Infraestructures i serveis

Infraestructures

Satisfacció per la solució a la “carretera de la vergonya”

Els ajuntaments de l'N-141e veuen les obres a la Pilastra i la variant d'Anglès com una bona solució i accepten que la resta d'obres no són tan prioritàries, tot i que tenen clar que no hi renuncien de cara al futur

Bescanó veu bé aparcar la variant fins a veure com queda el trànsit
Bracons ha fet baixar el trànsit a les travesseres garrotxines

Satisfacció general entre els ajuntaments per on passa l'anomenada “carretera de la vergonya” per l'anunci que va fer dimarts el conseller de Territori, Josep Rull, que en mig any s'iniciaran unes obres a la Pilastra per resoldre d'una vegada per totes els problemes de seguretat en aquest punt negre de l'N-141e i que la següent prioritat del govern català és construir una variant a Anglès, que es preveu que es posi a licitació el 2018. No només ho veuen com a “bona solució” des dels municipis on finalment s'actuarà, sinó també des d'aquells de més al nord, com ara Amer i les Planes, en què queden de nou ajornades les seves variants, ja que entenen que les obres a què s'ha donat preferència són més prioritàries que les seves, tot i que deixen clar que no volen que se'ls oblidi i no renuncien a fer-les a més llarg termini.

Sense variant a Bescanó?

L'alcalde de Bescanó, Pere Lluís Garcia, afirma que estan “molt satisfets” perquè l'obra que ara treu a licitació el govern “no és una actuació de maquillatge sinó un projecte amb cara i ulls”, que ell creu que serà “la solució definitiva a tots els problemes de seguretat” d'aquest tram, i això és “una notícia molt esperada”. Garcia subratlla, a més, que aquestes obres, junt amb la variant d'Anglès, que servirà per desviar bona part dels camions cap a l'eix, “fan que el projecte de variant que hi havia quedi totalment aparcat”. Això també ho considera “una bona notícia”, vist el rebuig que hi havia des de diverses entitats ecologistes i municipis. El que es pretén és estudiar com queda el trànsit, sobretot de camions, un cop s'hagin fet aquestes dues obres i analitzar si encara convé la variant i quina és la millor opció: “La variant s'ha d'estudiar més a fons, s'ha de fer un projecte ben definit i amb el màxim de consens possible. Hem de veure com queda tot. Si això fa que ens haguem d'esperar uns quants anys... amb les mesures que es faran ja se solucionaran molt els problemes.”

Una opinió molt similar es té des de Salt. El regidor de Mobilitat, Toni Vidal, diu que els “sembla molt bé” que s'aparqui la variant de Bescanó, “un projecte que no es pot fer des d'un punt de vista ambiental”, i que veuen com a “molt bona solució” per al punt “superconflictiu” de la Pilastra que s'eixampli la carretera fins a nou metres i que es retalli la muntanya per fer els revolts menys pronunciats. “S'actua al punt problemàtic i no es malmet l'entorn”, remarca. També celebra que a mitjà termini es faci la variant d'Anglès: “Afavorirà que molts camions vegin que és millor, per temps, connectar allà amb l'eix que anar fins a Salt per entrar a l'autopista.”

També a Anglès és molt celebrat, és clar, l'anunci del conseller. L'alcaldessa, Astrid Desset, diu que estan “molt animats” i que la variant serà “superpositiva per a la vila i per a tot el Ter-Brugent”. Assenyala que ara tots els camions de les indústries d'Anglès, la Cellera i Amer passen pel carrer principal del municipi, que també és un eix important de vianants, ja que hi ha molts comerços i la nova biblioteca. Explica que el conseller els va donar dades i que un 10% del trànsit són vehicles pesants. “L'augment en la seguretat dels vianants serà molt important i a més suposarà una millora per a les indústries”, afirma Desset, que també valora bé les obres a la Pilastra: “Per a la gent d'Anglès que treballem a Girona és d'agrair.”

