Infraestructures

Infraestructures amb un marge de maniobra limitat

El govern no té competències en la xarxa ferroviària, les grans autovies, el port ni l'aeroport, ara per ara, però pot gestionar algunes carreteres i aviat els regionals, crear el Tramcamp o buscar vols

El repte en infra­es­truc­tu­res pen­dents és gran a la demar­cació de Tar­ra­gona, però el cert és que el govern que surti de les elec­ci­ons de diu­menge –com l'actual– hi té poc marge de mani­o­bra. La majo­ria de les grans infra­es­truc­tu­res són encara com­petència de l'Estat, així que el màxim que pot fer la Gene­ra­li­tat és pres­si­o­nar el govern de Madrid de torn perquè n'acce­leri les obres. És el cas, per exem­ple, de l'ina­ca­ba­ble cor­re­dor medi­ter­rani –que havia d'entrar en ser­vei el 2012, però que no estarà abans del 2014– i de totes les altres infra­es­truc­tu­res fer­roviàries que el govern català té la potes­tat de pla­ni­fi­car –i ho ha fet– però no de pro­jec­tar –tot just ho està fent l'Estat– ni d'exe­cu­tar (i poden anar per llarg vista la forçada política d'aus­te­ri­tat actual): línia de mer­ca­de­ries del port, TAV fins a Cas­telló, façana marítima i (futur) bypass de Tar­ra­gona, vari­ant de Reus, inter­can­vi­a­dor d'amples de via a l'Arboç...

És si fa no fa el mateix que passa amb les auto­vies pen­dents, amb l'A-27 Tar­ra­gona-Mont­blanc com a emblema (fins a Lleida, fins i tot CiU porta al pro­grama el res­cat de l'AP-2), per l'agreu­jant que s'ha atu­rat en plena exe­cució. No cal obli­dar, però, l'A-7, pen­dent sobre­tot al nord a par­tir d'Alta­fu­lla –el Baix Penedès vol que es res­cati i s'ampliï l'auto­pista amb encara un quart car­ril, tot i que s'ha apro­vat un altre pro­jecte–, però també pel sud a par­tir de Van­dellòs. Tot això, sense obli­dar el port de Tar­ra­gona –que ha per­dut auto­no­mia amb la nova llei esta­tal, si bé la Gene­ra­li­tat hi segueix pro­po­sant el pre­si­dent– o l'aero­port de Reus, el traspàs del qual no acaba d'arri­bar, tot i que el govern català –després d'asse­gu­rar-hi Rya­nair fins al 2014– sí que hi està impul­sant un nou òrgan pro­mo­tor que, per anar bé, hi ha de tro­bar més rutes i com­pa­nyies.

I què pot fer el govern?

Amb això, doncs, què pot fer la Gene­ra­li­tat en matèria d'infra­es­truc­tu­res? Té també cert camp per córrer, s'ha de dir. Les seves com­petències en orde­nació ter­ri­to­rial li han permès, d'entrada, redac­tar i apro­var aquesta legis­la­tura tota mena de plans que ara inten­tarà, o bé fer valer a Madrid, o bé anar apli­cant direc­ta­ment, si té diners i vol el nou govern. Par­lem del pla ter­ri­to­rial par­cial del Camp de Tar­ra­gona i de la revisió del de l'Ebre (que no agrada a CiU, per cert), amb la seva con­creció en el pla direc­tor urbanístic de l'àmbit cen­tral del Camp –apro­vat tot just ahir pro­vi­si­o­nal­ment–, a més d'altres docu­ments que afec­ten de ple com el pla direc­tor de mobi­li­tat o el de trans­port de viat­gers de Cata­lu­nya, aca­bant per un Pacte Naci­o­nal per a les Infra­es­truc­tu­res que cal­dria veure si CiU vol­dria apli­car.

Tot ple­gat, sense obli­dar docu­ments més pura­ment urbanístics com el de les àrees resi­den­ci­als estratègiques, també força polèmic, i que de fet cul­mina altres con­se­cu­ci­ons com el pla de pro­tecció del sis­tema cos­ta­ner apro­vat fa qua­tre anys, o la dotació de plans urbanístics muni­ci­pals a tots els ajun­ta­ments. No menys polèmica, per cert, és la pla­ni­fi­cació de sòls indus­tri­als, amb l'impuls del CIM del Camp o del polígon logístic de Mont­blanc, amb un apart per a la patata calenta del Logis Penedès, impul­sat –pri­mer per CiU, i després pel PSC– con­tra la volun­tat del ter­ri­tori, i que caldrà veure com afronta el nou govern.

Trens, busos i car­re­te­res

En tot cas, el pri­mer gran repte serà la immi­nent assumpció, el 2011, de les espe­ra­des com­petències en matèria de regi­o­nals –el ser­vei, no les vies i esta­ci­ons–, que obre un ampli ven­tall per millo­rar el temps i les freqüències a les línies entre Bar­ce­lona i les comar­ques meri­di­o­nals, a més de crear una xarxa de roda­lies pròpia que ver­te­bri el Camp de Tar­ra­gona. Això sí que dependrà del govern català, igual que la mate­ri­a­lit­zació del pro­jecte del Tram­camp, el tram­via que hau­ria de rebre l'empenta defi­ni­tiva –fins a veure ini­ci­a­des les obres, si els 580 mili­ons en què està pres­su­pos­tat no ho ajor­nen– i que sig­ni­fi­carà un abans i un després en les comu­ni­ca­ci­ons a la pui­xant àrea metro­po­li­tana de Tar­ra­gona (que, per cert, també caldrà veure si es dota d'una figura pròpia de gestió i debat, o almenys veu reac­ti­vat el Con­sorci del Camp). De moment, ja s'ha fet un pri­mer pas per millo­rar-les amb la inte­gració tarifària, vigent des del 2008, que per­met estal­viar diners amb la com­pra d'abo­na­ments, i en paral·lel a la qual s'han raci­o­na­lit­zat i ampliat els viat­ges en bus.

En l'àmbit viari, després que el 2008 es fes rea­li­tat la vella aspi­ració de des­do­blar la C-14 entre Reus i Alco­ver –amb un sis­tema de peatge a l'ombra que ha pro­vo­cat rebom­bori, per cert–, el govern pretén ara allar­gar l'auto­via amb la C-37 fins a Valls. Allà enllaçarà amb la C-51, que té les obres d'ampli­ació en curs fins al Ven­drell, per com­ple­tar una ane­lla viària inte­rior que, per l'altre cantó, arri­barà fins a Cam­brils amb la millora de la car­re­tera de Reus. Al Camp, a més d'aca­bar les obres del Raval de Mar de Vila-seca, el govern té pen­dent afron­tar la millora de la C-241 a la Conca, i de la C-242 al Pri­o­rat. A l'Ebre, després de l'espe­rada estrena de la car­re­tera entre Horta i l'eix de l'Ebre, el repte ara és tot just el des­do­bla­ment de tota la C-12 fins a Lleida, encara en tra­mi­tació prèvia tret de la vari­ant de Tor­tosa, tam­poc lliure de polèmica.

LA DATA

01-01-11
és el dia
en què el govern rebrà el traspàs del servei de regionals i, per tant, tindrà les mans lliures també per crear el de rodalies propi del Camp.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.