Infraestructures

El corredor mediterrani es retarda almenys fins al 2014

Els treballs d'electrificació, que trigaran tres anys a executar-se, fa vuit mesos que estan pendents d'adjudicar

També esperen contractista la via i el ramal d'accés a Tarragona, i altres trams en obres van endarrerits

Dos anys més és el temps que s'endarrerirà pel cap baix el final d'una de les infraestructures més esperades del Camp de Tarragona, el corredor ferroviari del Mediterrani. Aquest projecte permetrà desdoblar l'actual tram de via única entre la central de Vandellòs i Tarragona –amb totes les esperes que això comporta ara, sobretot als regionals–, però també alliberar els nuclis de l'Hospitalet de l'Infant, Miami Platja, Cambrils i Salou del perillós pas de trens com ara l'Euromed. Després d'anys d'espera, el Ministeri de Foment havia anunciat que la variant ferroviària per l'interior es posaria en servei a mitjan 2012, però ara hi ha indicis per confirmar que els treballs no estaran acabats, almenys, fins al 2014. Això sempre que no s'allarguin més pel fet de ser incloses en la llista d'obres en fase de reprogramació, que al setembre Foment farà pública.

El conseller de Política Territorial, Joaquim Nadal, admetia la setmana passada a Tarragona que “el ministeri ha deixat clar que manté totes les inversions ferroviàries, tot i que una altra cosa són els ritmes de treball”. “Del corredor no s'atura res, si bé això no vol dir que no s'alenteixi”, va reconèixer també l'alcalde, Josep Fèlix Ballesteros, que assumeix com a “possible” el fet que “les estacions es deixin per a més endavant”.

Adjudicacions pendents

En tot cas, més enllà de les obres incloses en la llista d'inversions en execució que l'Estat endarrerirà, n'hi ha d'altres encallades en l'estadi de concurs previ, probablement també per la incertesa de disponibilitat de fons. Les obres de la plataforma, així, fa anys que estan enllestides en el tram sud –entre la nuclear i la riera de Riudecanyes, on comença el terme de Cambrils, incloent-hi el túnel de les Rojales– i estan molt avançades al nord, fins a l'estació central del sud de l'aeroport. Per això, el ministeri va posar a licitació, el 30 de desembre i el 5 de gener, els dos contractes que han de completar el projecte: el d'electrificació i el de col·locació de vies en el traçat sencer des de Vandellòs, per un import de 56 i 143 milions d'euros, respectivament. Avui, però, han passat gairebé vuit mesos, i no se n'ha sabut res més.

Tres anys d'electrificació

La mateixa licitació de les obres d'electrificació, de fet, ja posava de manifest la impossibilitat tècnica que es complís el termini que Foment manté com a oficial. En el seu annex deixa clar que el termini d'execució previst és de 36 mesos, a partir de la signatura del contracte. A hores d'ara encara no se sap ni qui ho farà, malgrat que el 8 de febrer era la data límit de presentació d'ofertes, i el 15 de març, el dia en què previsiblement se n'havia de triar una. “M'imagino que ha quedat aturat”, va admetre el regidor d'Urbanisme de Cambrils, Dani Pallejà, que va constatar que “en el millor dels casos, comptant que s'aclareixi després de l'estiu i que s'adjudiqui enguany, es pot dir que fins al 2014 no entrarà en servei el corredor mediterrani”. “He de ser optimista perquè Foment ha dit que es prioritzarien les actuacions ferroviàries, de les quals en aquest cas pengen altres projectes, com ara el Tramcamp”, va indicar. El ministeri, però, no sembla que estigui gaire per la feina, ja que ni tan sols ha posat a licitació el contracte de serveis de control i vigilància de l'electrificació, procés que normalment és paral·lel a la tramitació de l'obra. A més, tot just va aprovar provisionalment l'1 de febrer l'estudi informatiu de la línia de 45 kW que haurà de subministrar-hi corrent. Això sí, tampoc n'ha aturat del tot la tramitació: va convocar els propietaris dels termes de Reus, Mont-roig i Vinyols a signar les actes prèvies d'ocupació dels terrenys el 26 i 27 de maig.

La via, tampoc

Pel que fa a les obres de col·locació de la via –que comporten altres actuacions com ara l'ampliació de la plataforma per a la futura estació de l'Hospitalet i l'abaixador de Mont-roig, les quals s'hauran de posar a licitació després a banda–, s'hi podien presentar ofertes fins al 22 de febrer, i en teoria s'obrien pliques el 9 d'abril, sempre segons els terminis oficials del BOE. Però tampoc se'n sap res. En aquest sentit, el ministeri sí que va posar a licitació, el 25 de març, el servei de control i vigilància de l'obra, per un import d'1,9 milions d'euros, finançats com la resta de l'obra amb fons europeus. Els interessats tenien fins al 18 de maig per presentar-se, i el 25 de juny s'havia previst valorar les ofertes. Però això és l'últim que se n'ha sabut.

Trams endarrerits

Les obres de la plataforma que es duen a terme, entretant, també estan acabades en algunes parts del tram, si bé ja acumulen retards en altres punts. Per exemple, l'enllaç entre l'estació central i la del Camp, segons els terminis oficials (vegeu el gràfic), hauria d'haver estat del tot enllestit ara fa ben bé un any i mig, tret del ramal en direcció a Alcover, que s'hauria d'haver acabat a principis de l'estiu.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona