tothom
Isidre Gavín
Secretari d’infraestructures i mobilitat

LA DATA

31.08.21
s’acaben
els peatges de l’AP-7 fins a la Jonquera, l’AP-2, la C-32 al Maresme i la C-33 de Montmeló a Barcelona.

Front comú lleidatà pel final dels peatges

ACN

Els ajuntaments dels setze municipis lleidatans per on passa l’AP-2 han decidit fer un front comú per denunciar que la finalització de la concessió de l’autopista a finals d’agost els suposarà deixar d’ingressar en total 1,3 milions d’euros en concepte de l’impost de béns immobles de característiques especials (IBI-BICE). Asseguren que es tracta d’uns recursos “molt importants” per a les arques municipals, ja que en alguns casos representa fins a un 20% dels ingressos anuals del consistori. Els ajuntaments que s’han aplegat plantegen emprendre mesures per pal·liar i rescabalar les pèrdues econòmiques que aquesta situació generarà a les arques dels respectius consistoris i han acordat reunir-se de nou en les pròximes setmanes per abordar la constitució d’una associació que tindrà com a objectiu consensuar les mesures i les accions polítiques a adoptar davant l’Estat i la Generalitat per defensar els seus interessos. A més, convidaran a sumar-s’hi els altres municipis catalans afectats pel final de les concessions.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia