Infraestructures i serveis

Puigneró apressa l’Estat a traspassar les carreteres

La Generalitat vol ser titular de tota la xarxa i implantar el model de vinyeta per pagar el manteniment quan s’esgotin els peatges

El 31 d’agost s’acaben les concessions de l’AP-7, l’AP-2, la C-33 i la C-32 nord

El govern català vol tirar endavant el seu model de vinyeta per finançar el manteniment de les vies d’alta capacitat i reclama a l’Estat el traspàs de totes les competències en matèria de carreteres per poder implementar el sistema de pagament de manera homogènia. El 31 d’agost s’esgota la concessió de cinc trams d’autopistes, que deixaran de ser de peatge i s’hauran de mantenir amb recursos públics. Es tracta de l’AP-7 entre Vilaseca i la Jonquera, l’AP-2 des del Vendrell fins a Saragossa, la C-32 nord entre Montgat i Palafolls i la C-33 entre Montmeló i Barcelona, un total de 415 quilòmetres d’autopista. D’aquestes, l’AP-7 i l’AP-2 són de titularitat estatal, mentre que la C-32 nord i la C-33 formen part de les vies gestionades per la Generalitat. En vista d’aquesta dualitat, el vicepresident del govern i conseller de Polítiques Digitals i Territori, Jordi Puigneró, en declaracions a Efe, considera que “no seria raonable” que la vinyeta s’apliqués només a les vies gestionades per la Generalitat i no a les que són competència de l’Estat.

La vinyeta, un sistema de pagament en forma de tarifa plana que haurien de fer els conductors per poder circular per les autopistes, permetria recaptar entre 800 i 1.000 milions d’euros a l’any, segons els càlculs exposats per l’anterior conseller de Territori, Damià Calvet.

Puigneró manté que la Generalitat sempre ha defensat el model de vinyeta, que s’aplica a països com ara Suïssa: “Nosaltres hem posat sobre la taula el projecte de l’eurovinyeta, una proposta que l’Estat mai ha comprat ni s’hi ha mostrat d’acord. Però el temps passa i, si ells no prenen una decisió, és molt senzill: que ens traspassin les carreteres a la Generalitat, com al País Basc.” El vicepresident considera que el gran repte, una vegada deixi d’haver-hi peatges, serà com mantenir en bon estat les carreteres: “No ens podem permetre el luxe d’un manteniment mínim i defectuós, perquè aniria contra la seguretat vial.”

L’Estat va posar sobre la taula a l’abril un sistema de pagament per a ús d’autopistes i autovies per cobrir els costos de manteniment que començaria a implantar-se el 2024, però encara no ha donat detalls de com es farà.

LA XIFRA

415
quilòmetres
d’autopista deixaran de ser de peatge l’1 de setembre i les administracions s’hauran de fer càrrec del manteniment.

LA FRASE

No ens podem permetre el luxe d’un manteniment mínim i defectuós perquè aniria contra la seguretat vial
Jordi Puigneró
vicepresident del Govern i conseller de Territori


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona