Infraestructures

Menys risc a la xarxa viària

Encara hi ha un 12% de les carreteres amb un risc alt o molt alt de tenir-hi un accident

S'ha analitzat el trànsit i les incidències en 1.214 quilòmetres de la xarxa de carreteres gironina

El risc de tenir un acci­dent a les car­re­te­res de les comar­ques giro­ni­nes és alt o molt alt en un 12% de la xarxa viària. Aquest per­cen­tatge, que recull dades del tri­enni 2009-2011, repre­senta una millora res­pecte al període comprès entre els anys 2004 i 2006, en què era un 26% de la xarxa la que tenia aquesta con­si­de­ració de risc alt o molt alt per als usu­a­ris.

La reducció de la sinis­tra­li­tat en el com­pa­ra­tiu entre aquests dos tri­en­nis va acom­pa­nyada també d'un des­cens del nom­bre de per­so­nes mor­tes o feri­des greu­ment que van tenir acci­dents de trànsit. En con­cret, es va pas­sar d'una mit­jana anual de 262 vícti­mes en el tri­enni 2004-2006 a 154 en el que va del 2009 al 2011. La reducció va ser més gran en les vies ràpides (auto­pis­tes i auto­vies) que a les con­ven­ci­o­nals.

L'estudi

El Reial Automòbil Club de Cata­lu­nya (RACC) i el Ser­vei Català de Trànsit (SCT) han ana­lit­zat el risc que tenen els usu­a­ris de patir un acci­dent a la xarxa de car­re­te­res de la demar­cació de Girona, amb dades tan­ca­des el 2011, i l'evo­lució expe­ri­men­tada des del 2004.

L'estudi, que s'emmarca en l'Euro­RAP, un con­sorci for­mat per 65 admi­nis­tra­ci­ons públi­ques i clubs d'automòbils euro­peus, con­clou que en gene­ral la xarxa ha millo­rat en aquests nou anys, però iden­ti­fica encara diver­sos punts negres. S'han ana­lit­zat 1.214 quilòmetres de vies, la mei­tat del total de quilòmetres de la xarxa, que recu­llen un 82% de la mobi­li­tat i un 84% de la mor­ta­li­tat regis­trada en el con­junt de car­re­te­res giro­ni­nes.

LES XIFRES

42
per cent
s'ha reduït el risc de tenir un accident a les comarques gironines en cinc anys.
154
víctimes
anuals es van registrar a les carreteres de Girona durant el trienni 2009-2011.
Reptes de futur

Baixa la xifra de víctimes mortals el 2013

Segons les dades que consten al SCT, des de principi d'any i fins ahir s'havien registrat a la demarcació de Girona 30 víctimes mortals. La xifra és un 44,4% inferior a la que es va registrar en el mateix període del 2010. El repte que es proposa el servei és reduir a la meitat el nombre de víctimes mortals el 2020.

Camions

Preocupa la sinistralitat dels vehicles pesants

Els redactors de l'estudi assenyalen que un dels “handicaps que cal superar” és l'alta sinistralitat de vehicles pesants, sobretot a l'N-II. En aquesta via, durant el període 2009-2011, hi va haver onze accidents amb víctimes mortals o ferits greus en els quals hi havia implicats vehicles pesants. Pensen que a partir del trienni 2011-2013 es notarà una disminució significativa de l'accidentalitat d'aquests vehicles a l'N-II.

La carretera amb més accidents

L'N-II encapçala el rànquing de morts i ferits greus per quilòmetre

L'N-II té diversos trams amb índexs alts d'accidents mortals o amb ferits greus. El tram més complicat és el que va des de l'enllaç amb la C-32 a Malgrat fins a l'inici de l'autovia, a Caldes de Malavella. En el trienni 2009-2011 s'hi van registrar 0,44 accidents mortals o amb ferits greus per quilòmetre –22,6 quilòmetres–. Entre Girona i el Pertús, l'índex se situa en 0,36 accidents mortals o ferits greus per quilòmetre. L'N-II, però, no és la via amb un risc més alt, tot i que té el nombre d'accidents totals més elevat, ja que té un alt volum de trànsit. A part de l'N-II, en els deu quilòmetres entre Llagostera i Cassà de la Selva, a la C-65, hi ha un índex de 0,4 accidents mortals o amb ferits greus per quilòmetre. Per als motoristes, les vies més perilloses són la collada de Toses (N-260 i N-152) i el tram entre Malgrat i Lloret. Entre el 2009 i el 2011 van registrar entre tres i quatre accidents mortals o amb ferits greus per quilòmetre.

La carretera amb el risc més alt

La Gi-661 entre Palamós i Calonge és l'únic tram amb un risc molt alt

Segons el RACC i el SCT, els 2,6 quilòmetres de la Gi-661 de Palamós a Calonge registren un índex molt alt a l'hora d'avaluar el risc de tenir un accident. Els segueixen, però amb risc alt, la Gi-681 de Llagostera a Tossa (15,2 quilòmetres), la Gi-634 de Verges a Colomers (6,3 quilòmetres) i l'N-260 entre la frontera amb l'Estat francès i Llançà (17,1 quilòmetres). En el trienni 2004-2006 hi havia 4 trams de risc molt alt: la C-152 a Santa Coloma de Farners, la Gi-614 de Roses a Cadaqués, la Gi-512 de Tordera a Maçanet i la Gi-531 de Girona a Sant Gregori.

Accidentalitat

Un 37% més de risc a Girona que a tot Catalunya

El risc a les carreteres de la demarcació de Girona és un 37% superior al del conjunt de Catalunya. Tot i aquesta dada, que es refereix al trienni 2009-2011, el risc s'ha reduït més a les comarques gironines que al conjunt del país, des del trienni 2004-2006. En concret, la reducció del risc a Girona va ser d'un 42%, mentre que a Catalunya va ser d'un 36%. Els responsables de l'estudi expliquen que aquest major risc de circular per les carreteres de la demarcació es deu al fet que només un de cada tres quilòmetres es fan per vies ràpides (autopistes i autovies); al conjunt de Catalunya són dos de cada tres.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.