Infraestructures

Els alcaldes gironins de l'eix volen obrir els trams acabats

La concessionària afirma que a principis del 2013 hi haurà tot l'eix transversal acabat

Algun tram està molt avançat i des del territori es demana posar-los ja en servei

El tram de Vilobí a Santa Coloma està ja gairebé acabat

El viacrucis de circular per l'eix té data de caducitat. La concessionària i responsable de les obres, Cedinsa, va avançar, en una trobada recent amb alcaldes i responsables de la Generalitat, que compta tenir acabades les obres de desdoblament a finals d'aquest any. D'aquesta manera, ja s'obriria al trànsit tota la C-25 entre Caldes de Malavella i Cervera com a molt tard a principis de l'any que ve, uns mesos abans de l'últim termini anunciat, que era a mitjan 2013. Aquest avançament és gràcies al ritme de les obres, més ràpid del previst i que permetria tenir l'ampliació pròpiament dita a punt a principis de tardor. Llavors, faltarien treballs complementaris de senyalització, asfaltatge...

A hores d'ara, en molts punts de l'eix transversal entre Vilobí d'Onyar i Vic es pot veure com la nova carretera està ja molt perfilada. Alguns dels viaductes i túnels són les estructures més endarrerides, sobretot entre Arbúcies i Vic. En canvi, d'altres com les Fosses o el viaducte de Castanyet sembla que estan del tot a punt.

Trams molt acabats

Això fa que en el recorregut es vagin alternant trams més acabats amb d'altres més empantanegats. Tot i això, destaca el cas del tram inicial entre Vilobí i els accessos a Santa Coloma de Farners, on tret dels enllaços i la connexió entre l'eix i el nou desembocament final a l'A-2 a Caldes el traçat de la via està molt avançat. Fins i tot ja s'estan col·locant les tanques separadores entre els dos sentits, i el trànsit ja passa actualment per cada costat de la carretera.

Per això els alcaldes d'aquesta zona consideren majoritàriament que tant la Generalitat com la concessionària es podrien plantejar obrir aquest tram al trànsit abans d'acabar tot l'eix sencer. Antoni Solà, alcalde de Santa Coloma de Farners, ha explicat que des de Cedinsa s'ha assegurat que aquests quilòmetres inicials de l'eix estaran segurament del tot a punt en un parell de mesos: “Nosaltres el que volem és que s'obri com més aviat millor”, va afirmar.

Robert Fauria, de Sant Hilari Sacalm, també opina que tot i que la constructora vol obrir tot l'eix de cop, “si hi ha obres que acaben abans, sóc partidari que es vagi obrint algun tram a mesura que es finalitzi, perquè ja estem tips de les obres i ara no pots avançar enlloc”. Josep Roquet, de Sant Feliu de Buixalleu, creu que així també es podria reduir la perillositat en algun tram, i que “com més es pugui avançar el termini, millor”.

L'avantatge d'obrir el tram de Vilobí a Santa Coloma és que es tracta dels quilòmetres inicials de la via, de manera que no es crearien disfuncions a la resta del recorregut. Pere Garriga, alcalde d'Arbúcies, opina que els trams d'enmig l'eix seria perillós i que després d'aquests anys d'obres, “no ve de sis mesos d'espera”, però, en canvi, tampoc veuria malament obrir el trànsit del tram inicial. De la mateixa manera opina Olga Guillem, alcaldessa de Vilobí, que creu, però, que només interessa obrir tot l'eix sencer. En tot cas, Guillem reclama que la constructora refaci els desperfectes que ha ocasionat en camins i altres punts del municipi durant les obres: “Volem que ho deixin tot tal com estava.”

Finalment, el president de la Cambra de Comerç, Domènec Espadalé, també creu que si hi ha algun tram, com l'inicial, on no es posa en risc la seguretat es podria plantejar obrir-lo abans.

37
quilòmetres
hi ha entre Caldes i Espinelves, que són 56 a l'acabar el tram fins a Gurb a Osona.

LES XIFRES

257
milions d'euros
és el que costarà el desdoblament de l'eix transversal a la part gironina, de Caldes a Espinelves.

La variant de Verges, en estudi

D'altra banda, un projecte pendent també a les comarques gironines és la variant de Verges, que ha de donar continuïtat a la millora de la C-31 entre l'Alt i el Baix Empordà. En els pressupostos d'aquest 2012, la Generalitat preveia una partida de 82 milions d'euros per aquesta carretera i el condicionament de la C-31. A hores d'ara, i segons ha confirmat el Departament de Territori i Sostenibilitat, s'està redactant el nou estudi informatiu de la variant de Verges, amb l'objectiu de poder-lo sotmetre a informació pública aquest mateix any. Tot i això, serà impossible començar l'obra dins el 2012. De fet, el nou estudi s'està fent per incorporar-hi els canvis que s'havien acordat amb el territori. Segons l'alcaldessa de Verges, Marta Payeró, l'Ajuntament ara mateix no té constància d'aquest nou projecte, i espera que el podran veure abans del tràmit d'informació pública: “Volíem que no hi haguessin tants passos alçats i que es respectessin més els camins, amb una carretera amb menys impacte”, ha dit.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona