Infraestructures i serveis

Foment desaprofitarà bona part del corredor actual del TAV per a la línia de mercaderies

L'estudi informatiu hi reserva tres possibles traçats a Tarragona: per l'antiga Reus-Roda, pel nord o pel sud de Sant Salvador

El ministeri va adjudicar el 30 d'agost del 2007 la redacció de l'estudi a l'empresa Ingeniería Idom Internacional SA, per poc més d'1,5 milions d'euros. Després de gairebé dos anys –es compleixen aquest diumenge– els ajuntaments afectats van rebre el maig passat els primers esbossos dels possibles traçats, als quals ara ha tingut accés El Punt, perquè hi fessin suggeriments i aportacions, i a partir d'aquí Foment haurà de decidir el traçat definitiu, una decisió que, de fet, es podria avançar en el pla territorial parcial del Camp, que s'ha retardat una mica però que el govern català confia aprovar definitivament a la tardor.

Massa pendent

El que ja més o menys se sabia, en tot cas, però ara queda plenament en evidència, és que la nova línia no podrà aprofitar ni de bon tros l'actual del TAV, amb la qual cosa una bona part haurà de passar per un traçat diferent, al contrari del nord, on des de Barcelona fins a la frontera la línia de passatgers d'alta velocitat ja està adaptada per al pas de mercaderies. Entre Girona i Figueres, fins i tot es farà un tercer carril al costat del TAV, igual que entre Mollet i Sant Celoni. Des d'aquí, a més, el Pacte Nacional per a les Infraestructures (PNI) preveu que s'adeqüi a ample europeu l'actual línia convencional fins a la frontera. Fonts consultades admeten que, «per qüestions tècniques, com ara radis de gir mínims o sobretot pendents», el corredor del TAV entre Madrid, el Camp i Barcelona és apte per a trens de passatgers, però no de mercaderies, més pesants i de característiques diferents.

Diversos corredors

La nova línia, en qualsevol cas, sortirà del port de Tarragona –la finalitat bàsica és donar sortida a Europa a les mercaderies que hi arriben–, però l'estudi (vegeu el gràfic) parteix ja del nord de Vila-seca, des del punt on haurà d'enllaçar amb la línia de mercaderies d'alta velocitat del corredor mediterrani, que vindrà del sud i acabarà sent, segurament, la que s'està construint ara, en principi mixta per a passatgers i mercaderies i en ample ibèric, adaptable ja a l'europeu. El traçat serà paral·lel a la variant de Reus de la C-14 i anirà a buscar el corredor de l'antiga línia Reus-Roda, amb la qual cosa podria donar servei ja a un altre polígon important com el de Constantí, on ara ja hi ha una estació de mercaderies en què el PNI ja preveu millorar i ampliar les connexions actuals. A partir d'aquí, l'estudi ofereix tres possibles traçats, sempre de diversos quilòmetres d'amplada per curar-se en salut. Un, resseguint encara la via actual, per la Pobla de Mafumet i el Morell –nuclis que superaria pel sud o pel nord, o a través d'un túnel– i el nord del polígon petroquímic, fins a Perafort. La segona opció seria fer la connexió pel sud, entre Constantí i la petroquímica, usant el corredor de l'enllaç entre el corredor mediterrani i la línia del TAV, paral·lelament a la qual continuaria més o menys a partir de Perafort.

Es planteja encara, però, una darrera opció més propera a Tarragona, que passaria pel corredor entre el sud del barri de Sant Salvador, el polígon Riu Clar i l'AP-7. El traçat, en aquest cas, no arribaria a la línia del TAV fins a l'altura de la riera de Gaià, i per tant superaria pel sud els nuclis urbans dels Pallaresos o el Catllar. Fins a Roda de Berà el traçat seria paral·lel al TAV, primer, i després, a la línia convencional que ve de Valls.

El Logis, connectat

El corredor es torna a dividir en dos abans del Vendrell, ja que podria superar el nucli urbà pel nord, paral·lelament a l'autopista, o pel sud, per l'actual línia fèrria de Vilafranca. Abans d'arribar al límit de demarcació, el possible traçat es torna a bifurcar en tres, després de Santa Oliva: dos van pel nord de l'Arboç –paral·lelament a l'AP-7 o a la línia del TAV– i un altre pel sud; aquest últim, per cert, és força improbable, si es té en compte que la Generalitat projecta al nord, entre l'Arboç i Banyeres, el polígon Logis Penedès, que previsiblement tindrà una estació pròpia a la nova línia.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Palamós declararà d’interès local els cinemes

palamós

Calonge aposta per nous models d’habitatge

calonge i sant antoni

Actuacions europees per prevenir incendis a l’Albera

La Jonquera / El Pertús

Els nous TAV ‘low cost’ ja circularan per Setmana Santa

barcelona

L’ACA posa a licitació els projectes de les depuradores de Medinyà, Gualta i Campelles

girona

L’Ajuntament enllesteix l’endreça dels horts del volcà Montsacopa d’Olot

Olot
Entra en servei el nou ‘correcan’ de Roses

Entra en servei el nou ‘correcan’ de Roses

roses

El carril bici de Celrà a Girona es començarà a fer el 2020

celrà

La Bisbal i Altsasu ja treballen per tancar l’agermanament

La bisbal / altsasu