Infraestructures

L'ajust dilatarà l'execució dels plans ferroviaris en projecte

El ministeri ha deixat entreveure que no iniciarà cap obra nova fins després del 2015

Els que es redacten ara al Camp no es començarien a executar fins llavors, si no és que reben diner privat

La contenció del dèficit públic en què s'emmarca la severa tisorada a les infraestructures que la setmana passada va explicar el ministre de Foment no s'aturarà en l'exercici d'enguany, o en les obres que ja s'estaven executant. José Blanco desvelava durant la seva compareixença al Congrés que per dur a terme el present pla d'ajust s'han hagut d'analitzar, d'acord amb el Ministeri d'Economia, “a més de l'exercici del 2010, els exercicis següents fins al 2015 per poder reprogramar les actuacions en un període suficient de temps”, ja que “resulta necessari concretar i quantificar els escenaris pressupostaris de futur”. La interpretació d'aquestes paraules ha encès un altre llum d'alarma, ja que insinua que estarem anys per veure començar cap altra gran obra. I això afectarà directament els molts projectes que estan en fase de planificació al Camp de Tarragona, sobretot en matèria ferroviària.

L'A-7 es farà..., algun dia

“El ministre ha dit que de les obres noves no iniciades, no se'n començarà cap fins després del 2015”, denuncia sense embuts el diputat tarragoní de CiU Jordi Jané. Creu per exemple que això afectarà “de manera terrible” les de l'autovia A-7, tant cap al nord entre Altafulla i Vilafranca, com al sud entre el Perelló i la Jana, trams que Foment fins i tot podria desestimar segons com apliqui el propòsit anunciat d'evitar la construcció d'autovies al costat d'“autopistes de peatge no saturades”. El diputat reusenc del PSC Francesc Vallès, però, ja negava dilluns que sigui el cas de l'A-7. I recordava que si l'obra està “aturada”, sobretot al sud, és perquè “al territori no es posen d'acord per on ha de passar”.

Mercaderies prioritàries

El ministeri, en tot cas, ha repetit que les obres ferroviàries tindran prioritat, però no és menys cert que, al Camp de Tarragona, n'hi ha moltes de pendents i, d'aquestes, Foment ha deixat clar que les de la línia de mercaderies d'ample internacional que comunicarà el port de Tarragona amb França, a través de la connexió amb Castellbisbal, tindran una prioritat absoluta.

En el tram final ja de l'estudi informatiu previ, aquest projecte és l'únic que es podria accelerar i iniciar-se abans del 2015, sempre que s'hi trobi finançament privat, o això és el que es desprèn almenys de les paraules de Blanco.

I la façana marítima?

L'alcalde de Tarragona, Josep Fèlix Ballesteros, no ha amagat mai que pensa en la data del 2017 –especialment si concedeixen a la ciutat l'organització dels Jocs del Mediterrani– per tal de tenir enllestit l'anhelat trasllat del tren de la façana marítima a l'interior de la ciutat. Fa poques setmanes, sense anar més lluny, fins i tot avançava el 2012 com l'any del possible inici de les obres. Si li quedava alguna esperança, però, l'anunci de Foment l'ha tallada d'arrel. I és que l'estudi informatiu –que s'ha d'acabar la primavera vinent– es continuarà fent, però és pràcticament impossible, vista la situació, que les obres comencin abans del 2016, i per tant que estiguin acabades l'any següent. Una situació molt similar, per cert, a la que segur que afectarà altres grans obres plantejades a la regió, com les connexions ferroviàries al voltant de Reus, també encara en fase d'estudi previ, o el ramal des de Vila-seca fins a Port Aventura que ha de garantir que Salou no perdi el tren quan li treguin del centre el 2012.

LA DATA

2017
és l'any que l'alcalde de Tarragona s'havia fixat per tenir acabada la reorganització ferroviària al voltant de la ciutat. L'ajust de Foment ho fa gairebé impossible.

Pendents de la llista d'obres amb finançament privat

El mateix ministre José Blanco va voler tranquil·litzar els ànims quan va dir al Congrés que “no s'aturarà la licitació i tampoc l'execució d'inversions”. És referia, això sí, només a les que entraran en el pla extraordinari d'infraestructures (PEI), amb què Foment pretén mobilitzar uns 17.000 milions per a grans inversions mitjançant la col·laboració publicoprivada. El ministre avançava que aquest estiu ja es licitaran algunes obres amb aquesta fórmula, si bé encara no n'ha fet pública la llista sencera, i només ha avançat que hi entraran una dotzena de les 32 que ara ha deixat aturades, com a mal menor. Entre aquestes, per cert, no es descarta que s'hi inclogui, per agilitzar-lo, el darrer tram de l'A-27 entre Valls i Montblanc, atenent almenys al compromís anunciat dijous per Vallès després de reunir-se amb els agents econòmics del territori. El diputat convergent Pere Macias ha anunciat que preguntarà al Congrés pel detall dels projectes que entraran al PEI, incloent-hi el calendari.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona