Infraestructures

Una vergonya

Les inversions de l'Estat a la demarcació queden reduïdes fins als 269 milions per la davallada del TAV

De l'N-II només es començaran les obres entre Sils i Caldes, i la resta es deixa per a més endavant

La resta de la xarxa viària, amb partides mínimes

La presentació del pressupost de l'Estat del PP per al 2012 han significat una dràstica retallada respecte dels números que l'anterior govern del PSOE per al 2011. Si l'últim pressupost situava una inversió de 615 milions per a les comarques gironines, el 2012 serà de només uns 269 milions. Hi ha dos motius: el primer, la disminució del cost de les obres del TAV, que durant anys havien estat maquillant els números, i que ara que s'acosten a la fi van perdent cada vegada més pes. I el segon, l'austeritat del pressupost en el context de crisi econòmica.

Un dels grans interrogants amb aquest pressupost era saber què passaria amb el desdoblament de l'N-II. La resposta ha estat una actuació de mínims, tirant endavant el més imprescindible. L'Estat només ha inclòs per al 2012 el tram entre Caldes de Malavella i Sils, el que està més empantanegat de tots els que van quedar a mig fer. Per a la resta de trams, es continuarà treballant en els projectes, però d'obres, de moment, ni parlar-ne. Només el tram entre Sils i Maçanet té unes perspectives més positives, ja que el compromís és executar-lo el 2013. En tot cas, el pressuposto inclou una partida per al Sils-Caldes de 15,9 milions d'euros, si bé l'obra s'anirà pagant fins al 2015. Segons la diputada del PP Concepció Veray, els treballs posaran a licitació “en breu”, i l'objectiu és tenir-los acabats aquest mateix 2012. El tram Sils-Maçanet té només una inversió de 1,3 milions, per acabar els tràmits administratius amb l'objectiu de fer les obres l'any vinent.

De la resta de l'N-II, per ara només paraules i bones intencions. Es mantenen les partides de tots els trams obertes, però amb quantitats insignificants: 50.000 euros per al tram de Tordera a Maçanet; 132.000 per a l'Orriols-Garrigàs; 353.000 entre Agullana i Pont de Molins, i 1,2 milions entre Garrigàs i Pont de Molins.

Per a la resta de carreteres, la tònica és semblant: partides obertes però inversió mínima només per anar redactant projectes. És el cas de l'A-26, entre Figueres i Besalú; l'N-260, entre Figueres i Llançà; la variant de Ribes de Freser, el túnel de Toses i el tram entre Puigcerdà i la frontera. I no se cita la variant d'Olot. Només destaca el pont sobre el Ter de Girona, on es continuen les obres amb una inversió de 7 milions d'euros, i amb partides obertes per continuar-lo pagant el 2013 i el 2014 amb 3,8 milions cada any.

Pagaran expropiacions

A part de la partida de manteniment de la xarxa viària, destaca també la que es destinarà a pagar expropiacions d'obres que encara estaven pendents de liquidar. El pressupost inclou una partida de 600 milions per aquest concepte, dels quals 6,6 seran per a les comarques gironines. Això inclou el tram de l'N-II entre Medinyà i Orriols, on hi havia hagut moltes queixes perquè l'anterior govern havia apuntat la possibilitat de tornar els terrenys als propietaris ja que no es continuarà l'obra. Amb la partida, el PP vol garantir als propietaris aquest cobrament.

Partides que desapareixen

Hi ha diverses partides que s'havien anat mantenint en els pressupostos dels últims anys i que ara desapareixen definitivament. Això tanca la possibilitat que s'executin a curt termini, ja que han deixat de formar part de la planificació estatal. En infraestructures, destaca el cas de la línia de tren entre Barcelona i Puigcerdà, que queda sense cap partida pressupostària per el 2012 ni cap previsió per a més endavant. La millora d'aquesta línia és una de les reclamacions del Ripollès i la Cerdanya, i havia estat també un compromís del PP en l'última campanya electoral. Altres projectes que queden descartats fan referència sobretot a temes de Costes. Per exemple, hi ha la reforma i reforç dels espigons de Sant Antoni de Calonge, el passeig marítim de Lloret, la millora de la línia de costa de Cadaqués, i les intervencions en els edificis de Radio Liberty a Pals. Tots aquests projectes, que estaven pendents d'acabar-se de redactar i executar més endavant, queden sense assignació. En medi ambient, les principals partides per a les comarques gironines són els 180.000 euros per al control de la regressió de la costa, els 84.000 per la protecció i recuperació de sistemes litorals i 184.000 per a l'accés i ús públic de la costa. Ara s'haurà de prioritzar en quins camins de ronda s'actua.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona