Infraestructures

L'Estat consolida la tisorada de Foment al Camp i l'Ebre

Els comptes del 2011 posterguen fins i tot les obres de les variants de l'N-420 i sols preveuen 300.000 euros per reprendre l'últim tram de l'A-27

El port i la descontaminació de Flix, els més ben dotats

“Aquests pressupostos posen l'accent en l'augment de les partides destinades a polítiques socials”. Amb aquest argument, el diputat socialista Francesc Vallès enfocava l'increment del pressupost general de l'Estat (PGE), en un 1,3% envers el del 2010 segons els socialistes, amb relació a les dotacions adreçades a pensions mínimes, beques educatives, ajudes al foment del lloguer o creació de places públiques d'educació infantil. Però el capítol d'inversions en infraestructures, el que centra la territorialització dels comptes estatals, passa a ser una constatació de la brutal retallada anunciada enguany pel Ministeri de Foment: més de 100 milions menys que l'any passat al Camp de Tarragona i les Terres de l'Ebre, cosa que suposa un 26% menys d'inversió, encara per sota del 30% de retallada a tot l'Estat. Amb tot, els socialistes destaquen que es mantingui la injecció de diners a les tres infraestructures prioritàries per la seva transcendència més enllà del territori. És a dir, el port de Tarragona, que s'endú la màxima partida amb 56 milions d'euros, 21,3 dels quals són per ampliar el moll de la Química; l'autovia Tarragona-Montblanc fins a Valls (49 milions) i el corredor mediterrani del tren (32 milions). En el cas del corredor, però, la projecció anual que fa l'avantprojecte confirma que els treballs podrien endarrerir-se fins al 2015, i es manté la incertesa sobre les estacions de la línia d'altes prestacions, entre les quals hi ha l'estació central intermodal del Camp de Tarragona. Hi ha una partida de l'Adif de 27 milions d'euros per a estacions d'alta velocitat, però la societat pública no concreta res més.

L'altra gran hipoteca dels comptes, encara que figuri com a inversió, és la descontaminació del pantà de Flix, a què es preveu abocar 55 milions el 2011, més d'una quarta part del cost d'unes obres que han començat enguany i per a les quals es preveu partida pressupostària fins al 2013.

La previsió anual d'inversió dels projectes és el que més dubtes aboca sobre l'A-27, sens dubte l'obra més controvertida de la demarcació. D'una banda, si bé és cert que els tres primers trams reben un impuls molt important i que el més endarrerit, Tarragona-el Morell, és el més ben dotat (26 milions), no és menys veritat que el PGE, si més no en el capítol comptable, situa la fi del tram el Morell-Valls el 2016, fins i tot més tard que el gran damnificat de la retallada, el que ha d'unir la variant de Valls i Montblanc pels túnels de Lilla, que no s'acabaria fins al 2015. De fet, per al 2011 aquest tram, del qual es rescindirà el contracte amb l'adjudicatària pel sobrecost generat, només disposa de 300.000 euros. Això vol dir que les obres no es reprendran l'any que ve. “Són diners per cobrir els tràmits administratius per tornar a posar a licitació el projecte, però això en garanteix la continuïtat”, matisa Vallès. Amb tot, la partida de vuit milions prevista en els pressupostos del 2010 i que el ministre Blanco havia garantit implícitament, no hi és per enlloc.

L'Aldea sí, Gandesa no

Sobre l'altra infraestructura aturada que havia suscitat la polèmica, al Baix Ebre poden celebrar que la continuació de la variant de l'Aldea, ara aturada, rebrà un pessic de més de 15 milions per a l'any que ve. En canvi, resulta agreujant que les partides per a les obres de les variants que han acumulat un retard sagnant, com ara les de Corbera i Gandesa a l'N-420, hagin desaparegut del pressupost de l'Estat. Dels més de quatre milions consignats l'any passat, i que no s'han arribat a executar, es passa ara a 134.000 euros per a cadascuna, cosa que només cobreix la licitació dels treballs.

El que sí que apareix per primer cop en el PGE és una partida per fer l'estudi informatiu d'un tram nou de l'autovia A-7 entre el Perelló i l'Hospitalet de l'Infant, un buit que fins ara trencava la projecció de la infraestructura. Però, per contra, els trams llargs de l'A-7 entre la Jana i el Perelló, al sud, o entre Altafulla i Vilafranca, al nord, figuren en l'avantprojecte amb calçador, amb partides testimonials que els deixen lluny de l'inici real de l'obra. El que sí que sembla que es podrà acabar l'any que ve és el tram que no ha pogut obrir per problemes d'inestabilitat dels talussos, entre l'Hospitalet i Vandellòs (4,7 milions) i la T-11 entre Reus i Tarragona, que s'endú la segona inversió més important en carreteres a la demarcació.

LA XIFRA

400
milions
d'euros és la inversió prevista a la demarcació de Tarragona, 100 milions menys que en la llei del 2010.

LA VALORACIÓ

Es consignen inversions a totes les actuacions prioritàries de la nostra demarcació
Francesc Vallès
DIPUTAT DEL PSC A MADRID


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona