Infraestructures

Cinc anys de l'autovia que uneix Osona i el Ripollès

Es compleixen cinc anys de la finalització de les obres de desdoblament de la C-17

Ha estat un revulsiu per al territori en els aspectes turístic, social i econòmic

El desdoblament de l'últim tram de la carretera C-17 entre Vic i Ripoll compleix cinc anys. La inauguració es va fer el 30 de juny del 2011 i va anar a càrrec del conseller de Territori, Lluís Recoder, que en va destacar la complexitat tècnica, per l'orografia. Amb una inversió de més de 300 milions d'euros i cinc anys de treballs, aquesta obra era una reivindicació històrica al territori. Ara, el sector públic i el privat coincideixen a destacar que ha millorat la connectivitat entre Osona i el Ripollès, i sobretot d'aquesta última amb Barcelona, amb un trajecte que es fa amb només una hora i amb més seguretat. El turisme, els transports i el comerç són els àmbits que més han notat la millora de la connexió. Entre les assignatures pendents, les retencions que hi ha a l'entrada de Ripoll i a Parets del Vallès (Vallès Oriental), uns punts que han esdevingut colls d'ampolla d'aquest corredor.

En l'àmbit empresarial, el desdoblament ha permès acostar territoris. Ho demostra la creació de la Xarxa C-17 l'any passat. Aquest és un projecte que aglutina els municipis, organitzacions i empreses del corredor de la C-17 per defensar els interessos en àmbits com les infraestructures o la formació professional. L'alcaldessa de Vic, Anna Erra, afirma que aquesta xarxa ha permès situar la ciutat i la comarca en un “punt estratègic”, no només de la C-17 sinó també per la C-25 i l'eix Vic-Olot, facilitant la connexió amb Barcelona i amb la Catalunya interior. Erra també defensa que el desdoblament ha contribuït a la millora de la connectivitat entre els territoris, per exemple amb les noves línies d'autobús que connecten amb Barcelona i que intenten suplir els problemes endèmics del deficient servei ferroviari. L'alcalde de Ripoll, Jordi Munell, destaca que cal “evitar que s'escapin negocis cap a altres eixos competidors en l'àmbit català i reivindicar el potencial del corredor de la C-17 com s'està demostrant”.

La millora a la carretera també ha tingut repercussions sobre el comerç. Per a l'associació de comerciants de Vic, els veïns del Ripollès ja tenien una “inèrcia” natural a comprar a la capital d'Osona. Tot i així, valoren positivament les millores a la via que van en la línia de
“situar Vic al mapa i que s'hi pugui arribar de manera còmoda, tranquil·la i de la forma més ràpida possible des de tot arreu”, segons el president de Vic Comerç, Toni Brachs. Una dada significativa és que
el 9% dels clients del comerç vigatà que disposen de la targeta de fidelització són ripollesos. Per al comerç del Ripollès,
en canvi, l'efecte del
desdoblament no s'ha
notat tant. La Unió Intersectorial Empresarial del Ripollès i l'Ajuntament
coincideixen que les botigues han passat a tenir més competidors perquè el client ara té més facilitats per anar a comprar a Osona o a Barcelona.
Ara bé, creuen que el sector està fent esforços per donar a conèixer el producte local.

No paren a Montesquiu

En el cas concret del poble osonenc de Montesquiu, un municipi de la vall del Ges que no arriba als 1.000 habitants, l'autovia ha perjudicat. L'antiga nacional 152, que connectava Barcelona amb els Pirineus, passava pel mig del poble, i amb la construcció de la C-17 i el posterior desdoblament, “la gent que abans parava ara ha deixat de fer-ho”, ha reconegut l'alcaldessa, Elisabet Ferreres. Tot i el llast que ha suposat per al comerç i l'hostaleria local –alguns bars s'han vist en l'obligació de tancar–, l'alcaldessa ha explicat que des de fa uns tres anys s'està treballant per revalorar la vida comercial del municipi i també aprofitar el parc i el castell de Montesquiu com a atractiu per als visitants.

El desdoblament ha
tingut altres efectes. Per exemple, la Universitat de Vic ha resultat beneficiada per la millora de la carretera. No només per la descentralització cap a Manresa, Granollers, Barcelona o Olot, sinó també pel nombre d'alumnes que provenen d'aquests territoris. També se n'ha beneficiat el camp sanitari,
tal com destaca el president del Consell Comarcal del Ripollès, Joan Manso, que posa l'exemple dels serveis compartits entre l'Hospital de Vic i el de Campdevànol. “La proximitat de ser a 25 minuts amb cotxe permet que un metge pugui fer consulta a Vic a les nou del matí i a les deu fer-ne a Campdevànol”, assegura.

LA FRASE

La connexió amb l'interior ha enriquit molt la Catalunya Central i ha situat Vic estratègicament
Anna Erra
alcaldessa de vic

LA XIFRA

5
anys d'obres
va suposar el desdoblament de la C-17 entre Osona i el Ripollès. Feia anys que era reivindicada.

Menys trànsit del previst i salvar la fallida

Cedinsa, l'empresa concessionària de la C-17, va assumir la inversió de més de 300 milions d'euros a canvi de rebre de la Generalitat una quantitat en funció dels nombre de vehicles que hi circulessin durant un període de trenta anys, l'anomenat “peatge a l'ombra”. Les previsions estimades de pas preveien que fossin 35.000 vehicles diaris, però la realitat és que el nombre ha estat més baix. Concretament, durant el 2012 es van registrar 22.198 vehicles diaris, una xifra que es va incrementar fins als 24.321 vehicles l'any passat. Això va provocar que l'empresa no pogués fer front al crèdit que havia demanat i la Generalitat va haver d'acabar fent-li un préstec el juliol passat per valor de 207 milions, i així salvar la carretera de la fallida.

Les obres del desdoblament entre Centelles, Vic i la capital del Ripollès van començar l'octubre del 2006 i es va anar executant per trams. El juny del 2008 va entrar en servei la variant de les Masies de Voltregà (Osona), de vuit quilòmetres i mig. El juliol del 2010 es va inaugurar el tram fins a Sora (Osona), de gairebé deu quilòmetres, i el 30 de juny del 2011 es va inaugurar l'últim tram fins a Ripoll, de gairebé 8 quilòmetres. En total es van desdoblar més de 25 quilòmetres de carretera.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona