Infraestructures

Infraestructures

Prioritzar millores viàries i en trens

El nou con­se­ller de Ter­ri­tori i Sos­te­ni­bi­li­tat, Lluís Reco­der, tindrà difícil pri­o­rit­zar les obres a les comar­ques giro­ni­nes. Hi ha molts pro­jec­tes sobre la taula i la gran majo­ria són recla­ma­ci­ons que vénen de lluny. Com­ple­tar la con­versió en auto­via de l'ane­lla de les Gavar­res n'és un clar exem­ple, sobre­tot a la pota nord entre Pala­fru­gell i Medinyà. Això inclou el punt calent de la vari­ant de la Bis­bal, on tot indica que s'obrirà de nou el debat polític i social per esco­llir entre l'opció sud o la nord. La millora de la “car­re­tera de la ver­go­nya”, amb les vari­ants d'Anglès, Amer o Bes­canó també és una obra urgent, en un ter­ri­tori estret i fràgil on qual­se­vol decisió pot tenir un sever impacte ambi­en­tal. Més clar és el pro­jecte de con­versió en auto­via de la C-66 entre Besalú i Banyo­les, que gai­rebé és a punt d'exe­cu­tar-se amb el sis­tema de peatge a l'ombra, el mateix que s'apli­carà a l'eix trans­ver­sal. Aquest mètode de finançament té molts avan­tat­ges, però el gran incon­ve­ni­ent d'hipo­te­car els pres­su­pos­tos a llarg ter­mini. Man­te­nir-lo o no serà una decisió estratègica que com­por­tarà una acce­le­ració o un fre en mol­tes de les obres apun­ta­des.

En matèria fer­roviària, el nou govern viurà la posada en ser­vei de la via del TAV entre Bar­ce­lona i Figue­res. Un cop assu­mi­des les com­petències en els sis­te­mes de roda­lies i regi­o­nals, caldrà defi­nir el sis­tema de Roda­lies de Girona i també els ser­veis d'alta velo­ci­tat entre Bar­ce­lona, Girona i Figue­res, sense des­cui­dar la pos­si­bi­li­tat de fer una estació o bai­xa­dor a l'aero­port. El tren-tram de les Gavar­res i l'eix trans­ver­sal fer­ro­vi­ari tenen pocs números de ser plan­te­jats a curt ter­mini per l'alt cost econòmic. En canvi, CiU ha insis­tit enor­me­ment en el cor­re­dor medi­ter­rani, de manera que impul­sar el ter­cer rail per a mer­ca­de­ries fins a Port­bou i man­te­nir l'aposta pel cen­tre inter­mo­dal del Far i Vila­ma­lla hau­ran de ser ele­ments cab­dals en el mapa fer­ro­vi­ari i logístic.

Final­ment, un altre ele­ment d'incer­tesa serà el grau de com­pli­ci­tat del nou con­se­ller amb el govern esta­tal i el minis­tre José Blanco. D'una banda, per des­en­ca­llar, d'una vegada per totes, els trams de l'N-II de la Selva i saber què pas­sarà amb els trams nord. El túnel de Toses, les vari­ants de Ribes, Ripoll i Olot o l'N-260 de Figue­res a Besalú són altres temes per nego­ciar. I sobre­tot la gestió de l'aero­port: el traspàs de la infra­es­truc­tura o un model mixt amb par­ti­ci­pació ter­ri­to­rial serà un dels grans ele­ments de debat dels pro­pers qua­tre anys.

oriol mas



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.