Infraestructures

Tant per fer

El corredor d'infraestructures que travessa les comarques gironines no estarà del tot enllestit fins l'any que ve pel que fa a l'autopista i el TAV

Totes les obres acumulen retards, i l'N-II és l'obra més endarrerida de totes

Les obres de l'AP-7 s'acabaran a mitjan 2013, i l'N-II no té data

L'AP-7, el TAV i l'N-II for­men el prin­ci­pal cor­re­dor d'infra­es­truc­tu­res de les comar­ques giro­ni­nes. Res­se­guint el traçat de l'antiga Via Augusta, dis­cor­ren gai­rebé en paral·lel en bona part del traçat, i la millora d'aques­tes con­ne­xi­ons amb Europa ha cen­trat esforços inver­sors en obra pública aquests últims anys a la demar­cació. Però, ence­tat el 2012, tot això no s'ha con­cre­tat encara en la posada en ser­vei del tot de cap de les tres infra­es­truc­tu­res. Més encara, els retards i els pro­ble­mes con­ti­nuen aca­pa­rant el pro­ta­go­nisme d'aquests últims anys. L'AP-7 i el TAV no esta­ran al 100% fins a l'any vinent, i els quilòmetres des­do­blats de l'N-II són, ara per ara, insig­ni­fi­cants.

Punt per punt, el TAV i l'AP-7 com­par­tei­xen ara mateix calen­da­ris sem­blants. Amb gran part de l'obra feta i encara alguns trams en cons­trucció, els retards admi­nis­tra­tius con­tri­bui­ran a l'ajor­na­ment dels ter­mi­nis pre­vis­tos. En el cas del TAV, els trams de la Selva i l'inter­na­ci­o­nal estan aca­bats des de fa temps, i fins i tot hi pas­sen trens gràcies al ter­cer rail que es va cons­truir entre Girona i Figue­res. Pel pri­mer tram hi cir­cu­len trens de mer­ca­de­ries, i pel túnel de la Jon­quera hi tran­si­ten tant els de mer­ca­de­ries com de viat­gers. Entre­mig, des de Sant Julià de Ramis fins a Figue­res les obres estan molt avançades i s'aca­ba­ran en pocs mesos, i la via ja està del tot mun­tada. Entre Sarrià de Ter i Sant Julià s'està ara en aquest mateix procés, i el pro­blema es troba sobre­tot en el tram sub­ter­rani de Girona. Si bé la cons­trucció de la via i l'estació segueix el calen­dari pre­vist, el con­tracte que encara no ha sor­tit a lici­tació per con­nec­tar amb l'estació actual farà endar­re­rir l'estrena uns mesos fins a prin­ci­pis d'any o mit­jan 2013.

Auto­via i auto­pista

A la xarxa viària també hi ha retards, però les obres de l'auto­pista han estat molt més efec­ti­ves que les de l'N-II. En la via gratuïta, són ben cone­guts els pro­ble­mes als trams atu­rats entre Cal­des i Maçanet –s'espera que s'adju­di­qui aviat el de Sils a Cal­des– i de Medinyà a Orri­ols. La resta està en fase de redacció de pro­jec­tes, i la part nord de l'obra, entre Girona i la Jon­quera pot­ser haurà d'espe­rar anys.

A l'AP-7, en canvi, tot ha anat més ràpid, si bé també amb retards. El febrer del 2006 es va anun­ciar l'acord pel ter­cer car­ril –inclo­ent-hi el des­do­bla­ment de l'N-II en el tram de Girona amb un quart car­ril–, i a finals del 2008 es van ini­ciar els tre­balls entre Maçanet i For­nells. Ara gai­rebé tot està enlles­tit, tret de llocs on es fan obres menors, que s'aca­ba­ran abans de Set­mana Santa. Lla­vors es farà la capa supe­rior d'asfalt que per­metrà obrir tots els car­rils. Quant als enllaços, el de Sant Gre­gori s'enlles­tirà a finals d'any, el de For­nells a prin­ci­pis del 2013 i el de Vila­de­muls a finals de l'any que ve.

L'enllaç de Figueres Nord acaba d'entrar a Foment

Un dels punts pendents de resoldre's del corredor d'infraestructures a les comarques gironines és l'enllaç de Figueres Nord. La concreció dels treballs fa mesos que s'eternitza i tant l'Ajuntament de Figueres com la Generalitat han reclamat al Ministeri de Foment que el desencalli. Però, contràriament al que es creia, no va ser fins a finals del mes passat que el projecte va entrar al Ministeri. La ministra va afirmar en una compareixença al Senat que Foment no havia rebut cap dels estudis que havia d'entregar Abertis tal com s'havia signat en l'acord de finals del 2010. Més tard, el dia 2 de març i en una resposta del govern a una pregunta del diputat del PSC Àlex Sáez, el Ministeri va insistir que encara no s'havia presentat l'estudi ambiental compromès per decidir si feia falta iniciar un procés d'avaluació d'impacte ambiental de l'obra. El que va succeir és que aquest estudi estava condicionat per una definició prèvia de la Generalitat, tal com van pactar l'anterior govern amb l'Estat espanyol i la concessionària. Abertis va lliurar finalment l'estudi, però, amb el canvi de govern, el Departament de Territori i Sostenibilitat no va continuar la tramitació que havia de fer i, per tant, el document no va arribar a Madrid. Després de les declaracions de la ministra, a finals de febrer mateix es va enviar l'estudi al Ministeri de Foment perquè en fes la valoració oportuna i es pogués desencallar l'obra.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.