Infraestructures

Setze entitats s'alien contra la variant de Bescanó

Han presentat al·legacions al projecte, ja que consideren que significaria “un greu atemptat” ecològic al riu Ter

Vuit són grups polítics municipals de Salt, Girona, Anglès i Sant Gregori

Vuit entitats en defensa del territori i vuit grups polítics municipals de Salt, Girona, Sant Gregori i Anglès s'han unit per presentar al·legacions contra el projecte de construcció d'una variant a Bescanó. Els seus arguments són sobretot mediambientals. En aquest sentit, avisen que si tira endavant la construcció d'aquest nou vial es cometrà “un greu atemptat contra el riu Ter”. L'afectació que preveuen seria a paratges d'elevat valor ecològic del lloc d'interès comunitari (LIC) Riberes del Baix Ter. Es refereixen, sobretot, a la devesa del Comte de Berenguer, l'illa del Ter i les deveses de Salt.

Pel que fa a la flora, preveuen afectacions en vernedes, boscos de ribera i en galeria, sauledes, alberedes, prats secs mediterranis i alzinars. En l'aspecte faunístic, destaquen l'efecte en espècies com ara la llúdriga, la tortuga de rierol, el barb de muntanya i diverses espècies d'aus. Espais i espècies inclosos en la Xarxa Natura 2000.

Recorden que en els darrers quatre anys s'ha desenvolupat a la zona el projecte europeu Life (recuperació d'hàbitats riparis del riu Ter), i que està en marxa un altre Life pels pròxims quatre anys, anomenat Potamo Fauna, l'únic Life aprovat a Catalunya en la darrera convocatòria europea, aclareixen.

Critiquen també el cost de l'obra, que seria de 53 milions d'euros per a set quilòmetres de carretera “sense previsió dels sobrecostos que poden aparèixer ateses les característiques geològiques de l'espai que es pretén travessar”, explica un dels representants dels grups ecologistes.

L'alternativa zero

Les entitats admeten que la carretera N-141e, coneguda com “la carretera de la vergonya”, necessita “millores urgents”. Creuen, però, que el projecte que estudia dues possibles alternatives –molt semblants entre si– pel nord de Bescanó “vulnera articles de la llei d'avaluació ambiental i del patrimoni natural i la biodiversitat”. El que pretenen amb les al·legacions, a més que es retiri el projecte tal com està redactat, és que es faci un estudi “rigorós” analitzant la que consideren la millor opció: mantenir l'actual trajecte per l'interior de Bescanó, i arreglar les zones més perilloses per a la circulació, els revolts de Vilanna i els de la Pilastra.

Sostenen, a més, que amb la variant tal com està prevista no es milloraria la seguretat en aquestes zones, “perquè la gent ha de continuar anant de Salt a Bescanó, i hauria de continuar passant per la carretera actual”, recorda una de les representants d'una de les agrupacions polítiques, Eva Rigau, regidora de Salt per Independents per Salt (IpS). Sol·liciten, també, que s'estudiï a fons la possibilitat de fer la variant pel sud de Bescanó, “de manera que l'anàlisi d'alternatives sigui completa i creïble”.

Les entitats són l'Associació de Naturalistes de Girona, l'Ateneu Naturalista de Girona, l'Ateneu de la Vall del Llémena, Ecologistes en Acció, Marfull, Mou-te en Bici, Plataforma Aigua és Vida i Societat d'Estudis i Recerca de Salt. Els grups polítics són les CUP d'Anglès i Girona, IpS de Salt, ERC de Salt i Sant Gregori, ICV de les comarques gironines i les seccions locals d'ICV de Girona i Salt.

LA XIFRA

53
milions d'euros
és el cost previst per a la variant, segons els ecologistes, per a set quilòmetres de carretera.

LA DATA

2010
va començar
el Life, projecte europeu de recuperació ecològica dels hàbitats del Ter. Aquest 2014 en comença un altre que acabarà el 2017.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona