Avantatges de tenir estat per a les infraestructures
L'N-II i l'aeroport, casos del llibre que Pere Macias i Òscar Oliver presenten avui
El portaveu adjunt de CiU al Congrés Pere Macias i l'actual director comercial de Ports de Catalunya, Òscar Oliver, presenten avui a Girona Infraestructures d'estat, un llibre editat per Pòrtic que valora els avantatges que suposaria per a les infraestructures tenir un estat propi. Dos dels casos que s'hi tracten són gironins: l'N-II i l'aeroport.
Segons explica Macias, en el títol van voler fer un joc de paraules a partir del fet que les infraestructures són una estructura d'estat molt important, i el llibre es divideix en tres parts. La primera és la més teòrica i se centra a explicar la importància de les infraestructures com a estructura d'estat.
La segona part analitza 12 exemples que mostren el desinterès de l'Estat en les infraestructures catalanes. I l'N-II, lògicament, hi té un paper destacat. Macias i Oliver comparen els ritmes del desenvolupament del desdoblament d'aquesta via amb els de l'eix transversal (de 150 km) i de la ruta de la plata (de 650 km) per concloure que, quan a un estat li interessa una ruta, la fa. “El que ha passat a l'N-II no és un misteri, és un problema purament simple: que a l'Estat no li ha interessat”, explica Macias.
La tercera part del llibre és “més lúdica”, segons Macias, que explica que “és una mena de ficció de diferents episodis de què passa l'endemà de tenir un estat propi”. Un dels episodis se situa a la Cambra de Comerç de Girona i és la constitució de la societat de gestió de l'aeroport. Macias té clar: “Una cosa clau és que l'aeroport es pugui gestionar des de Girona i així ho proposem en el llibre, la gestió no ha de passar de l'Estat a la Generalitat, sinó al territori.”
Un altre exemple d'infraestructura que aniria millor amb un estat català al darrere, segons el llibre, és la línia de tren de Ripoll i Puigcerdà. Macias subratlla que han volgut fer comparatives amb altres països per evidenciar les diferències. Així, per exemple, destaca la comparació amb els problemes que va haver-hi amb l'alta velocitat al Japó i també la descentralització dels aeroports que es va fer al Brasil coincidint amb els Jocs Olímpics.
La presentació del llibre serà a les 19 h a la Cambra de Comerç i, a més dels autors, hi intervindran el president de la Cambra, Domènec Espadalé, i el secretari d'Infraestructures i Mobilitat de la Generalitat, Ricard Font.