Que no se'ls abandoni

L'alcaldessa d'Amer, Maria Rosa Vila, valora molt positivament tant les obres a la Pilastra –“és una notícia molt ben rebuda”– com la variant d'Anglès, que veu com un projecte “molt ben pensat per descongestionar el trànsit” i a més creu que els afavorirà a la zona de cara a la indústria. Entén, doncs, la prioritat, però deixa clar que no volen que se'ls abandoni i que a la llarga cal fer totes les variants i també condicionar el tram entre Bescanó i Anglès. De fet, explica que al nou POUM que s'està redactant hi va marcat on ha de passar la futura variant d'Amer i que creu que el traçat que han estudiat, junt amb el govern, satisfarà la gent.

També des dels municipis de la vall d'Hostoles entenen que és una prioritat millorar el tram d'Anglès, tot i que alerten que això no significa que renunciïn a la construcció de les variants respectives. Els alcaldes de Sant Feliu de Pallerols, Joan Casas, i les Planes, Eduard Llorà, coincideixen a dir que des que va entrar en servei el túnel de Bracons ha baixat molt la pressió del trànsit a les travesseres respectives. Entenen que el moment de les arques de la Generalitat és difícil i que millorar la carretera a la Pilastra, a Anglès i a les variants de la carretera fins a la Garrotxa és prioritari.

Casas reclama, però, una actuació a les dues entrades del poble per racionalitzar el trànsit i incrementar la seguretat a la travessera. Aposta per la construcció de giratoris i per incrementar l'amplada de la carretera en aquestes zones. Llorà insisteix que la variant no és una prioritat per a les Planes, ni tampoc per a la majoria de veïns del poble. Hi afegeix que vol que s'implantin mesures per reduir la velocitat dels vehicles a les entrades del poble, però també recorda que fa poc han invertit en la millora de les vores i nous semàfors a la travessera.

LES FRASES

No és una actuació de maquillatge, sinó un projecte amb cara i ulls que serà la solució definitiva a la Pilastra
Pere Lluís Garcia
alcalde de bescanó
Estem molt animats. La variant suposarà un augment important en la seguretat dels vianants
Astrid Desset
alcaldessa d'anglès
S'ha de frenar el trànsit a les entrades de tots els municipis, i en això hem coincidit tots els alcaldes
Eduard Llorà
Alcalde de les planes d'hostoles

La plataforma confia que aquest cop s'actuï en ferm

J. Nadal

Un dels portaveus de la Plataforma per la Carretera de la Vergonya, Albert Roura, celebrava ahir el compromís de la Generalitat per desencallar les obres de reforma de la carretera. Però admet que les constants promeses de reforma de la carretera, i les intervencions menors que els darrers anys s'hi han fet, han generat un sentiment d'escarment perquè, o no s'han complert, o han estat actuacions que han tingut un efecte molt reduït. Expressa, però, confiança en el fet que aquest cop es compleixi i es duguin a terme els projectes que s'han promès.

Per Roura és lògica una priorització de les accions a emprendre i veu bé que es comenci per la zona de la Pilastra, tot i que avisa de la necessitat d'intervenir també al tram entre Anglès i Bescanó: “A la Pilastra és on hi ha hagut més accidents mortals últimament, i el cost d'arreglar-ho d'una vegada per totes és menor que el tram entre la sortida d'Anglès fins a Bescanó. Tot i això, demanem que també s'actuï en aquest altre tram, perquè és llarg, i molt perillós.” Considera que la inversió anunciada a la Pilastra, 4,3 milions d'euros, és “molt important” i que per tant hi haurà marge per resoldre els problemes endèmics per a la circulació d'aquests pràcticament dos quilòmetres, els revolts perillosos, l'estretor de la calçada i els marges i el fet que estigui sempre a l'ombra.

Un altre dels aspectes que el membre de la plataforma valora positivament és l'anunci que es farà una variant a Anglès a fi d'enllaçar l'N-141e amb l'eix transversal, la C-25. Aquesta variant, al seu entendre, reduirà el trànsit de vehicles de gran tonatge a la “carretera de la vergonya” i alhora evitarà que hagin de passar per l'interior d'Anglès: “Hi passen camions frigorífics, d'àrids, amb mercaderies perilloses... Millorarà la qualitat de vida i la seguretat dels veïns d'Anglès un cop es faci, i farà també més segura la circulació per l'N-141e perquè hi haurà menys camions.”



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona